کد jr-29090  
عنوان اول بزرگداشت جبار باغچه‌بان  
عنوان دوم همایشی در نکوداشت مرحوم جبار باغچه‌بان در تهران  
نویسنده محمد حسینی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 264  
شماره صفحه (تا) 264  
زبان فارسی  
متن بزرگداشت جبار باغچه‌بان، همایشی در نکوداشت مرحوم جبار باغچه‌بان در تهران.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در 28 بهمن 1381 مراسم بزرگداشتی برای جبار باغچه‌بان برگزار کرد. در این همایش یک روزه, دکتر مهدی محقق و ثمینه باغچه‌بان درباره زندگانی و خدمات مرحوم باغچه‌بان در زمینه ناشنوایی و ناشنوایان, سخنرانی کردند. مهم‌ترین نکات مطرح شده این سخنرانیها در زیر اشاره می‌شود.
جبار باغچه‌بان, سهم اساسی در آموزش ‌و ‌پرورش ناشنوایان در ایران داشت. او افزون بر فعالیت در زمینه ناشنوایی، فعالیتهای فرهنگی قابل توجه دیگری داشت. از جمله اینکه نخستین کودکستان ایران را در سال 1303 به نام «باغچه اطفال», در شهر تبریز, تأسیس کرد و به همین سبب, نام‌خانوادگی خود را از عسکرزاده به باغچه‌بان, تغییر داد. همچنین, در سال 1306, کودکستانی در شهر شیراز, بنیانگذاری کرد.
اما نخستین فعالیتهای او برای ناشنوایان, افتتاح نخستین دبستان کر و‌لالها در سال 1312 در تهران بود. وی در سال بعد, «تلفن گُنگ» یا گوشی استخوانی را برای دانش‌آموزان, اختراع کرد و به ثبت رساند و در سال 1322 «جمعیت حمایت کودکان کرولال» را تأسیس کرد. گزارش این همایش و متن سخنرانیها در کتابی با عنوان زندگینامه آموزگار و نویسنده بزرگ کودکان، جبار باغچه‌بان, منتشر شد. در این کتاب, افزون بر گزارشها، عکسها و کتاب‌شناسی آثار و مطالب مطرح شده میزگردی درباره باغچه‌بان هم آمده است.
مأخذ:
باغچه‌بان، جبار، زندگینامه آموزگار و نویسنده بزرگ کودکان، جبار باغچه‌بان، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
محمد حسینی  
تاریخ ثبت در بانک 29 اردیبهشت 1399