کد jr-29070  
عنوان اول برادرسون، موریس  
عنوان دوم نقاش ناشنوای آلمانی  
نویسنده جودی پی مانز  
نویسنده هری جی لانگ  
مترجم محبوبه مرشدیان  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 227  
شماره صفحه (تا) 230  
زبان فارسی  
متن برادرسون، موریس ، نقاش ناشنوای آلمانی.
در 1928, در لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا متولد شد و با نقاشی تجسمی ، شهرت یافت. او با ارائه یکی از آثارش به نام بازار جوجه ، در نمایشگاه 1960 امریکای جوان که در موزه هنرهای امریکایی ویتنی در نیویورک سیتی برگزار شد, در سرتاسر کشور, به شهرت رسید. برادرسون, فعالیت هنری خود را در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950, زمانی که سبک اکسپرسینونیسم آبستره بر زمینه‌های هنری معاصر, حکمفرما بود, آغاز کرد. با این همه, او سبکی واقع‌گرایانه در نقاشی ابداع کرد. پذیرش اثر استعاری او در نمایشگاه ویتنی در 1960, شاهدی است بر اینکه او آن چنان با استعداد بود که اصول رایج هنر پیشرفته را به چالش بکشد و تصور و بینش خود را دنبال کند.
برادرسون, که مادرزادی ناشنوا بود, در مدرسه ناشنوایان کالیفرنیا در برکِلی و مدارس لس‌آنجلس, تحصیل کرد. او از همان ابتدا به هنر علاقه‌مند بود. افزون بر این, خاله‌اش او را تشویق می‌کرد و هنگامی که چهارده ساله بود, یک کتاب از نقاشیهای لئوناردو داوینچی را به او داد تا الهام‌بخش وی باشد. همچنین, کتاب روش طبیعی نقاشی کردن ، اثر نیکولادیس را به عنوان راهنمای مطالعه, در اختیار او قرار داد. برادرسون, پانزده ساله بود که در کلاس نقاشی زندگی فرانسیس دواردلی در موزه هنری پاسادنا شرکت ‌کرد. سال بعد که اردلی, دانشیار هنر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شد, مصرانه درخواست کرد که برادرسون را به عنوان دانشجوی ویژه در دانشگاه بپذیرند. برادرسون, در دانشگاه پذیرفته شد و چهار سال در آنجا به تحصیل پرداخت.
او بعدها در موسسه هنری جپسون در لس‌آنجلس ثبت‌نام کرد و در آنجا بسیار تحت‌تأثیر ریکولبورن , مدیر موسسه, قرار گرفت. تأکید او بر اهمیت طراحی در سبک رنسانس و باروک , تأثیر عمیق و دیرپایی بر آثار برادرسون گذاشت. با تعطیل شدن موسسه, او به تنهایی شروع به کسب تجربه کرد و عمدتاً با روشهای جدید چاپ سیلک و ابزار مختلط کار می‌کرد.
برادرسون, نخستین نمایشگاه فردی خود را در 1954, در آتلیه دیکسیهال در لاگونابیچ , در کالیفرنیا برگزار کرد و هنگامی که 35 سال داشت, برگزاری هشت نمایشگاه اینچنینی را به فهرست افتخارات خود, افزوده بود؛ از جمله, نمایشگاههایی در موزه هنرهای دانشگاه استنفورد , در 1957؛ موزه هنرهای سانتا باربارا در 1958؛ و نمایشگاهی عظیم در موزه یادبود ام. اچ. دودیانگ در سانفرانسیسکو در 1960. وی تا کنون آثار خود را در موزه هنری فونیکس (1964), گالری هنرهای زیبای سن دییگو (1969), موزه دانشگاه آریزونا (1975), و دانشگاه گالودت (1981) به نمایش گذاشته ‌است. در 1963, اثر او به نام ویرانی (1963) در نمایشگاه سالیانه و معتبر موزه ویتنی در نیویورک به نمایش در آمد.
در 1975, تابلوی «فرشته و مریم مقدس در پی لئوناردو داوینچی », در نمایشگاه افتتاحیه موزه هرش هورن و باغ مجسمه در واشنگتن دی. سی. به نمایش درآمد. این اثر, نمایانگر مجموعه نقاشیهای برادرسون در دهه 1960 بود که درون‌مایه‌ای مذهبی داشتند. در این دوره, آثار او از پیکره‌تراشی تأثیر پذیرفته بود. در این روش او پیکره‌های ساکن را در مقابل پس‌زمینه‌ای ساده قرار می‌داد و با استفاده از نور و سایه, آنها را شکل می‌داد. افزون بر این, او با به کارگیری چندین زاویه دید از یک تصویر, ابزاری که میراث برخی از پیکره‌های زنانه پیکاسو (1881-1973) در دهه 1930 بود, مشخصه سوررئال این چهره‌های منزوی و اندوهبار را بیشتر می‌کرد.
افزون بر منابع مربوط به انجیل, بسیاری از درون‌مایه‌های مورد استفاده برادرسون, محصول سفرهای او به اروپا, آسیا و مکزیک بود. وی در سفر خود به ژاپن, در 1963, مجذوب نمایش سنتی ژاپنیها به نام کابوکی شد که در بردارنده حرکات و عباراتی رسمی و مبالغه‌آمیز بود. تابلوی ویرانی (1963) به این مجموعه متعلق است و در آن, با اشاره به فرهنگ خود و زبان اشاره, طرحها و شخصیتهای کابوکی را با یکدیگر ترکیب کرده ‌است. در شماری از آثار برادرسون, درون‌مایه اصلی, الفبای دستی است. گاو بازی در تیجوانا و شعر گارسیا لورکا درباره مرگ ایگناسیو سانچز ، گاوباز مشهور, باعث خلق مجموعه‌ای از نقاشیهای اثرگذار و نمادین در دهه 1960 همانند خانه ایگناسیو سانچز مجیاس (1966) گردید.
همچنین, افسانه‌های مدرن, همانند افسانه رودخانه پاییز ، نیز تخیل برادرسون را اسیر خود کرد و در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 در خلق تعدادی اثر درباره همین موضوع, الهام‌بخش او بود. یکی از احساس برانگیزترین مجموعه‌های او, یعنی آوای گلها ، بر مبنای نقل قول دوستی خلق شده ‌است که کودکی را دیده که در کشتزار می‌گشته و به صدای گلها گوش می‌کرده ‌است. برای این گونه کودکان و همچنین, برای هنرمند نقاش, این مناظر, افزون بر تصویر, در بردارنده صدا نیز هست.
از میانه دهه 1970 آثار برادرسون, کمتر درون‌نگرانه بود. مریم مقدس (1979) را می‌توان نمونه‌ای از تعبیر برادرسون از درون‌مایه‌ای آشنا به ذهن، (مریم, مادر مسیح) دانست, اما از لحاظ سبک با نقاشیهای مذهبی پیشین او کاملاً متفاوت بود. در این تابلو, رنگهای روشن و براق, ترکیبهای غنی و طرحهای درهم بافته, جایگزین رنگهای ملایم و حجم مجسمه‌ای شده است. در سبک تزیینی وی, استعدادهای خارق‌العاده برادرسون به عنوان نقاش و رنگ‌آمیز, کاملاً آزادی عمل یافته است. علاقه مستمر او به هنر آسیایی, هم در تابلوها و هم در روشهای مورد استفاده او, به روشنی آشکار است.
آثار برادرسون در کلکسیونهای عمومی از جمله موسسه کانتینر امریکا در شیکاگو, گالری هنرهای زیبای سن‌دیگو, مرکز هنری فرسنو در کالیفرنیا, موزه هرش‌هورن و باغ مجسمه در واشنگتن دی. سی, آکادمی هنرهای هونولولو ، موزه هنر جوسلین در اوماها, موسسه هنرهای کالامازو در میشیگان, موزه هنرهای معاصر لاجولا ، موزه هنر ناحیه لس‌آنجلس ، موزه هنرهای زیبای بوستون, موزه هنرفونیکس در آریزونا, موزه هنرهای معاصر در سانفرانسیسکو ، موزه سانتا باربارا در کالیفرنیا, موزه هنرهای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا, موزه هنرهای امریکایی ویتنی در نیویورک سیتی, و دانشگاه نیل در شهر هاون نیوهیون در کانتیکت.
برادرسون, همواره به منابع گونه‌گون و بدیع, نقب می‌زد. او تعدادی نقاشی از حرکات باله اگنس دو میله, با عنوان افسانه رودخانه پاییز, پدید آورد و این, به او فرصت داد تا استفاده همیشگی‌اش از رنگ و شکل را این بار, در حالی که به وسیله جا به ‌جایی مشخص‌تر شده‌اند، بیازماید. گلها و گیاهان، در بسیاری از آثار هنری برادرسون, حضور دارند. زمانی که در مکزیک بود, شعر فدریکو گارسیا لورکا با عنوان «مرگ در بعد از ظهر» , که درباره مرگ غم‌انگیز یک گاو‌باز به نام ایگناسیو سانچز است, او را به کشیدن مجموعه‌ای از نقاشیها برانگیخت. در این نقاشیها، بیرون آمدن تصاویری از میان خون و روزهای قرمز به جای‌مانده از صحنه کشته شدن یک گاو نر, نمایش داده شده است. در «پنجره », تصویر خیالی خودش در بالای یک شکوفه سفیدرنگ، منعکس شده است. در «خاطرات »، طرحهایی از گیاهان در کنار یادگاریهای دیگر، بر روی دیوار نقش بسته‌اند. مجموعه «آوای گلها », الهام گرفته از احساسات دوستی بود که درباره رابطه ساده و خاصی که کودکان با اشیای طبیعت دارند، بسیار فکر می‌کرد. در «داستان زندگی », گلبرگها یک پرده بی‌حرکت را کنار می‌زنند.
ویژگی تحرک و جنبش, در بیشتر آثار تخیلی برادرسون، در استفاده‌اش از زبان اشاره و تصاویر هجی‌کردن کلمات با انگشت، که در آنها دستها مانند گلبرگها به آن سوی بوم‌شناسی حرکت می‌کنند، ظاهر می‌شود. استفاده برادرسون از دست و صورت، در نظر بسیاری از بینندگان آثارش, بسیار پیچیده و درهم و فهم آن, دشوار است.
مسلماً ناشنوایی برادرسون، علت بی‌نظیری او در هنر نیست. او شیفته جهان‌‌شمول شدن بعضی از تجربیات انسانی خاص است. شماری از منتقدان گفته‌اند که به هر حال، دنیای زیبای نقاشیهای برادرسون، از دنیای بسیار متفاوت درون او نشئت گرفته است. در 1975، بینش معنوی خاص برادرسون که در «فرشته و مریم مقدس در پی لئوناردو داوینچی» مشاهده می‌شود، در نمایشگاه افتتاحیه موزه هرش هورن در واشنگتن دی. سی. نمایان شد. برادرسون, در 1981, آثارش از جمله «برای همه فصلها» را، که یکی از تابلوهای مورد علاقه‌اش بود، در دانشگاه گالودت, به نمایش گذاشت. او در دیدارش از محوطه دانشگاه گالودت، توضیح داد که عشق، زیبایی و صلح، فضیلتهایی هستند که او بیشتر از همه به دنبال آنها بوده است تا با قلم خود بیاموزد. او همچنین, مجموعه‌ای از آثار هنری بر اساس زندگی و نوشته‌های آن فرانک پدید آورد و در نمایشگاه دیگری که بعدها در دانشگاه گالودت و در موضوع یهودکُشی برگزار شد، به نمایش گذاشت. مدرسه ناشنوایان مدل , به صورت اسلاید, مجموعه‌ای از نقاشیهایش را برای دانش‌آموزان نوجوان ناشنوا, به نمایش گذارد.
در 1993, تعدادی از خودنگارهای او در نگارخانه اسویتزر آموزشگاه ملی فناوری ناشنوایان، که بخشی از آموزشگاه فناوری راچستر بود، به نمایش درآمد. آثار برادرسون از نظر روان‌شناسی و تصویرگری پیچیده‌اند. در پرتره, او زیر یک نقاشی ترک‌خورده و پوسته پوسته نیمه‌عریان, ظاهر می‌شود. برادرسون, در تعدادی از نقاشیها، نمادهای مسیحی مانند به صلیب کشیده شدن مسیح را با متن, تلفیق کرده است. آثار هنری او, همچنین, یادآور تابلوهای فرشینه قرون وسطا هستند.
مآخذ:
DPAS, P. 57-60, GEDPD, Vol. 1, P. 159-191;
جودی پی. مانز ؛ هری جی. لانگ
ترجمه محبوبه مرشدیان؛ زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 29 اردیبهشت 1399