کد jr-27575  
عنوان اول ادسی‌بل  
عنوان دوم نشریة رسمی انجمن ملی کمک شنوایی در امریکا  
نویسنده جروم دی شین  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 70  
شماره صفحه (تا) 71  
زبان فارسی  
متن ادسی‌بل ، نشریة رسمی انجمن ملی کمک شنوایی در امریکا.
این انجمن با نام انجمن شنوایی‌شناسان کمک‌کننده به شنوایی تأسیس شد؛ اما در 1952, نام خود را تغییر داد. انجمن پس از تأسیس، انتشار اُدسیبل را آغاز کرد. نام این نشریه, نوواژه‌ای است که از ترکیب «اُدیبِل » یعنی قابل شنیدن و «دسیبل »، واحد اندازة نسبی بلندی صدا, به دست آمده است.
همچنین, این نام, کلمة لاتین اودیتس (شنیدن) را به ذهن متبادر می‌سازد. دفتر این نشریه نخست در دترویت بود، اما از 1975 به لیوونیا , نزدیکی دترویت, منتقل شده ‌است و نشریه به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.
هدف اصلی اُدسیبل, که در هر شماره می‌آید، چنین است: فراهم آوردن مقالات معتبر و اطلاعات مرتبط با تحقیقات، روشها، آموزش و دستاوردهای جدید در عرصة درمان و کمک به کم‌شنوایان برای متخصصان گوش‌شناسی ، شنوایی‌شناسان بالینی، شنوایی‌شناسان کمک کننده به شنوایی و دیگر علاقه‌مندان به تخصص شنوایی و شنوایی‌شناسی. بیشتر مطالب ادسی‌بل, به تحقیقات دربارة وسایل کمک‌شنوایی (سمعک) و استفاده از آنها اختصاص دارد.
با آنکه توجه عمدة نشریه به تقویت الکترونیک صوت معطوف است, اما مقالاتی را منتشر می‌کند که بیشتر مورد علاقه و توجه افراد دارای نقص شنوایی است. برای نمونه, مباحثی دربارة آموزش به کودکان ناشنوا، آموزش لب‌خوانی به بزرگسالانی که به تازگی دچار نقص شنوایی شده‌اند، و موضوعاتی از این دست.
با این همه، محتوای عمدة آن را افزون بر مطالبی دربارة وسایل کمک‌شنوایی و مشکلات مربوط, قوانین و مقررات مربوط به توزیع، فروش، کار گذاشتن و تعمیر آنهاست؛ و نیز به مسائلی دربارة ارتباط با سایر حرفه‌های خدمت‌رسان به افراد دارای نقص‌شنوایی, توجه خاصی کرده است. این موضوعات, طبیعتاً نمایانگر موارد توجه انجمن ملی کمک به شنوایی است که هدف آن, نیل به بالاترین سطح ممکن در استانداردهای شنوایی‌شناسی, وسایل کمک‌شنوایی و حفظ آن استانداردهاست. ادسیبل برای رسیدن به این هدف, سعی دارد متخصصان دارای پیشینه و بسیار متفاوت را در یک گروه گردهم آورد. این نشریه, در تبیین سیاست ویرایشی خود چنین آورده است: «اُدسیبل هدف خود را ایجاد رابطة نزدیک میان افراد مرتبط با ناشنوایی و کم‌شنوایی می‌داند. آن چنان که مسائل متقابل و متداخل را بشناسند و ایده‌ها، مهارت و تجارب برجستة خود را برای سود بردن همگان با یکدیگر در میان گذارند». تأکید بر روابط خوب حرفه‌ای, به کرّات, در صفحات نشریه به چشم می‌خورد. فقدان رابطة نزدیک میان انجمن ملی کمک به شنوایی و انجمن گفتار، زبان، شنوایی امریکا نیز فوق‌العاده مورد توجه قرار گرفته است؛ اما به نظر نمی‌رسد انجمن ملی, دچار مشکلاتی مشابه دربارة حرفه‌های پزشکی و یا صنعت وسایل کمک‌شنوایی باشد. این صنعت با تبلیغات و آگهیهای نشریه, از فعالیتهای انجمن ملی کمک به شنوایی, حمایت بسیاری می‌کند.
دیگر فعالیت انجمن ملی کمک به شنوایی که در ادسیبل منعکس می‌شود, اعطای گواهینامه به فروشندگان وسایل کمک‌شنوایی و کارمندان آنهاست. این انجمن گواهینامه‌هایی صادر می‌کند مبنی بر تأیید صلاحیت آنان که از لحاظ تجربه، مهارت، دانش و قابلیت، شرایط و استانداردهای دشواری را احراز کرده‌اند.
به عقیدة انجمن ملی, اصطلاح «شنوایی‌شناس», صرفاً باید به کسانی اطلاق شود که تحصیلات دانشگاهی ویژه‌ای داشته‌اند و سرانجام, موفق به اخذ مدرک در رشتة شنوایی‌شناسی شده‌اند.
شنوایی‌شناسان, دارای گواهینامة وسایل کمک‌شنوایی، افزون بر دریافت گواهینامه, به عضویت انجمن ملی کمک به شنوایی نیز در می‌آیند. بیشتر مقالات و مطالب ادسیبل به این اقدام انجمن, اختصاص دارد.
اگر چه ادسیبل, نشریة رسمی انجمن ملی است, هم از اعضای آن و هم از سایر افراد, مقاله می‌پذیرد.
محتوای مقالات ارائه شده نیز گوناگون است: گزارش پروژه‌های تحقیقاتی، بررسی نتایج منتشر ‌شده, و تحقیقات و مباحث نظری دربارة موضوعات مربوط و....
ادسیبل می‌کوشد تا چیزی فراتر از یک ارگان برای انجمن ملی کمک به شنوایی باشد. این نشریه، افزون بر ارائة تحقیقات جدید و تلخیص سایر مطالعات منتشر شده، اقدامات زیر را انجام می‌دهد: انتشار برنامة جلسات انجمن؛ ارائة نقد و بررسی دربارة کتابهای جالب توجه برای متخصصان کمک‌شنوایی؛ انتشار اعلانهای اقدامات مرتبط در سطح ملی, از جمله اقدامات قانونی و نظارتی؛ ارائة تفاسیر رئیسان منتخب آن در موضوعات گوناگون. ضمناً این نشریه، از خوانندگان خود می‌خواهد که شرح حال بیمارانی را برای آن ارسال دارند که دربردارندة نکاتی دربارة توزیع وسایل کمک‌شنوایی بوده و با موضوعات مهم در فروش و حفظ آنها مرتبط است.
به طور معمول, ادسی‌بل, دربردارندة بخشی به قلم سردبیر است با عنوان «اینجا و اکنون ». این بخش, بازنمون‌کنندة موضوعات مورد توجه سران انجمن در مقاطع زمانی خاص بوده و به اختصار, سیاستهای سازمان را در قبال این موضوعات گوناگون, بیان می‌کند. سردبیر، افزون بر وظایف خود، نقش دبیر اجرایی انجمن ملّی را نیز ایفا می‌کند.
نخست، ادسیبل, در قطع جیبی منتشر می‌شد. از جلد سی‌ام (شمارة چهارم در 1982)، این نشریه، در قطع بزرگ‌تر ارائه گردید که بیشتر به نشریه‌های تخصصی در این زمینه شباهت داشت. این اندازة بزرگ‌تر باعث افزایش تصاویر, همراه مقالات تحقیقاتی شد و امکان گنجاندن مطالب بیشتری را به صورت جدول‌وار, فراهم آورد. همچنین، با این اندازة بزرگ‌تر, آگهی‌دهندگان به آسانی موفق شدند آگهیهایشان را چاپ کنند. با این همه، محتوای مطالب مجله‌ای و تحقیقاتی نشریه, تغییری نکرده و به همان میزان گذشته منتشر می‌شود.
در جهت تحقق هدف انجمن, مبنی بر ترویج همکاری و درک متقابل میان متخصصان خدمت‌رسان به افراد دارای نقص‌شنوایی، ادسی‌بل در میان شنوایی‌شناسان دارای گواهینامة وسایل کمک‌شنوایی، و همچنین درمانگاههای شنوایی‌شناسی امریکا و کانادا، شرکتهای تولید‌کننده و فروشندة وسایل کمک شنوایی، کتابخانه‌های پزشکی، متخصصان گوش‌شناسی، مدارس مخصوص دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوا، مراکز گفتاردرمانی و شنوایی، مدرسان گروه گفتار و شنوایی دانشگاهها، رایگان توزیع می‌گردد.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 38-39.
جروم دی. شین
ترجمة محبوبه مرشدیان
نیز نک : نشریات ناشنوایی  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399