کد jr-27758  
عنوان اول المپیک ناشنوایان  
عنوان دوم رقابتهای ناشنوایان در رشته‌های مختلف ورزشی در عرصة جهانی  
مترجم زهرا سادات قاضی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 139  
شماره صفحه (تا) 139  
متن المپیک ناشنوایان ، رقابتهای ناشنوایان در رشته‌های مختلف ورزشی در عرصة جهانی.
ناشنوایان برای نخستین بار در 1924, رسماً به المپیک پاریس راه یافتند و در بازیهای تابستانی و زمستانی آن, شرکت جستند. ساماندهی شرکت ناشنوایان در المپیک و تنظیم برنامه‌های آنان, برعهدة کمیته بین‌المللی ورزش است.
این ناشنوایان, از کشورهای بلژیک، چکسلواکی، فرانسه، بریتانیا, هلند و لهستان, در ورزشگاه پرسینگ فرانسه, گرد هم آمده بودند. ورزشکاران ناشنوا, در رشته‌های دومیدانی، شنا، فوتبال، تیراندازی و دوچرخه‌سواری با هم رقابت کردند. از آن پس، این بازیها از هر نظر, توسعه یافت.
امروزه، بازیهای تابستانی, یک سال پس از بازیهای المپیک, برگزار می‌‌‌‌‌‌شود و با بازیهای زمستانی دو سال بعد, ادامه می‌‌‌‌‌‌یابد. کشور میزبان, با رأی اکثریت اعضای کمیته برای شش سال, انتخاب می‌‌شود. ورزشکارانی می‌توانند در این بازیها شرکت کنند که سطح متوسط شنوایی آنان بیش از 55 دسیبل باشد که اثبات آن, توسط کارشناس شنوایی‌سنج, انجام می‌پذیرد. افزون بر این، یک متخصص شنوایی‌‌سنجی , بازیکنان را به طور تصادفی کنترل کرده و برندگان همة مسابقات را دوباره آزمایش می‌کند. در طول مسابقه, استفاده از سمعک, مجاز نیست.
بازیهای مسابقات تابستانی, شامل: بدمینتون، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، تیراندازی، فوتبال، شنا، تنیس روی میز، هندبال تیمی، تنیس، دو میدانی، والیبال، واترپلو و کشتی است. هم مردان و هم زنان, می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، اگرچه شرکت در مسابقات کشتی، دوچرخه‌‌سواری، فوتبال و واترپلو, برای زنان, ممنوع است. به سه برندة اول, مدالهای طلا، نقره و برنز داده می‌شود و به شش نفر بعد, لوح تشویق, اهدا می‌شود.
بازیهای زمستانی شامل بازیهای کوهستانی، مسابقات اسکی پرشی و اسکیت سرعت است. مسابقات, مانند بازیهای المپیک, با قوانین مشابهی انجام می‌شوند. البته برخی قوانین ویژة ناشنوایان وجود دارد. بازیها با رژة ورزشکاران و بالا رفتن پرچم کمیتة ورزشی آغاز می‌شود. اگرچه از مشعل المپیک استفاده نمی‌شود؛ با اجازة کمیتة بین‌المللی المپیک, پرچم آن به اهتزاز در می‌آید.
مأخذ:
EDHD, P. 221-222.
ترجمة زهرا سادات قاضی  
تاریخ ثبت در بانک 18 اردیبهشت 1399