کد jr-23503  
عنوان اول تئاتر در مازندران  
نویسنده مسعود کوهستانی‌نژاد  
عنوان مجموعه گزیده اسناد نمایش در ایران  
نوع کاغذی  
ناشر سازمان اسناد ملی ایران  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1381شمسی  
زبان فارسی  
متن جشن مریض‌خانه که با زحمات زیاد با اقدامات مجدانه آقای دکتر سنگ رئیس صحیه مازندران تأسیس و بنا شده در لیله 15 شهر شعبان [23 حمل] که مصادف با تولد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه بود در مریض‌خانه مزبور جشن شایانی گرفته شد. جناب آقای آقامیرزا علی خانه رئیس نظمیه مازندران از طرف خود و اداره حکومتی درب مریض‌خانه تا پنجاه قدم خیابان جلو مریض‌خانه و اداره مالیه ایالتی نصف قسمت مریض‌خانه و از طرف صحیه هم نصف قسمت دیگر مریض‌خانه را چراغان باشکوهی نمودند. تقریباً 25 میز چراغ بوده. یکی از میزهای مزبور از طرف اداره محترم معارف گذارده شده بود. نظیر این جشن کمتر دیده شده.
حضرت حجت الاسلام آقای آقاسید میرزا علی مجتهد نطق بلیغی مبنی بر تشویق تأسیس مریض‌خانه ملی ایراد کرد. پس از آن شاگردان مدارس با حالت نظام و سرود اسلامی ورود و پس از قرائت بیان نامه از طرف شاگردان مدارس و مراجعت نمودند.
شب دوم برای تشویق اهالی، به افتخار تأسیس مریض‌خانه نمایش اخلاقی به منفعت مرضای بی‌صاحب در تحت مدیریت آقای مدیرالسلطان، دهقان و آزاد اجزای محترم مالیه داده شده. با اینکه از کثرت جمعیت و ازدحام خلق نزدیک بود مجلس به هم بخورد، و زحمات آقایان بیهوده شود، آقای میرزاعلی خان رئیس نظمیه با جدیت کاملی جایگزین نموده، نمایش در تحت چهار پرده داده شد، به طوری که مورد تحسین عمومی واقع گردید (روزنامه اتحاد، ش154، 7 ثور 1301، ص2؛ همان، ص269).
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381
 
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1397