کد jr-28410  
عنوان اول اوقات فراغت  
عنوان دوم تفریح و دیگر فعالیتهای تفننی و سرگرم‌کنده ناشنوایان  
نویسنده فاطمه بیگدلی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 183  
شماره صفحه (تا) 183  
زبان فارسی  
متن اوقات فراغت، تفریح و دیگر فعالیتهای تفننی و سرگرم‌کنده ناشنوایان.
یکی از نیازهای روحی و جسمی ناشنوایان مثل دیگر قشرهای اجتماعی، تفریح است. اوقات فراغت، گذران وقت غیرکاری و غیرشغلی با انجام کارهایی نظیر مطالعه، ورزش و رفتن به اردو تحقق می‌پذیرد. اما ناشنوایان، به دلیل داشتن نقص شنوایی و گفتاری، نیازمند تدبیر و روشهای مستقل‌اند. در سالهای اخیر توجه به اوقات فراغت این قشر بیشتر شده و در ایران، نهادها و مراکز برنامه‌ریزیها و تدبیرهای سودمندی انجام داده‌اند.
فعالیتهای ناشنوایان در عرصه اوقات فراغت به چند دسته تقسیم می‌شود: سیاحتی و زیارتی، ورزشی، فرهنگی و هنری.
کانون ناشنوایی در شهرهای مختلف ایران، اردوهای زیارتی و تفریحی برگزار کرده است. در عرصه ورزش، وقتهای ناشنوایان گاه به کوهنوردی، والیبال و مثل این ورزشها می‌گذرد. همچنین مراکز ویژه ناشنوایان، کلاسهای طراحی، نقاشی و دیگر هنرها برپا کرده‌اند. گاه ناشنوایان جذب مطالعه، کتابخوانی و نویسندگی شده‌اند.
این گونه فعالیتهای اولاً روابط اجتماعی ناشنوایان را گسترش داده است. دوم این که بر تجارب آنها افزوده؛ سوم، از جذب شدن به سوی کانونهای بزهکاری جلوگیری کرده است. و در نهایت سلامت و شادابی و تحرک بیشتر برای آنها در پی داشته و مشارکت اجتماعی آنان را افزون‌تر کرده است.
مآخذ:
پاکزاد، محمود، هیاهو در دنیای سکوت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1374؛ شکست سکوت، ش 10 (تابستان 1383)، ص 7 و 36، ش 11، (پاییز 1383)، ص 9 و 11 و 12.
فاطمه بیگدلی  
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1399