کد jr-23483  
عنوان اول پیشنهاد نمایش  
نویسنده مسعود کوهستانی‌نژاد  
عنوان مجموعه گزیده اسناد نمایش در ایران  
نوع کاغذی  
ناشر سازمان اسناد ملی ایران  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1381شمسی  
زبان فارسی  
متن از حضور محترم کارکنان نمایش علمی و اخلاقی گراند هتل مستدعی است در سه شب به فاصله یکدیگر در محل مزبور نمایش علمی و اخلاقی داده و از طبقات ثلاثه اعیان و تجار و کسبه و غیره دعوت شود پس از لیالی ثلاثه فواید عایده آن را کلاً به نظارت آقای مستوفی الممالک به مصرف خاکه ذغال و نیم تنه پوستی از جهت ایتام فقرا و مساکین رسانیده تا از دعای آنها اثر نیک بدبختی در مملکت حاصل آید.
میرزا حسن معروف به یزدی (روزنامه ایران، ش135، 24 ذیحجه 1335ق، ص4؛ همان، ص133)
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381


***
نمایش پیری و معرکه‌گیری
نمایش (پیری و معرکه‌گیری) که برای سه‌شنبه دهم [ربیع‌الاول] اعلان داده شده بود برای تکمیل مقدمات لازم از امشب به لیله یکشنبه 15 [ربیع‌الاول] موکول شد (همان، ش152، 9 ربیع‌الاول 1336ق، ص1؛ همان، ص133).
مقتضی است از نمایش مضحک «پیری و معرکه‌گیری» که از طرف اداره روزنامه ایران به منفعت دارالمساکین داده می‌شود، استفاده کنید.
اگر فقط پنج قران بدهید و یک بلیط درجه چهارم تحصیل نمایند یا یک تومان برای درجه سوم و یا (15) قران برای درجه دوم و یا اینکه دو تومان برای بلیط درجه اول مایه بگذارید و از تماشای این نمایش اخلاقی هم تفریح و هم کسب معلومات نمایید بدین وسیله معاونتی هم به فقراء و مساکین کرده‌اید (همان، ش154، 13 ربیع‌الاول 1336ق، ص2؛ همان، ص133).
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381


***
آکترهای قفقازی در رشت
در زمان قحطی در گیلان و همزمان با افتتاح شعبه کمیته مساوات باکو در رشت عده از آکترهای قفقاز با آکتریست‌ها چند روزی است به رشت وارد شده خیال دادن تئاتری داشتند. هیئت جمع‌آوری اعانه جداً با آنها مذاکره و قرار شده است چند تئاتر به منفعت فقرا داده و یک ربع عایدات را به آکترها بدهند و بقیه را به مصرف فقرا برسانند (روزنامه رعد، ش36، س9، 24 ربیع‌الاول 1336ق، ص2؛ همان، ص134).
منبع: گزیده اسناد نمایش در ایران، مسعود کوهستانی‌نژاد، تهران، سازمان اسناد ملی ایران، 1381
 
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1397