کد jr-27399  
عنوان اول آرشیو گوش‌ـ حنجره‌شناسی  
عنوان دوم ماهنامه‌ای علمی در زمینة گوش و حنجره، دو عضو مهم در شنیدن و گفتار  
نویسنده بایرون جی بیلی  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 4  
شماره صفحه (تا) 6  
زبان فارسی  
متن آرشیو گوش‌ـ حنجره‌شناسی ، ماهنامه‌ای علمی در زمینة گوش و حنجره، دو عضو مهم در شنیدن و گفتار.
این نشریه همانند نشریة انجمن پزشکی امریکا ، یکی از نُه نشریة تخصصی‌ای است که از سوی جامعة پزشکی امریکا و به طور خاص، انجمن جراحی سر و گردن امریکا و دانشکدة جراحی پلاستیک و ترمیم صورت امریکا ، در زمینة دانش و آموزش پزشکی منتشر می‌شود. آرشیو گوش ـ حنجره‌شناسی، اطلاعات علمی‌ای را منتشر می‌سازد که حوزه‌ای بین‌المللی دارند و علوم پایه و موضوعات بالینی مرتبط با عوامل ناشنوایی، ارزیابی صدمات وارد شده به شنوایی و درمان بیماران را در ‌بر‌می‌گیرد.
خط‌مشی: این نشریه، بر اساس محورهای زیر، فعالیتهای خود را تنظیم کرده است:
انتشار مطالب علمی مهم و جدید که برای خوانندگان، سودمند است؛ 2. عرضة اطلاعاتی دربارة مسائل زیربنایی که در فرآیند تصمیمات بالینی موثر است و به پزشکان، بینش می‌بخشد؛ 3. خبر و گزارشهای پیشرفتهای علمی و دیگر رخدادهای مهم در عرصة گوش ـ حنجره‌شناسی و جراحی سر و گردن؛ 4. انتشار گزارشهایی دربارة آموزشهای پزشکی، کتابهای درسی و اطلاعات بالینی؛ 5. تلاش در جهت رسیدن به استانداردهای بالا در علم پزشکی و روزنامه‌نگاری؛ 6. جذب بهترین آثار علمی پژوهندگان، از طریق مطالعه و خبرگیری؛ 7. بهبود کیفیت گوش ـ حنجره‌شناسی و مراقبتهای بهداشتی پس از جراحی سر و گردن؛ 8. مساعدت در تربیت و پرورش پزشکان تمام وقت؛ 9. ایجاد فضای تبادل نظر برای موضوعات علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد علاقة پزشکان متخصص در این زمینه؛ 10. دفاع از سلامت عمومی مردم و ارتقای آن.
مخاطبان این نشریه، پزشکان و دانشمندانی‌اند که کار آنها، تخصص گوش ـ حنجره‌شناسی و جراحی سر و گردن است. همچنین، شنوایی‌شناسان، آسیب‌شناسان گفتار، معلمان و سایر متخصصان که فعالیتهای آنان با این رشته‌ها تداخل و هم‌پوشانی دارد.
این نشریه با دو سازمان انجمن جراحی سر و گردن امریکا و آکادمی جراحی پلاستیک و ترمیم صورت امریکا در ارتباط است، و از این ‌رو، فرصت می‌یابد که مقالات ارائه شده در گردهماییهای این دو سازمان را منتشر سازد؛ اما ملزم نیست مطالبی را که به خوبی نوشته نشده، بپذیرد. این نشریه، برای اعضای انجمن پزشکی امریکا رایگان ارسال می‌شود و دیگران نیز از طریق اشتراک به این نشریه دسترسی خواهند داشت و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد. این نشریه دو هزار و پانصد مشترک خارجی دارد و تقریباً پنج هزار مشترک آن، تخصص پزشکی ندارند. نسخة انگلیسی آن، با شمارگان تقریبی چهارده هزار منتشر می‌شود. این نشریه، افزون بر انگلیسی، به زبان فرانسه نیز ترجمه و منتشر می‌شود و به صورت ماهنامه و در مقیاسی گسترده در اروپا توزیع می‌گردد.
تاریخچه: هیئت ‌اُمنای انجمن پزشکی امریکا در گردهمایی سالیانة خود در 1923، و در پاسخ به تصمیم بخش حنجره‌شناسی، گوش‌شناسی، و بینی‌شناسی انجمن ، آرشیو گوش‌ـ حنجره‌شناسی را به صورت یک ماهنامة مرتبط، تأسیس کرد. شمارة اول آن در ژانویة 1925 منتشر شد و در همان سالهای نخستین انتشار، به دلیل مرتبط بودن با انجمن پزشکی امریکا، استقبال خوبی از آن شد.
سردبیران: با آغاز کار نشریه در 1925، هیئت ‌‌امنای انجمن پزشکی امریکا، جورج ‌اِلمرشمبو ، پدر را به سمت سردبیری آن برگزیدند. شمبو، پس از دوازده سال سردبیری نشریه، استعفا داد و جورج موریسون کوتس ، جانشین وی شد و در ژانویة سال 1937 به سمت سردبیری ارشد، منصوب شد.
کوتس تا سال 1960، مدت 23 سال، سردبیر نشریه بود. جانشینان وی به ترتیب، عبارت‌اند از: جورج ‌ای ‌شمبوِ پسر (1970 ـ 1960)، بابی آر ‌آلفورد (1980 ـ 1970)، بایرون جِی بیلی (1980).
کمیتة تحقیق منصوب که مسئولیت شناسایی نامزدهای مناسب برای این سمت را بر عهده دارد، یک یا دو تن از آنان را به سردبیر ارشد کادر تحریریة تمام ‌وقت انجمن پزشکی امریکا به هیئت ‌اُمنا پیشنهاد می‌کند تا آنان‌، تصمیم نهایی را اتخاذ کرده، سردبیران را برگزینند. دوران تصدی این سمت، پنج سال است و در صورت توافق متقابل، یک دورة پنج سالة دیگر قابل تمدید است.
فرآیند انتخاب و ویرایش دست‌نوشته‌ها، برعهدة سردبیر اصلی است و سپس، مراحل دیگر ویرایش و چاپ با هماهنگی و همکاری کادر تخصصی انجام می‌شود. سردبیر اصلی آرشیو گوش ـ حنجره‌شناسی، افزون بر این مسئولیت، عضو تحریریة، نشریة انجمن پزشکی امریکا نیز هست. این عضویت به او امکان می‌دهد با فعالیتهای این نشریة پزشکی عمومی، بیشتر آشنا شود.
محتوا: آرشیو گوش ـ حنجره‌شناسی، به انتشار انواع مختلف سرمقاله و مطالب مطبوعاتی می‌پردازد. محور اصلی مقالات این نشریه، از گزارشهایی در زمینة علوم پایه و یا تحقیقات و تجربیات بالینی ‌است. همچنین، گزارشهایی موردی در آن به چاپ می‌رسد که دربردارندة روشهای جدید تشخیص و یا درمان است. افزون بر اینها، اطلاعاتی دربارة گردهماییهای زمان‌بندی شده و همایشهای آموزشی در این زمینه، گزارشهای مربوط به مقالات جدید و سایر اطلاعات عمومی و سازمانهای تخصصی در این نشریه گنجانده می‌شود.
مقالات جدید و یادداشتهای گزارشی، پس از بررسی علمی از سوی بَِررِسها و سردبیر، برای درج در نشریه، برگزیده می‌شوند. همة مطالب منتشر شده، به صورت داوطلبانه ارائه می‌گردند و نوشتن آنها، سفارش داده نمی‌شود. همچنین، بدون بررسی و مطالعة دقیق همکاران، مطالب ارائه شده در گردهماییها پذیرفته نخواهد شد و هیچ دستْ‌مزدی به نویسندگان مقالات تعلق نمی‌گیرد.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, p. 33-34.
بایرون جِی. بیلی
ترجمة محبوبه مرشدیان
نیز نک : نشریات ناشنوایی  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1399