کد jr-28242  
عنوان اول انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی  
عنوان دوم مرکز خدمات و ایجاد تسهیلات توان‌بخشی برای ناشنوایان  
مترجم محمدعلی جعفری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 142  
شماره صفحه (تا) 143  
زبان فارسی  
متن انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی ، مرکز خدمات و ایجاد تسهیلات توان‌بخشی برای ناشنوایان.
این مرکز غیرانتفاعی و مرتبط با رشتههای مختلف آموزشی، برای پیشبرد و گسترش خدمات توان‌بخشی به ناشنوایان، در تلاش است و تحقیق در زمینة ناشنوایی را مورد تشویق قرار میدهد و سرگرم استخدام و آموزش متخصصانی است که با ناشنوایان کار کنند و ارتباط برقرار سازند.
این سازمان که پیش از این، مرکز مددکاران متخصص توان‌بخشی به بزرگسالان ناشنوا نام داشت، در خلال برگزاری همایش ملی مدیریت خدمات توان‌بخشی، در 1966 تأسیس شد. در آن زمان، هیچ سازمان ملی‌ای وجود نداشت تا به کسانی که با ناشنوایان کار میکنند، خدمترسانی کند؛ چرا که کنگرة مربیان ناشنوایان امریکا، صرفاً به آموزش معلمان علاقهمند بود و انجمن ملی توان‌بخشی، بخش ویژهای برای مددکاران مرتبط با مراجعان ناشنوا نداشت. مددکاران متخصص، پذیرای مشاوران توان‌بخشی، روان‌شناسان، مددکاران و دیگر متخصصانی است که غالباً با ناشنوایان سر و کار دارند.
پس از سالها بحث و مشاجره، نام این سازمان، در ضمن برگزاری کنگرة 1978، به صورت فعلی تغییر یافت و کلمة «ناشنوایی» پیش از «توان‌بخشی» قرار گرفت.
امروزه، انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی، همکاری نزدیکی با دیگر سازمانها دارد و فصلنامة انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی را نیز منتشر میکند. همچنین، رسالههای گوناگونی را به صورت جداگانه منتشر میسازد. این انجمن، افزون بر اینها اقدام به سازماندهی همایشهای ملی و منطقهای، آموزشگاهها، جلسات کاروَرزی و برنامههای مستمر آموزشی میکند.
هر چند انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی، خود، مجری تحقیقات نیست، همایش و نشریات آن، پشتوانهای برای دانشمندان در کار اطلاعات و کتاب‌شناسی است. همایش دوسالانة این سازمان، محلی برای تبادل نظر متخصصان در زمینة مشکلات ویژه و شیوههای جدید معالجه و آگاهی آنان از آخرین پیشرفتها و تحولات این رشته است. ایالتهای مختلف، دارای شعبههایی هستند که کار گروه ملی را در سطح محلی انجام میدهند.
انجمن امریکایی ناشنوایی و توان‌بخشی، در 1967، متشکل از حدود سیصد عضو بود که شمار اعضای آن در 1991 به بیش از دو هزار تن رسید. بخشهای جداگانهای در درون این سازمان، متکفل رسیدگی به این موارد است: کری و کوری، مشاوره در زمینة بهداشت روانی، مددکاری و سنجش شغلی و روان‌شناختی.
مأخذ:
EDHD, P. 10-11.
ترجمة محمدعلی جعفری  
تاریخ ثبت در بانک 21 اردیبهشت 1399