کد jr-23498  
عنوان اول معافیت مالیاتی اجرای نمایش‌نامه‌های ارامنه در تبریز  
نویسنده مسعود کوهستانی‌نژاد  
عنوان مجموعه گزیده اسناد نمایش در ایران  
نوع کاغذی  
ناشر سازمان اسناد ملی ایران  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1381شمسی  
زبان فارسی  
متن تجارتخانه طومانیانس از وزارت معارف این‌گونه درخواست کرده‌اند:
نظر به اینکه نمایشاتی که از طرف ملت ارامنه داده می‌شود عیادتش کلیتاً برای مصارف خیریه است، سابقاً از طرف آن وزارت جلیله مرقوم و مقرر فرمودند که در تادیه صدی پنج عایدات نمایشات معاف باشند.
از قراری که از تبریز راپورت تلگرافی رسیده است با صدور مرقومه مطاعه باز هم اداره محترمه اوقاف تبریز مطالبه صدی پنج عایدات می‌نماید. لذا از حضور مبارک متمنی است به اوقاف تبریز تلگرافاً مرقوم و توسط تجارخانه مخابره فرمایند که حسب‌الامر آن وزارت جلیله صدی پنج عایدات را موقوف المطالبه گذارند. ایام شوکت برقرار و اگر ممکن است تلگراف را برای این بنده ارسال شود که توسط تجارتخانه مخابره شود. مایه مزید امتنان و تشکر بوده و خواهد بود.
تومانیانس
[در حاشیه آمده است] اداره معارف، نمایشاتی که برای خیریه یا معارف است باید صدی پنج آن معاف باشد. در صورتی که این‌طور باشد البته نباید مطالبه شود. 19 رجب 37 [13]
از طرف اوقاف نباید باشد. ظاهراً باید از طرف مالیه باشد. چون برای کمک مصرف خیریه تصویب شده است که صدی پنج نگیرد (روزنامه رعد، ش39، س10، 15 شعبان 1337ق، ص4؛ همان، ص 154-156).
[آرم شیر و خورشید] وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره کتاب ثبت 27، 20 ثور 1297، تلگراف.
آقای رئیس معارف و اوقاف آذربایجان، از قراری که تجارت‌خانه محترمه تومانیانس اظهار می‌نماید نمایشاتی که از طرف ارامنه برای مصارف خیریه داده شده، مطالبه صدی پنج آن را می‌نمایند. در صورتی که نمایشات راجع به خیریه و معارف صدی پنج آن معاف است. البته در صورت تحصیل عواید نمایش برای امور خیریه صدی پنج را موقوف به مطالبه بگذارند.
[امضاء] اعلم الدوله (سازمان اسناد ملی ایران، پاکت شماره 427 ب4 آ پ 1-297001887؛ همان، ص 156-157)
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381
 
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1397