کد jr-22947  
عنوان اول جان میلتون  
نویسنده محمدرضا نامنی  
نویسنده افسانه حیات روشنایی  
نویسنده فریده ترابی‌میلانی  
عنوان مجموعه تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان  
نوع کاغذی  
ناشر سمت  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1389شمسی  
شماره صفحه (از) 353  
زبان فارسی  
متن میلتون یکی از ستارگان فروزان ادب انگلیس در قرن هفدهم، در سال 1608 در لندن متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سن‌لویی گذراند و سپس به دانشگاه کمبریج رفت. در سال 1632 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به مطالعه و تفکر پرداخت و دو منظومه معروف خویش روح اندوهناک و روان شادمان را به وجود آورد و اپرای اسکارید را نیز به نظم در آورد. در سال 1649م (در 41 سالگی) به عنوان مترجم لاتین در شورای وزیران پذیرفته شد. در این هنگام، ضعف چشمی که مدت‌ها به آن مبتلا بود شدت یافت تا آنجا که به نابینایی وی منجر گردید، ولی این امر از سخت‌کوشی و هیجان او در دفاع از آزادی و ادامه تحقیقات علمی نکاست و در سال 1660، رساله دیگری را در توصیف جمهوریت انتشار داد.
از سال 1661 به نگارش منظومه معروف خویش به نام بهشت گمشده پرداخت و شش سال بعد آن را به پایان رساند و در ده جلد منتشر کرد. در سال 1674م چاپ دوم این منظومه در دوازده جلد، یعنی به شکل کنونی آن منتشر شد. سرانجام جان میلتون در نوامبر 1674م در شهر لندن، لب از سخن گفتن فرو بست و به جهان دیگر شتافت.
جان میلتون سستی و سبک سری را موجب گمراهی آدمی می‌دانست و طبع وی در مشاهده گناه و ناپرهیزکاری طغیان می‌کرد. در وی عشقی آتشین به تقوا و فضیلت و انجام دادن وظیفه و اطاعت از نوامیس اخلاقی و تنفری شدید نسبت به گناه و ناپاکی و فساد وجود داشت.
از آثار منظوم میلتون می‌توان ولادت مسیح، روح اندوهناک و روان شادمان، بهشت گمشده، بهشت بازیافته و آلام شمشون را نام برد.

تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان، محمدرضا نامنی و افسانه حیات روشنایی و فریده ترابی‌میلانی، تهران، سمت، 1389، ص353.
 
تاریخ ثبت در بانک 11 دی 1397