کد jr-23501  
عنوان اول انجمن پرورش قزوین  
عنوان دوم اقدام در توسعه معارف و تهذیب اخلاق و ترویج ورزش  
نویسنده مسعود کوهستانی‌نژاد  
عنوان مجموعه گزیده اسناد نمایش در ایران  
نوع کاغذی  
ناشر سازمان اسناد ملی ایران  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1381شمسی  
زبان فارسی  
متن یک نسخه از بیانیه منتشره انجمن پرورش قزوین اخیراً به اداره ما رسیده. انجمن مزبور 16 ماه است که با عضویت یک عده جوانان با ذوق معارف پرور در قزوین تأسیس شده. خلاصه آمال انجمن نشر معارف بین عامه اناث و ذکور به وسیله ایجاد مدارس و تأسیس قرائت خانه‌ها، نمایشگاه‌ها، انتشار جراید و مجلات، ایراد کنفرانس‌های علمی و ادبی و اجتماعی، ترجمه و طبع کتب مفیده از السنه خارجه و تأسیس دارالتألیف، اصلاح خط و زبان فارسی، تأسیس کلاس‌های ورزش و عملی کردن اصول حفظ الصحه و ترویج فلاحت و صناعت.
در این مدت در راه این آمال انجمن مزبور مطابق راپورت عملیات 16 ماهه خود اقداماتی کرده که عبارت است از تأسیس یک باب مدرسه دو کلاسه اناث مجانی به نام (دبستان پرورش) که فعلاً 50 نفر مخدرات بی‌بضاعت را مجاناً تعلیم می‌دهد و در آتیه تصمیم دارد که چهار کلاس علمی و یک کلاس صنعتی افزوده نماید.
ثانیاً: ایجاد و ترویج ورزش و تأسیس کلوپی به نام (کلوپ فوتبال پرورش) که با تعقیب و ترویج انجمن کلوپ‌های فوتبال متعددی دایر شده است.
ثالثاً: اقداماتی است که در تهذیب اخلاق اهالی قزوین برداشته و نمایشات اخلاقی، تاریخی، اجتماعی از قبیل: شرف قول، نادرشاه، منبع الفضل، دزدان ایران و شجاع الدوله داده و تعقیب می‌نماید.
رابعاً: اعانت و مساعدت‌های مالی است که به موسسات معارفی نموده و در بدو تشکیل، قسمتی از عایدات نمایش شجاع الدوله را به مصرف ساختمان کلاس‌های مدرسه پهلوی رسانیده و همچنین در نظر دارد که اشعار فقید آقای واعظ کیوانی مدیر نامه بازپرس منطبعه قزوین را به پاس خدمات مشارالیه طبع و نشر نماید (روزنامه شفق سرخ، ش483، 12 فروردین 1305، ص2؛ همان، ص 312-313).
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381
 
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1397