کد jr-29742  
عنوان اول پیت، ماری تولز  
عنوان دوم خانم شاعرِ ناشنوا و دارای مشاغل آموزشی  
نویسنده تاراس بی دنیس  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 317  
شماره صفحه (تا) 318  
زبان فارسی  
متن پیت، ماری تولز ، خانم شاعرِ ناشنوا و دارای مشاغل آموزشی.
در 1836 در گرین در پنسیلوانیا به دنیا آمد. خانواده ماری، مدت کوتاهی پس از به دنیا آمدن از شهرستان گرین ، به آرکرایت در منطقه چوتوکوا واقع در نیویورک نقل مکان کردند. ماری دوران کودکی‌اش را در آرکرایت سپری کرد. او در سیزده سالگی، در اثر حمله مغزی و تب، ‌شنوایی خود را به طور کامل از دست داد. در 1851 یعنی دو سال بعد از ناشنوا شدن، وارد موسسه آموزشی ناشنوایان نیویورک (مدرسه ناشنوایان نیویورک) شد. این دختر جوان آن چنان با استعداد بود که هیچ گونه مشکلی در فراگیری مواد درسی, به ویژه زبان انگلیسی نداشت. او علاقه خاصی به خواندن و مطالعه داشت و به طور کلی به شعر و شاعری و مطالعه آثار ادبی کلاسیک گرایش داشت. ماری سرانجام در 1853 با بالاترین نمره در کلاس، دانش‌آموخته شد. مربی او به نام ایساک لویس پیت به او علاقه‌مند شد و در 27 ژوئن 1854 با دانش‌آموز و شاگرد زیرک خود ازدواج کرد.
او برای خانواده و دوستانش شعر می‌گفت؛ به دانش‌آموزان ناشنوا درس می‌داد و رسماً امور اجتماعی شوهرِ شنوای خود را که مدیر مدرسه ناشنوایان بود، تنظیم می‌کرد. زیبایی، زیرکی و حرکات دلفریبش همگان را متوجه حضورش می‌ساخت؛ همچنین، مربیان برجسته، هنرمندان، شخصیتهای سیاسی، تجار و بازرگانان علاقه خاصی به او داشتند. چنین موفقیتی برای زنی ناشنوا که اوایل زندگی خود را در محیطی روستایی بوده، غیرعادی بود.
پیت، به سرعت مسئولیتهای همسری و خانه‌داری را بر عهده گرفت و از سوی دیگر در مدرسه هم به عنوان مدیر فعالیت می‌کرد. هرگاه مسئولیتها و وظایف اجرایی با برنامه کلاسهایش تداخل داشت، شخص دیگری را جایگزین خود می‌کرد. در همین سال بود که شوهرش به جای پدر، ‌هاروی پی. پیت ، مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت. او در سالهای بعد به خاطر زیرکی، ظرافت، زیبایی و ذوق و سلیقه‌اش به عنوان بانوی نخست مدرسه انتخاب شد. در خارج از مدرسه نیز مسئولیت تربیت چهار فرزند را بر عهده داشت. خانم پیت در 1891، دچار بیماری سختی شد که او را وادار به ترک مسئولیتهای اجتماعی‌اش در مدرسه ساخت؛ ‌با این حال گاهی با دوستان نزدیک خود از خانه تماس می‌گرفت.
او در پی مرگ شوهرش در دسامبر 1898، به زندگی با تنها دخترش، الیزابت در پروویدنس واقع در رود آیلند ادامه داد. ‌اما دو سال بعد همراه دخترش به واشنگتن دی. سی. رفت، چرا که الیزابت موفق شده بود سِمتی در دانشکده گالودت به دست آورد. هرچند پیت, تنها برای مدت کوتاهی در آنجا حضور داشت, اما بخشی از شادترین لحظات زندگی خود را در محوطه دانشکده و حوالی آن واقع در کندال گرین گذراند.
ماری تولز پیت در پنجم مارس 1901 در واشنگتن در گذشت. آنچه مایه تأسف است، این است که تنها 45 شعر از ‌اشعار او باقی مانده است. این اشعار در 1903 در قالب کتابچه‌ای و با مقدمه‌ای از ادوارد آلن فای منتشر شد.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 2, P. 268-269.
تاراس بی. دنیس
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 3 خرداد 1399