کد jr-27562  
عنوان اول اتحادیة بین‌المللی  
عنوان دوم نهادی جهانی برای رسیدگی به امور معلولان، از جمله ناشنوایان  
نویسنده لیزا کوپنین  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 53  
شماره صفحه (تا) 53  
زبان فارسی  
متن ابن ‌ابی ربیعة ← اصمّ

ابن اسحاق بن‌ابراهیم موصلی ← اصمّ

ابن‌علی ملقب به معین‌الملک ← اصمّ

ابوالقاسم علوی اطروش استرابادی ← اصمّ

اتحادیة بین‌المللی ، نهادی جهانی برای رسیدگی به امور معلولان، از جمله ناشنوایان.
یکی از کارهای مهم این اتحادیه که به نام اختصاری ای. دی. اِی. آوازه دارد، ایجاد کنوانسیونی برای ناشنوایان، همانند دیگر کنوانسیونهای حقوق بشر، بوده است. هدف این کنوانسیون، تلاش برای حقوق انسانی ناشنوایان و از بین بردن تبعیضهای موجود بین ناشنوایان و دیگر اقشار جوامع و نظارت بر امور ناشنوایان بر اساس بیانیة حقوق بشر و مبانی عدالت‌خواهی است.
تشکیل کنوانسیون، با حضور و مشارکت سازمانهای عضو عملی خواهد شد. سازمانهای عضو، همان نمایندگان دولت هستند. اتحادیه چند دبیرخانة منطقه‌ای برای تسریع در نشستها و دستیابی بهتر به کنوانسیون تأسیس کرده است.
تاکنون سازمانهای مربوط به ناشنوایان، مشارکت فعالی در ایجاد کنوانسیون داشته‌اند. بنیان این کنوانسیون براساس آموزه‌های حقوق بشر شکل گرفته است و دارای دستگاه نظارتی شبیه به سازوکارهای موجود در شش توافقنامة حقوق بشر است. از این رو، تمامی حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشنوایان را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به ویژه حق استفاده از زبان اشاره برای ناشنوایان را تضمین می‌کند. بدون این تشکل، ناشنوایان قادر به رهایی از تبعیضها و برخورداری از مساوات و نیز بهره از حقوق سیاسی و دسترس به خدمات عمومی، حق انتخاب و آزادی بیان و عقاید نخواهند داشت. این اتحادیه برای ناشنوایان برنامه‌ریزیهای ویژه‌ای داشته است؛ برای نمونه, کمیتة موقت برای رسیدگی به امور آنها را به تصویب رساند. این طرح در چهارمین کنگرة مجمع اتحادیة بین‌المللی معلولان به تصویب رسید.
مأخذ:
WFD News, Vol. 16, No. 2, July 2003, P. 25.
لیزا کوپنین
ترجمة راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399