کد jr-23443  
عنوان اول تعریف سالمند و سالمندی  
نویسنده هادی عمویی طالقانی  
عنوان مجموعه نگاه سبز  
نوع کاغذی  
ناشر نخل دانش  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1385شمسی  
شماره صفحه (از) 97  
زبان فارسی  
متن سالمند کسی است که در گذر زمان و در برابر شرایط محیطی به تدریج توانایی دستگاه‌های مختلف بدن خویش را از دست داده و بروز بیماری‌ها در وی افزایش یافته و در نهایت خواه و ناخواه روزی مرگ وی به وقوع می‌پیوندد.
سالمندی به معنای از دست دادن تدریجی توانایی دستگاه‌های بدن و در شرایط محیطی و افزایش بروز بیماری‌ها و در نهایت وقوع مرگ نیز تعریف شده است.
پیر شدن و سالمندی یک تغییر ناگهانی در اعمال فیزیولوژیکی بدن انسان نیست، بلکه نتیجه تغییرات تدریجی است که طی گذشت سال‌های متمادی به وجود می‌آید روند پیری از سه جنبه: زیست‌شناسی، بالینی و روانی و اجتماعی می‌تواند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
زیست‌شناسی فرآیند پیری را از نظر فیزیولوژیکی و روش‌هایی که به کمک آنها بتوان شروع آن را به تأخیر انداخت مورد مطالعه قرار می‌دهد.
تحقیقات و بررسی‌های بالینی، بیماری‌های مربوط به پیری و روش‌های پیشگیری از بروز آنها را بررسی می‌کند.
علوم روانشناسی و جامعه‌شناسی، مسائل رفاهی و آینده افراد بر اساس مطالعات آماری افراد مسن‌تر از 45 سال در سال‌های 1981 تا 2000 حدود 45 تا 50 درصد جمعیت کشورهای پیشرفته صنعتی را تشکیل می‌دادند حداقل 30 درصد آنها از 65 سال به بالا بوده و بر اساس مطالعات انجام شده در روند پیری پیش‌بینی می‌شود که به کمک دست آوردهای پزشکی و پیشرفت‌های تکنولوژی تا سال 2020 تقریباً 50 سال بر عمر انسان افزوده می‌شود.
بنابراین در قرن آینده بخش عظیمی از افراد جامعه را سالمندان تشکیل خواهند داد. این موضوع باید مورد توجّه مسئولان دوراندیش قرار گرفته و در برنامه‌ریزی‌های آینده خود توجه بیشتری به استفاده بهینه از این گنجینه‌های تجربه معطوف دارند.
منبع:
این مقاله ابتدا در مجله کهریزک (آذر 1383) منتشر شد و بعداً در کتاب نگاه سبز، هادی عمویی طالقانی، تهران، 1385، ص97 آمده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 7 بهمن 1397