کد jr-22941  
عنوان اول طه حسین  
نویسنده محمدرضا نامنی  
نویسنده افسانه حیات روشنایی  
نویسنده فریده ترابی‌میلانی  
عنوان مجموعه تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان  
نوع کاغذی  
ناشر سمت  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1389شمسی  
شماره صفحه (از) 353  
شماره صفحه (تا) 354  
زبان فارسی  
متن طه حسین، ادیب و محقق معاصر مصری در سال 1889م (1307ق) در جنوب قاهره پا به جهان هستی گذاشت. وی در شش سالگی بر اثر درمان غلط بیماری چشمی که به آن مبتلا شده بود، بینایی خود را از دست داد.
طه حسین پس از تحصیل علوم صرف و نحو، منطق و ادبیات و حفظ کامل قرآن، آموختن فقه و اصول و گذراندن برنامه درسی مدرسه قدیمی الازهر به دانشگاه نو بنیاد مصر راه یافت و در شمار بهترین دانشجویان این مرکز فرهنگی قرار گرفت. او دروس تمدن اسلامی، تمدن مصر قدیم، تاریخ و جغرافیا، زبان‌های سریانی و عبری و حبشی، تاریخ فلسفه اسلامی، تاریخ بابل و آشور و سومر را نزد استادان برجسته زمان خود فراگرفت و از محضر لویی ماسینیون و دورکیم نیز بهره‌مند گردید. او در زادگاه خود درجه دکتری ادبیات عرب را دریافت کرد و سپس به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن نیز موفق به اخذ دکتری گردید. وی در سال 1919م به قاهره بازگشت و بر کرسی تدریس تاریخ یونان و روم تکیه زد. در سال 1928م به ریاست دانشکده ادبیات انتخاب شد و در سال 1930 برای دومین بار ریاست این مرکز علمی را بر عهده گرفت. در همین موقع دولت وقت از او خواست که به چند تن از رجال سیاسی، دکتری افتخاری بدهد؛ ولی او با سرسختی تمام در مقابل این خواسته نادرست ایستادگی کرد و ترجیح داد تا از مقام خود عزل شود، اما حرمت علم محفوظ بماند. مسئولیت‌های دیگر طاها حسین، سرپرستی و رایزنی وزارت معارف و مستشاری این وزارتخانه، ریاست دانشگاه اسکندریه و سردبیری روزنامه الوادی بوده است. او سرانجام از سال 1950-1952 عهده‌دار پست وزارت فرهنگ مصر شد. وی در دوران تصدی این مقام، تحصیلات متوسطه و حرفه‌ای را در کشور برای همه رایگان کرد.
طاها حسین با تمام گرفتاری‌های سیاسی و اجتماعی، هیچ گاه از کار تصنیف، تألیف، ترجمه و تصحیح متون غافل نماند و تا سن هفتاد سالگی بیش از شصت اثر ارزنده و نفیس و صدها مقاله به دوستداران علم و ادب عرضه کرد. از جمله آثار این استاد گران‌قدر، رساله دکتری ذکری ابی العلاء، کتاب‌های فی الشعر الجاهلی، مختاره من الشعر التمثیلی الیونانی و رساله دیگرش فلسفه اجتماعی ابن خلدون و نیز مع ابی العلاء فی سجنة و کتاب الایام است ـ که دو کتاب اخیر به فارسی ترجمه شده است. بسیاری از آثار او به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عبری، چینی، روسی، اردو، فارسی و غیره ترجمه شده‌اند. طاها حسین بعد از عمری زندگی پربار فرهنگی در سال 1973م. دنیای فانی را بدرود گفت و به دنیای باقی شتافت.

تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان، محمدرضا نامنی و افسانه حیات روشنایی و فریده ترابی‌میلانی، تهران، سمت، 1389، ص 353-354.

 
تاریخ ثبت در بانک 9 دی 1397