کد jr-29221  
عنوان اول بیماری گوش درونی و ناشنوایی  
عنوان دوم آسیب گوش داخلی و علل و پی‌آمدهای آن و نقش بیماریها در پیدایش ناشنوایی  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 295  
شماره صفحه (تا) 296  
زبان فارسی  
متن بیماری گوش درونی و ناشنوایی، آسیب گوش داخلی و علل و پی‌آمدهای آن و نقش بیماریها در پیدایش ناشنوایی.
بیماریهای گوش داخلی و ناشنوایی, بیماریهایی هستند که در عمق ساختار شنوایی یافت می‌شوند و از آنجا که بررسی عینی حلزون گوش, ناممکن است, تشخیص این بیماریها بسیار مشکل است. بیماریهای گوش درونی، شامل ناشنواییهای حسی ـ عصبی است که به علت مشکلات نادر, جداگانه مشخص کردن آنها, دشوار است. در واقع, تشخیص بسیاری از مشکلات عصبی ـ حسی (مانند بیماری منیرز) غیرممکن است. به هر حال, گوش درونی نسبت به بسیاری از مشکلاتی که گوش میانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد (مانند عفونت، تورم، جراحت و داروهای اتوتوکسیک), از خود حساسیتهای یکسانی بروز می‌دهد.
آسیبها: آسیبهایی که به استخوان گیجگاهی وارد می‌شود, می‌تواند بر گوش درونی اثر بگذارد و دلیل معمولی برای ناشنواییهای حسی‌ـ عصبی باشد؛ چرا که در سه چهارم تصادفات, با اتومبیل, سر آسیب می‌بیند. ضربه خوردن به بخش پیشین یا پسین سر, می‌تواند باعث شکستگی جمجمه و در نتیجه, موجب ناشنوایی حسی‌ـ عصبی، سرگیجه و وزوز کردن گوش شود. ضربه شدید به سر نیز می‌تواند به اندام کورتی آسیب برساند. آسیب فشاری (تغییر ناگهانی فشار در هواپیما و یا شیرجه رفتن به عمق آب که باعث نامتعادل شدن فشار در گوش می‌شود), می‌تواند به حلزون گوش، غشاءهای پنجره‌های مدور و بیضوی یا غشاء ریسنر آسیب برساند و باعث ناشنوایی حسی ـ عصبی گردد.
بیماریها: چندین صدمه سیستماتیک و همچنین, سندرمهای ژنتیک, شنوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. فشار خون بالا و دیگر اختلالات عروقی, به علت لَخته شدن خون در سرخرگ گوش درونی و یا خونریزی در حلزون گوش که به علت نقصان جریان خون, سلولهای مویی را تخریب می‌کند, می‌تواند باعث ناشنوایی ناگهانی حسی ـ عصبی شود.
بیماری دیابت, به علت تخریب رگهای خونی و عصبهایی که گوش و مجرای درونی شنوایی را تأمین می‌کند، می‌تواند در شخص, ایجاد ناشنوایی حسی ـ عصبی کند.
بیماران کلیوی که تحت درمان همودیالیز و پیوند کلیه قرار می‌گیرند نیز, اغلب دچار ناشنوایی حسی‌ـ عصبی می‌گردند. بیماریهای ژنتیک که باعث ناشنوایی حسی‌ـ عصبی می‌گردند, عبارت‌اند از: بیماری پاجت و بیماری آلپورت . سندرم کوگان که با تورم قرنیه و وزوز کردن گوش و ناشنوایی شدید حسی ـ عصبی همراه می‌شود، ناشناخته است.
عفونت: عفونت لابیرنت (تورم گوش درونی) که توسط باکتریها و ویروسها از گوش میانی، مغز و جریان خون حمل می‌شود, می‌تواند مشکل ناشنوایی حسی‌ـ عصبی ایجاد کند.
داروهای اتوتوکسیک: حلزون گوش و ساختار دهلیزی نسبت به تأثیرات داروهای اتوتوکسیک , به ویژه آنتی بیوتیکهای آمینوگیلیکوساید , که باعث ناشنوایی حسی ـ عصبی تدریجی و ناگهانی می‌گردند، حساس هستند. ناشنوایی‌ای که ناشی از داروهای اتوتوکسیک باشد, معمولاً نمی‌تواند بهبود یابد؛ چرا که این داروها به سلولهای مویی که احیا نمی‌شوند, آسیب می‌رساند و همچنین, به عصب شنوایی صدمه می‌زند.
پیری: با بالا رفتن سن، سلولهای مو در اندام کورتی, شروع به منحط شدن می‌کنند و بنابراین, غشای پایه, سخت می‌شود. ناشنوایی حسی‌ـ عصبی که در افراد سالخورده پدیدار می‌شود، در ابتدا در سنین میانسال با فقدان درک شنونده در فرکانسهای بالاتر, مشاهده می‌شود.
بیماری منیرز: بیماری منیرز , که لابیرنت غشاء مانند را متورم می‌کند, باعث ناشنوایی حسی‌ـ عصبی (معمولاً در یک گوش) و حملات ناگهانی وزوز کردن گوش می‌گردد. ناشنوایی, معمولاً در شنیدن صداها با فرکانس پایین، و بالا به طور یکسان, مشکلاتی را به وجود می‌آورد. علت بیماری منیرز, به ‌رغم علل گوناگون مطرح شده, هنوز هم ناشناخته است.
مأخذ:
EDHD, P. 111.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 30 اردیبهشت 1399