کد jr-23447  
عنوان اول روز جهانی سالمند  
نویسنده هادی عمویی طالقانی  
عنوان مجموعه نگاه سبز  
نوع کاغذی  
ناشر نخل دانش  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1385شمسی  
شماره صفحه (از) 77  
شماره صفحه (تا) 78  
زبان فارسی  
متن در نخستین روزهای مهرماه هر سال بیش از هر زمان دیگر سخن از سالخوردگان و سالمندان به میان می‌آید و این به دلیل روز جهانی سالمندان (اول اکتبر) است که در میان ما آسایشگاهیان جایگاه ویژه‌ای در میان مناسبت‌های سال است؛ اگرچه بزرگداشت مقام پدر و مادر، آن هم در سنین کهنسالی و ناتوانی، از سوی بزرگان تمام ادیان و شخصیت‌های برجسته سفارش شده است و این امر منحصر به یک روز از سال نمی‌شود.
حال در خصوص زندگی سالمندان در میان جوامع کنونی به ویژه جامعه فعلی ما، مسائلی در خور قابل ذکر است.
در میان کشورهای مختلف جهان، مسئولیت نگهداری از سالمندان نیازمند به عهده گروه‌های مختلف، شامل: سازمان‌ها و تشکّل‌های دولتی و غیردولتی قرار گرفته است. گذشته از تفاوت‌هایی که در این امر مشاهده می‌شود، آنچه بدیهی است عزمی است که در تأمین نیازهای این گروه در میان جوامع وجود دارد. بدون آنکه درصدد مقایسه باشیم و با توجه اندکی در می‌یابیم که هنوز در میان بسیاری از کشورهای جهان تأمین بودجه و اداره این‌گونه مراکز در اختیار سازمان‌های دولتی است؛ هر چند تشکّل‌های غیردولتی نیز در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته.
تأسیس تشکل‌های غیر دولتی و خیریه کمک‌رسانی به سالمندان، با انگیزه رفع مشکلات و برداشتن باری از دوش سالخوردگان بی‌پناه صورت می‌گیرد، انگیزه کمک به این قشر از جامعه چه برگرفته از تعالیم دینی و چه به لحاظ انسان دوستی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و نتایج بسیار گرانقدر و پربهایی را در برداشته است. روح نیکوکاری و خیرخواهی که برخاسته از متعالی‌ترین جنبه‌های درونی افراد است که در حماسه‌هایی باور نشدنی آفریده است. حماسه‌هایی که در اطراف خود بارها شاهد آن بوده‌ایم اما مهمترین رسالت گروه‌های حامی به باور نگارنده ایجاد انگیزه‌های جمعی و ارائه اطلاعات درست و به جا و کمک به شکل‌گیری کانال‌های ارتباطی بین نسل‌هاست؛ چرا که این انگیزه‌های فردی تا به صورت یک هنجار اجتماعی در نیامده باشد، نمی‌توان امیدی به فراگیر شدن حمایت از سالمندان و سایر اقشار نیازمند داشت.
نظامی گنجوی درباره پیری می‌گوید:
جوانی گفت پیری را چه تدبیر/ که یار از من گریزد چون شوم پیر
جوابش گفت پیر نغز گفتار/ که در پیری تو هم بگریزی از یار
منبع:
نگاه سبز، هادی عمویی طالقانی، تهران، 1385، ص 77-78
 
تاریخ ثبت در بانک 7 بهمن 1397