کد jr-27560  
عنوان اول ائتلاف شهروندان معلول امریکایی  
عنوان دوم تشکلی از نهادهای سراسر امریکا و فعال برای معلولان، از جمله ناشنوایان  
نویسنده فیلیس روبن فلد  
مترجم محمدعلی جعفری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 49  
شماره صفحه (تا) 50  
زبان فارسی  
متن ائتلاف شهروندان معلول امریکایی ، تشکلی از نهادهای سراسر امریکا و فعال برای معلولان، از جمله ناشنوایان.
این گروه ملی و غیر انتفاعی که در 1974 به دست مدیران 150 گروه معلول پایهگذاری شد، تنها گروه از نوع خود بود که افراد معلول، آن را اداره می‌کردند. اگرچه این گروه، اکنون دیگر وجود ندارد، زمانی در زمینة شناسایی و ارتقای حقوق اساسی و مدنی سی میلیون معلول امریکا در سطح محلی و ایالتی و ملی، و نیز ترویج پژوهش و آموزش اشتغال داشت و دستاندرکار فراهم‌سازی اطلاعات و برنامههای مورد نیاز مراجعه کنندگان بود.
این تشکل به صورت سازمانی ملی و غیرانتفاعی به ثبت رسیده است و متشکل از سازمانها و گروههای ملی، ایالتی و محلی عضو است. اعضای آن را سازمانهای مدافع حقوق معلولان و بسیاری از دیگر انجمنهای تخصصی تشکیل می‌دهند. این ائتلاف, با نظارت مجمع شورای نمایندگان اداره می‌شود که شامل نمایندگان هر یک از اعضای رأی‌دهنده است. این مجمع, هر سال یک ‌بار, تشکیل جلسه می‌دهد و سیاستها، اهداف و جهت‌گیریهای ائتلاف را تعیین و تدوین می‌کند. همچنین چهارده عضو هیئت مدیره را برمی‌گزیند. این هیئت, تدوین‌کنندة سیاست ائتلاف و ناظر بر عملکرد آن است.
این ائتلاف, شبکة خبر ائتلاف شهروندان معلول امریکایی را به صورت فصلنامه, منتشر می‌کند که در بردارندة آخرین اخبار و اطلاعات دربارة مسائل و رویدادهای مربوط به معلولان است و در میان اعضای آن, توزیع می‌شود. همچنین, چندین کتاب در زمینة معلولیت و مسائل مربوط را منتشر کرده, به فروش می‌رساند.
تاریخچة ائتلاف: در 1974 و در اجلاس سالیانة کمیتة رئیس‌جمهوری دربارة اشتغال معلولان ، 150 تن از رهبران گروههای عمدة معلولان، ائتلاف را بنیان نهادند. این رهبران, به نیاز به وجود سازمانی مقتدر، مستقل و فراگیر, اذعان کردند تا به نمایندگی از همة 36 میلیون شهروند معلول کشور, بتواند بیانگر عقاید منسجم آنان در رسانه‌ها، دولت فدرال، کنگره، و به طور کلی برای همگان باشد. هدف این بود که از طریق مفهوم ارتباط و همکاری میان معلولان، عاملی مقتدر و بیانگر برای مشارکت دادن شهروندان معلول در سیاستگذاری عمومی ایجاد کند. امروزه, ائتلاف, در بردارندة بیش از 170 سازمان و نمایندة کل اعضای آن است که بیش از هشت میلیون تن هستند.
در 1974, کمیتة هادی تشکیل شد تا در مدت مراحل شکل‌گیری و گسترش ائتلاف, رهبری آن را برعهده گیرد. ریاست این گروه, برعهدة آلبرت پیمنتل بود که اعضای آن عبارت بودند از: فردریک شریبرر ، یونیس ‌فیوریتو ، فردریک فی ، جودی هومان ، لوئیس ریجون ، و راجر پیترسون . مسئول نخستین ائتلاف از سال 1975 تا 1978 فیوریتو بود که پس از وی و در میان سالهای 1978 و 1982، ترنس ‌جی. ‌ارورک عهده‌دار این مسئولیت شد و سپس, فیلیس ‌روبن فلد در نخستین دوره از دو دورة منتخب, پس از سال 1982, رئیس ائتلاف بود. کارل در سالهای 1974 و 1975, صرفاً افراد داوطلب, امور ائتلاف را اداره می‌کردند. در سال 1976, ائتلاف, نخستین مدیر اجرایی تمام وقت خود، یعنی فرانک جی. ‌‌باو ، را به خدمت گمارد و نخستین کمک هزینة تحقیقاتی خود را برای ابداع و آزمایش الگویی در زمینة ارتباط و همکاری میان معلولان از ادارة خدمات توان‌بخشی دریافت کرد. از سال 1981 تا 1983، ریس ‌روبران به سمت مدیر اجرایی ائتلاف, منصوب شد.
در سال 1976, ائتلاف، چند فرد داوطلب را که در گروه انتقال جیمی‌کارتر، رئیس‌جمهوری وقت در مورد مسائل مربوط به معلولیت تحقیق می‌کردند، به کار گمارد. این نخستین بار بود که از کمک افراد معلول در طراحی انتقال از یک ادارة فدرال به دیگری استفاده می‌شد.
در سال 1977، ائتلاف, در ترغیب وزیر بهداشت، آموزش و رفاه ایالات متحده برای تصویب قوانین اجرا‌کنندة بخش 504 قانون توان‌بخشی مصوب سال 1973، نقش بسزایی ایفا کرد. ائتلاف، که در واقع, کانون ارتباط میان معلولان و مقامات مسئول بود، در مسائل بسیار مهمی, به افراد معلول و مقامات, آگاهی می‌بخشید. همچنین, هماهنگ‌کنندة اعتراضات و راهپیماییهایی موفق در سطح ملی بود که در آن خواستار انتشار و اعلام رسمی قوانین بودند.
در سال 1979, این سازمان با موفقیت تمام, اقداماتی را در سطح ملی برای روز همبستگی ملی ترتیب داد. افزون بر این, در بیستم اکتبر, در سراسر کشور, رویدادهایی به وقوع پیوست تا توجه همگان را به نیاز معلولان به اجرای کامل قانون مدنی معطوف سازد.
اعضای ائتلاف: ائتلاف, دارای سه گونه عضو است: اعضای فعال, شامل سازمانهای مصرف‌کنندة ملی در مجمع نمایندگان با ده حق رأی و ائتلافهای ایالتی با سه حق رأی، سازمانهای ایالتی با یک حق رأی و بالاخره گروههای محلی با یک حق رأی است. اعضای وابسته، سازمانهایی هستند که صلاحیت لازم برای عضویت فعال را احراز نکرده‌اند. اما مایل‌اند از فعالیتهای ائتلاف, حمایت کنند. اعضای منفرد، افراد معلول و یا غیرمعلولی هستند که تمایل دارند از اقدامات ائتلاف, حمایت کنند. پنجاه نفر از هر ایالت در مجمع نمایندگان گرد ‌هم می‌آیند تا یک رأی بدهند.
مآخذ:
EDHD, P. 10; GEDPD, Vol. 1. P. 19-20.
فیلیس روبن‌فلد
ترجمة محمدعلی جعفری  
تاریخ ثبت در بانک 17 اردیبهشت 1399