کد jr-27406  
عنوان اول آشا  
عنوان دوم ماهنامة علمی در حوزة مسائل گفتار و شنوایی، به زبان انگلیسی  
نویسنده اف اسپایر  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 13  
شماره صفحه (تا) 14  
زبان فارسی  
متن آشا ، ماهنامة علمی در حوزة مسائل گفتار و شنوایی، به زبان انگلیسی.
این نشریه که از سپتامبر 1959 به همت انجمن گفتار، زبان و شنوایی، شروع به کار کرد، شمارگانی کمتر از شش هزار نسخه داشت که به تدریج به پنجاه هزار نسخه رسید. خوانندگان آن، عمدتاً آسیب‌شناسان گفتارـ زبان ، شنوایی‌سنجان ، و دانشجویان هستند و در حدود نهصد نسخه از آن نیز به کتابخانه‌ها و سایر مشترکان، فرستاده می‌شود.
هدف از انتشار آشا این بود که بین اعضا و مقامات ارشد انجمن، مجرای ارتباطی به وجود آید. این نشریه به چاپ مطالبی می‌پردازد مرتبط با فعالیتهای حرفه‌ای و اداری آسیب‌شناسان گفتارـ زبان، شنوایی‌سنجان و انجمن گفتار‌ـ زبان و شنیداری. این مجله، در طول بیست سال نخست انتشار، به صورت تک‌رنگ و با تصاویر بسیار اندک، چاپ می‌شد.
در اواخر 1978، قالب مجله، دوباره طراحی شد، بدین صورت که جلد آن، تمام رنگی بود و در متن آن، از رنگ، بهره گرفته شده بود. همچنین، بر داشتن تصاویر و ترسیمها نیز تأکید داشت. سپس، مقالات جدیدی در آن گنجانده شد و مولفان، تشویق شدند که به شیوه‌ای غیررسمی، مطالب را بنگارند و برای نمونه، از اصطلاحات تخصصی کم‌تری استفاده کنند و بیشتر به ارتباط با خوانندگان، توجه داشته باشند.
آشا، همچنین دست‌نوشته‌های ارسالی را نیز می‌پذیرد که البته باید در قالب مقاله ، مطلب مجله‌ای، اخبار، گزارشهای کمیته، سرمقاله‌های میهمان، بررسی کتابها و مطالب بالینی و نامه باشد. گزارشهای کمیته به اعضای کمیتة آشا محدود می‌شود؛ اما ضرورتی ندارد که دیگر مقاله‌نویسان به آشا وابسته باشند. شایان ذکر است که هیچ دستمزدی به مولفان مقالات، پرداخت نمی‌شود.
آشا، در موضوعات تخصصی بسیار گسترده‌ای، از جمله موضوعات فلسفی، فکری، تاریخی و یا ترکیبی، به چاپ مقاله و گزارش می‌پردازد. مقالات و مطالب مجله‌ای از لحاظ محتوا از یکدیگر متمایز می‌شوند. دست‌نوشته‌های دارای ماهیت فنی که توسط اعضای آن تخصص باید مورد بررسی قرار گیرند، مقاله محسوب می‌شوند و برای بررسی، به حداقل سه دستیار سردبیر، ارجاع می‌گردد. مطلب مجله‌ای، عموماً نیازمند این نوع بررسی نیست و همانند سایر قسمتهای مجله، بدان پرداخته می‌شود.
خوانندگان نیز می‌توانند با ارسال نامه به سردبیر، دربارة موضوعات مرتبط با اختلالات ارتباطی، ابراز عقیده کنند. آشا پذیرای طیف گسترده‌ای از موضوعات و نظریات است. واکنشها، عقاید متضاد، آرا و پرسشها نیز چنانچه در دویست کلمه و یا کمتر مطرح شوند، قابل چاپ هستند. نامه‌های بدون نام و امضا، چاپ نخواهند شد، اگرچه در صورت تقاضای نویسندة نامه، چنانچه سردبیر، وی را بشناسد و دلیل موجهی برای ناشناخته ماندنش وجود داشته باشد، از ذکر نام وی، خودداری می‌شود.
سرمقاله‌ها، اساساً همان نقش نامه‌ها را دارند؛ با این تفاوت که بین یکهزار تا دو هزار کلمه هستند. بررسی کتابها مطالب بالینی نیز مشروط به رعایت برخی رهنمودها چاپ می‌شوند. افزون بر این، از بخشهای جدید نیز در این نشریه استقبال می‌شود.
همة دست‌نوشته‌ها پس از پذیرش، از لحاظ سَبک، ویرایش خواهند شد و مقالات پذیرفته شده، صرفاً برای تأیید مولف به او برگردانده می‌شوند. دست‌نوشته‌هایی که منتشر شده و یا در نشریه و موسسة دیگری تحت بررسی است، نباید برای آشا فرستاده شود.
سیاست ویرایشی آشا بر اهمیت نوشتار موثر در همة مطالب منتشر، تأکید دارد؛ چرا که هدف اصلی از انتشار مطالب در آشا، برقراری ارتباط است. آشا، نشریه‌ای است که بیشترین شمار خواننده را در انجمن گفتارـ زبان‌ـ شنوایی امریکا داراست و در مطالب آن، در صورت امکان، اصطلاحات تخصصی که برای همة خوانندگان مفهوم نباشد، حذف می‌شوند و به جای «نویسندة حاضر» و یا «محقق»، از اول شخص و ضمایر آن، استفاده می‌گردد.
مطالب مهم سالانة نشریه عبارت‌اند از: گفت‌وگو با رئیس انجمن؛ بررسی مهم‌ترین رویدادهای مجمع؛ فهرست راهنمای کتابها و مطالب بررسی شده؛ راهنمای تولیدکنندگان و ناشران ؛ گزارش سالیانه؛ گزارش حسابرسان، اعضا و مسئولیتهای کمیته؛ اصول اخلاقی؛ فراخوانِ مقاله برای مجمع؛ برنامه‌های دانشگاهی و درمانگاهی معتبر؛ گزارش قانونگذاری شورا؛ وضعیت حقوقهای دفتر مردمی؛ فهرست اعضای جدید.
هر سال، برخی شماره‌ها، به موضوعی خاص می‌پردازند؛ برای نمونه، نقش اقلیتها در این تخصص، تحقیق دربارة وسایل کمکی شنوایی و آسیب‌شناسی گفتار در زندانها.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 36-37.
اف. اسپایر
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1399