کد jr-23613  
عنوان اول تغذیه  
عنوان دوم Nutrition  
عنوان مجموعه دانشنامه دانش‌گستر، ج6  
نوع کاغذی  
شماره صفحه (از) 88  
شماره صفحه (تا) 89  
زبان فارسی  
متن بدن و جسم انسان نیاز به انواع مواد مثل آب، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و کانی‌ها دارد. فقدان این مواد اگر تداوم پیدا کند، معلولیت‌ها را به همراه دارد.
علم تغذیه به بررسی تأثیر غذا بر حیات جانداران و سلامت و بیماری آنان می‌پردازد. مطالعه مواد مغذی اصلی و ضروری، حضور این مواد در جیره غذایی، و تأثیر پختن و نگهداری بر خاصیت غذاها از جمله حوزه‌های بررسی این علم است. این علم با بیماری‌های ناشی از رژیم غذایی نامناسب نیز سروکار دارد. تغذیه گیاهی با تغذیه حیوانی تفاوت‌های بسیار دارد. در گیاه، غذای پُر انرژی، مانند کربوهیدرات، درون گیاه با فتوسنتز تولید می‌شود. حیوان غذای سرشار از انرژی را با خوردن گیاه یا جانور دیگر تأمین می‌کند. مواد مغذی محیط زیست، از طریق بخش‌های مختلف گیاه یا حیوان جذب می‌شود. ریشه گیاه مواد غذایی موجود در آب خاک را جذب می‌کند. این مواد غذایی در حیوانات نیز جذب سلول‌های جداری معده آنها می‌شود. مواد مغذی به شش دسته تقسیم می‌شوند: آب، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و کانی‌ها.
آب: تقریباً برای همه کارکردهای بدن ضروری است؛ زیرا تشنگی (کمبود آب) حیوانات و انسان‌ها را زودتر از گرسنگی از پا در می‌آورد.

مأخذ
دانشنامه دانش‌گستر، ج6، ص 88-89.
 
تاریخ ثبت در بانک 5 اسفند 1397