کد jr-23300  
عنوان اول کاریابی در کانادا  
نویسنده عذرا دبیری اصفهانی  
نویسنده طیبه زندی‌پور  
عنوان مجموعه آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی  
نوع کاغذی  
ناشر آییژ  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1385شمسی  
شماره صفحه (از) 102  
شماره صفحه (تا) 104  
زبان فارسی  
متن استان بریتیش کلمبیا به عنوان یکی از استان‌های کانادا در زمینه کاریابی کارهای فراوان انجام می‌دهد. اکنون گزارشی از این استان در زمینه کاریابی عرضه می‌شود.
به غیر از دریافت خدمات آموزشی و پرورشی که حق قانونی دانش‌آموزان مبتلا به آسیب‌های بینایی است، دانش‌آموزان کانادایی از خدمات گفته شده در زیر هم استفاده می‌نمایند. لازم به ذکر است که خدمات زیر در استان بریتیش کلمبیا ارائه می‌گردد و ارائه امثال این خدمات کم و بیش در سایر استان‌های کانادا به دانش‌آموزان مبتلا به آسیب‌های بینایی هم رایج است.
در زمینه کاریابی خدمات مختلفی جهت کمک به نابینایان و کم‌بینایان وجود دارد. این خدمات که اکثراً با شناخت از توانایی‌های این افراد ارائه می‌گردد، افراد معلول تازه فارغ‌التحصیل از دبیرستان یا دانشگاه و همچنین افرادی که تصمیم به برگشت به بازار کار را دارند، شامل می‌شود. در این ارتباط متخصص توان‌بخشی شغلی یک برنامه انفرادی کاریابی را برای شخص معلول طراحی می‌نماید. خدمات مرکز توان‌بخشی شغلی عبارتند از:
1ـ راهنمایی: فرد معلول با کمک یک مشاور متخصص در یک جلسه دو نفری (مشاور و مراجعه‌کننده) با استفاده از منابع اطلاعاتی به روز موجود در مرکز، از نیازها، سطح آموزش و مهارت‌های مورد نیاز مشاغل موجود در بازار کار آگاه می‌شود و بر اساس هدف‌های شخصی و علایق او مشاور فهرستی از فرصت‌های شغلی و کارفرمایانی که در حال استخدام هستند و همچنین انتظارات و مهارت‌هایی را که این کارفرمایان در آگهی‌های خود درخواست نموده‌اند در اختیار وی قرار می‌دهد.

2ـ برنامه‌ریزی برای بازگشت به کار: یک متخصص محلی در زمینه توان‌‌بخشی شغلی برای مراجعانی که پس از معالجه تصمیم به بازگشت به کار دارند، با مشورت دکتر معالج فرد معلول، یک برنامه بازگشت به کار انفرادی بر اساس ویژگی‌های فردی وی طراحی می‌کند. دکتر معالج و متخصص محلی توان‌بخشی شغلی همراه خود مراجعه‌کننده باید برنامه طراحی شده مزبور را تأیید و مورد استقبال قرار دهند.

3ـ بالا بردن سطح مهارت‌های موجود: اگر مراجعه‌کننده به مراکز توان‌بخشی‌های شغلی، نیاز به آموزش بیشتر و یا بالا بردن سطح مهارت‌های خود در جهت انطباق با نیازمندی‌های بازار کار داشته باشد، این مرکز که بودجه آن از سوی دولت تأمین می‌شود، ضمن معرفی این افراد به مراکز آموزشی، تمام هزینه‌های لازم را تقبل می‌نماید. هدف از این برنامه، به روز نمودن دانش و مهارت‌های فرد معلولی است که ناگزیر بوده برای درمان خود مدتی از بازار کار دور بماند و یا به دلیل بیکاری نیاز به بازسازی مهارت‌های شغلی خود دارد.

4ـ بهبود مهارت‌های کاریابی: کمک دیگر متخصصان توان‌بخشی شغلی به افراد معلول، راهنمایی آنان برای پیدا کردن کار است. به طور مثال، ایشان به مراجعه‌کننده کمک می‌کنند تا بتواند:
الف) مراکزی که اقدام به استخدام پرسنل نموده‌اند را شناسایی کند.
ب) برای معرفی خود به کارفرما خلاصه‌ای از زندگی تحصیلی ـ شغلی، ویژگی‌های فردی، علایق و غیره را تنظیم و ارسال نماید.
ج) در کلاس‌های کاریابی، برای کسب مهارت‌های لازم و استفاده از منابع اطلاعاتی کاریابی، مصاحبه با کارفرما و آموزش‌های لازم برای رعایت آداب اجتماعی در محیط‌های کاری شرکت کند.

منبع: آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی، عذرا دبیری و طیبه زندی‌پور، ص 102-104.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 دی 1397