کد jr-22950  
عنوان اول محمدرضا نامنی  
نویسنده محمدرضا نامنی  
نویسنده افسانه حیات روشنایی  
نویسنده فریده ترابی‌میلانی  
عنوان مجموعه تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان  
نوع کاغذی  
ناشر سمت  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1389شمسی  
شماره صفحه (از) 345  
شماره صفحه (تا) 346  
زبان فارسی  
متن شادروان محمدرضا نامنی در 23 فروردین 1323 در تهران متولد شد؛ پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تدریج بینایی خود را از دست داد، طوری که دوره لیسانس را با کم‌بینایی و فوق لیسانس را با نابینایی به پایان رساند و در این دوره با استفاده از خط بریل پایان‌نامه تحصیلی خود را با درجه خوبی ارائه کرد. در این دوران در کنار مرحوم دکتر محمد خزائلی قرار گرفت و به دلیل شایستگی علمی و اخلاقی از تأیید و پشتیبانی آن مرحوم برخوردار شد و بعد از فوت ایشان از سال 1353 به مدت سیزده سال مدیریت علمی و توانبخشی آموزشگاه خزائلی را بر عهده گرفت سپس برای گذراندن یک دوره تخصصی آموزش کودکان نابینا به آمریکا عزیمت نمود و سال‌ها نماینده ایران و عضو انجمن بین‌المللی نابینایان بود.
وی در مدتی که در آموزشگاه خزائلی حضور داشت اولین کتابخانه گویا را در وزارت آموزش و پرورش بنیانگذاری کرد و استودیوی آموزشگاه را برای ضبط و تکثیر کتاب‌های گویا تجهیز نمود؛ به علاوه با جلب همکاری هنرمندان زمان خود گروه‌های هنری نابینایان را تشکیل داد و نسبت به آموزش نابینایان مستعد همت وافری مبذول داشت. استاد نامنی از سال 1355 در دانشگاه‌های تربیت معلم، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و الزهرا به عنوان مدرس روانشناسی حضور یافت و نقش چشمگیری در این زمینه ایفا نمود. وی در سال 1363 اولین کتاب خود را با عنوان سیری گذرا در آموزش و بهزیستی معلولین بینایی و به دنبال آن در سال 1373 دومین کتاب خود نخستین گام راهنمایی عملی پدران و مادرانی که فرزندان نابینا و کم‌بینا دارند منتشر کرد. به علاوه او مقالات و جزوه‌های درسی متعددی را در زمینه کودکان استثنایی، به ویژه نابینایان، تهیه کرده و در اختیار دانشجویان خود قرار داد. در این زمان او به عنوان مشاور امور آموزشی کودکان استثنایی و معلولان بینایی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی همکاری می‌کرد.
استاد نامنی در سال 1369 پس از ازدواج با خانم شهره فلاح کسمائی با سرمایه شخصی و کمک و یاری همسر خود سرمایه خانوادگی خویش را صرف تأسیس موسسه استثنایی عصای سفید با هدف‌های آموزش و اشتغال و توسعه برنامه‌های هنری کرد و با تصدی مدیریت موسسه و عضویت هیئت امنا و انجام دادن مشاوره‌های روانشناسی قسمت اعظم اوقات خود را با کوله‌باری از تجربه و علم در روانشناسی در خدمت نیمه‌بینایان قرار داد. شایان ذکر است موسسه استثنایی عصای سفید ثمره عمر پر برکت این فرزانه روشندل است.
این موسسه در حال حاضر علاوه بر آموزش قرآن و علوم دینی و انجام دادن مشاوره‌های روانشناسی گروه‌های استثنایی، با برگزاری کلاس‌های هنری و با بهره‌گیری از همدلی اساتید و هنرمندان برجسته همچون نهال باروری است در میان موسسات خیریه غیردولتی. گروه همخوانی موسسه در سال گذشته با پشتیبانی و کوشش ایشان توانست در اولین همایش معلولان کشور که با همت سازمان بهزیستی برگزار شد مقام اول را کسب و تندیس طلایی این همایش را دریافت کند. استاد نامنی در تاریخ 22 دی 1380 چشم از جهان فرو بست.

تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان، محمدرضا نامنی و افسانه حیات روشنایی و فریده ترابی‌میلانی، تهران، سمت، 1389، ص 345-346.
 
تاریخ ثبت در بانک 11 دی 1397