کد jr-29239  
عنوان اول پرسشنامه شنوایی  
عنوان دوم دستیابی به علل و عوامل تهدید کننده شنوایی نوزادان با پرسش و پاسخ  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 308  
شماره صفحه (تا) 308  
زبان فارسی  
متن پرسشنامه شنوایی، دستیابی به علل و عوامل تهدید کننده شنوایی نوزادان با پرسش و پاسخ.
این پرسشنامه که به پرسشنامه پر مخاطره مشهور است، درباره تمام تازه متولدان تکمیل می‌شود. واژه پرمخاطره، گویای این است که این پرسشنامه برای کودکانی است که در مراحل پیش از تولد یا هنگام تولد، با خطر مواجه بوده‌اند. این پرسشنامه در برگیرنده پرسشهایی است که عوامل بروز ناشنوایی طفل را مشخص می‌کند. بیشتر تازه متولدان برای شناسایی و تشخیص ناشنوایی با این پرسشنامه ارزیابی خواهند شد. اگر کودک در معرض یک یا چند عاملی که در برگه ارزیابی قید شده است، شد، پزشکان، آزمایش دیگری را به نام پرسشنامه عکس‌العمل شنیداری ساقه مغز توصیه می‌کنند. این آزمایش به علت اینکه می‌تواند فعالیت امواج مغز را در پاسخ به صدا اندازه‌گیری کند، برای نوزادان به کار برده می‌شود. با وجود این، نزدیک به نیمی از تازه متولدان که یک یا چند فاکتور پرمخاطره دارند، می‌توانند با آزمون عکس‌العمل شنیداری, بازشناسی شوند. تازه متولدان پرمخاطره می‌توانند حداقل مشمول یکی از موارد زیر باشند:
خطر پیش از تولد: تاریخچه مثبت ناشنوایی در خانواده، نابهنجاری بیوشیمی ژنتیکی همراه با ناشنوایی، ناسازگاری خونی بین مادر و فرزند، عفونتهای ویروسی، داروهای خاص اتوتوکسیک (دارای اثر سمی روی عصب هشت یا اعضای شنوایی تعادل)، یا خونریزی غیر معمول در طول سه ماه اول بارداری؛
پیچیدگیهای زایمان: تولد زودرس، پریشانی و اندوه شدید مادر, زایمان طولانی شده، زایمان مشکل و آسیبهای هنگام زایمان؛
مشکلات مربوط به نوزاد تازه متولد شده: 43 درصد از نوزادانی که در خانواده آنها سابقه ناشنوایی وجود داشته، در معرض بیشترین خطر ناشنوایی هستند؛ 24 درصد در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند؛ 12 درصد نوزادانی هستند که تحت تأثیر عفونتهای مادری قرار دارند؛ 18 درصد نیز دارای نمره پایین در آزمون پیشرفته سلامت هستند. این آزمون, آزمایشی است که تنفس, ضربان قلب, رنگ پوست, کشیدگی طبیعی عضلات و واکنشهای حرکتی نوزاد را ارزیابی می‌کند.
مأخذ:
EDHD, P. 106-107.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 30 اردیبهشت 1399