کد jr-27567  
عنوان اول اختلالات گفتاری  
عنوان دوم بررسی مشکلات تکلم  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 58  
شماره صفحه (تا) 59  
زبان فارسی  
متن اختلالات گفتاری، بررسی مشکلات تکلم.
گفتار زمانی ناقص است که به دلیل ناخوشایند بودن، عدم وضوح و عدم تناسب با منظور گوینده، توجه سایران را به سطح منفی و نامطلوب آن بکشاند. این نقصها عبارت‌اند از: اختلال در تلفظ ، اختلال صدا ، تأخیر در گفتار ، لکنت زبان ، اختلالات ناشی از کام شکافته ، فلج مغزی یا فقدان قوة شنوایی . درصد عظیمی از مشکلات گفتاری به درمان پاسخ می‌دهند و بسیاری دیگر را می‌توان کاملاً تصحیح کرد.
ناتوانی در یادگیری: ناتوانی در یادگیری, به عنوان یک اصطلاح آموزشی, به اختلال یا تأخیر در پیشرفت فرآیندهای برقراری ارتباط یا موفقیت تحصیلی اطلاق می‌شود و کمیتة مشاورة ملی کودکان معلول, آن را چنین تعریف کرده است: کودکان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری در یک یا چند مورد از فرآیند‌های عمدة ذهنی, گاهی به صورت اختلال در شنوایی، تفکر، صحبت کردن، خواندن و نوشتن، و دانش حساب خود را آشکار می‌کنند. این ناتواییها شرایطی دارند که از آنها به عنوان معلولیت ادراکی ، آسیب مغزی ، عملکرد نامناسب و جزئی مغز ، خوانش‌پریشی ، زبان‌پریشی پیش‌رونده و . . . یاد می‌شود. مشکلات افراد مبتلا, اساساً ناشی از معلولیت بینایی، شنوایی یا حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات حسی یا وضعیت نامطلوب محیطی نیست.
کودکان مبتلا به آسیب شنوایی در گروه معلولان حسی قرار دارند. ناشنوایان و سخت‌شنوایان نیز همانند مبتلایان به ضعف قوة بینایی, در گروههای جداگانه قرار می‌گیرند. آنهایی که عنوان «ناشنوا» گرفته‌اند, چنان شنوایی ضعیفی دارند که باید تنها با کمک سایر حسهایشان آموزش داده شوند. از سوی دیگر، سخت‌شنوایان, از شنوایی کافی در اندازه‌ای برخوردارند که به رغم نیاز به وسایل کمک‌شنوایی مانند سمعک، از قوة شنوایی‌شان برای آموختن, بهره می‌گیرند.
مأخذ:
BRITANICA, VOL 10, P. 140.
ترجمة زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399