کد jr-23438  
عنوان اول آموزش خط بریل در آسایشگاه کهریزک  
نویسنده هادی عمویی طالقانی  
عنوان مجموعه نگاه سبز  
نوع کاغذی  
ناشر نخل دانش  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1385شمسی  
شماره صفحه (از) 85  
شماره صفحه (تا) 86  
زبان فارسی  
متن (نوشته خانم نغمه عافیت مدرس روشندل خط بریل. نقل از صفحه 11 مجله ماهنامه کهریزک اردیبهشت 83)
از صدای سخن دوست ندیدم خوش‌تر/ یادگاری است که در این گنبد دوار بماند
یکی از مهمترین بخش‌های توانبخشی اجتماعی، نابینایان بخش آموزش مهارت‌های جسمی و در پی آن تعلیم خط «بریل» است. در گروه آموزش‌های ذکر شده ضمن تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در افراد نابینا، تغییر نگرش جامعه را نیز به این قشر شاهد خواهیم بود. البته این تغییر نگرش مستلزم ارائه توانمندی‌های نابینایان، در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری و غیره است.
از این‌رو با یاری پروردگار مهربان و همراهی صمیمانه مسئولان کهریزک به ویژه گروه فرهنگی کتابخانه کلاس آموزش بریل را از تاریخ 8/2/81 با هدف توانبخشی نابینایان آغاز کرده.
در آغاز دانش‌آموزان کلاس شامل 7 نفر بودند و به تدریج تعداد آنها به 10 نفر افزایش یافت. پس از بررسی‌های لازم افراد کلاس به تناسب سطح آموزش‌پذیری و ضریب هوشی به دو گروه تقسیم شدند؛ که بر هر گروه آموزش‌های خاص ارائه می‌شود. تقویت لامسه و شناسایی اشیاء و اشکال مختلف مهمترین بخش آموزش گروه اوّل را تشکیل می‌دهد که مقدمه‌ای بر آموزش بریل است.
گروه دوم: پس از به پایان رساندن خط بریل زبان فارسی و آشنایی با خواندن غزلیّات حافظ، به یادگیری زبان عربی و خواندن قرآن پرداختند و نیز تا حدودی با علائم ریاضی، اعداد و محاسبات آشنایی یافتند و هم اکنون مشغول فراگیری زبان انگلیسی می‌باشند و نیز زمانی به دیدار از سالمندان نابینا که در بخش‌ها هستند اختصاص می‌یابد در ضمن از خردادماه 81 بخش کوچکی از کتابخانه این مرکز به نابینایان اختصاص یافت و کتابخانه گویا متولد شد. به امید روزی که شاهد بلوغ و تکامل این نو رسیده باشیم نقش به سزایی را در سطح افزایش آگاهی نابینایان ایفا می‌کند و نیز گامی در جهت ایران عزیز.
منبع:
نگاه سبز، هادی عمویی طالقانی، تهران، 1385، ص 85-86.
 
تاریخ ثبت در بانک 7 بهمن 1397