کد jr-29080  
عنوان اول برنوشت  
عنوان دوم متن توضیحی یک تصویر که معمولاً زیر یا بالای آن نوشته می‌شود یا نوشته‌های بالا یا پایین یک تصویر که در اصل گفتار بوده است  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 247  
شماره صفحه (تا) 248  
زبان فارسی  
متن برنوشت، متن توضیحی یک تصویر که معمولاً زیر یا بالای آن نوشته می‌شود یا نوشته‌های بالا یا پایین یک تصویر که در اصل گفتار بوده است.
فیلم‌سازان و مراکز تهیه برنامه‌های دیداری در دهه‌های اخیر به نصب برنوشت، در فرهنگ عمومی زیرنویس، اقدام کرده‌اند؛ زیرا ناشنوایان برای درک محتوای فیلمها و برنامه‌های رسانه‌های تصویری به وسیله گوش و شنوایی, باید با خواندن برنوشت‌ها به محتوای برنامه‌ها پی ببرند. دولتها هم این ضرورت را درک کرده‌اند و با اعطای تسهیلات و کمک مالی به رسانه‌ها در صدد تعمیم این طرح برآمده‌اند. در امریکا, به مدیران فیلمهای آموزشی و نوارهای ویدئویی که برنوشت دارند وام رایگان پرداخت می‌شود. طرح پرداخت وام در 1958 تصویب شد و بودجه آن, از سوی وزارت آموزش و پرورش امریکا، در جهت ارتقای سطح آموزش و رفاه ناشنوایان از طریق رسانه‌ها تأمین گردید. این وزارتخانه، هزینه چندین برنامه تلویزیونی دارای برنوشت را, که در برنامه‌های پخش اخبار از شبکه‌های ای بی سی، ان بی سی و سی بی اس استفاده می‌شود تأمین می‌کند. یک شرکت خصوصی برنوشت‌سازی این رسانه‌ها را برعهده گرفت. این شرکت را اتحادیه دانشجویان ‌هارتفورد و مجمع مدرسان ناشنوایان امریکایی با هدف برنوشت‌سازی فیلمهای ناشنوایان تأسیس کرد؛ اما به دلیل اینکه حجم این کار برای این شرکت کوچک، بسیار زیاد بود, کنگره امریکا، قانون عمومی ‌907-85 را تصویب کرد. به موجب این قانون، شرح‌نویسی برنامه‌های ناشنوایان، که اکنون به برنامه برنوشت رسانه‌ها معروف است، یکی از خدمات دولتی محسوب ‌شود.
کلیه برنامه‌های ویدئویی دارای برنوشت, رایگان است و خریداران برای مشاهده برنوشتها فقط به یک دستگاه رمزگشا نیاز دارند. امروزه، بیش از چهار هزار حلقه فیلم برنوشت‌دار در کتابخانه ناشنوایان موجود است و بیش از سیصد عنوان در سال, به این مجموعه افزوده می‌شود. این فیلمها، شامل موضوعات جذاب عمومی ‌و آموزشی است. فیلمهای آموزشی در نوارهای ویدئویی است و شامل مواد درسی از مقطع‌های پیش‌دبستانی تا دانشگاهی می‌شود. نوارهای ویدئویی مورد علاقه ناشنوایان, شامل فیلمهای کلاسیک، رمان، سرگرمی و تفریحات است.
ناشنوایان، والدین و معلمان آنان با ارسال یک درخواست از طریق پست یا شبکه اینترنت یا روشهای دیگر می‌توانند این نوارها را به صورت امانی دریافت نمایند. یا با کمک پست الکترونیکی و شبکه اینترنت رایگان، آنها را سفارش خرید دهند. از این رو نهادهای دولتی در بسیاری از کشورهای موظف به توسعه برنوشت شده‌اند تا ناشنوایان به آسانی بتوانند با استفاده از این امکانات، دانش و مهارتهای خود را افزایش دهند.
مأخذ:
EDHD, P. 30.
ترجمه راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 29 اردیبهشت 1399