کد jr-22202  
عنوان اول انواع بیش فعالان  
نویسنده حمیدرضا اشرفی  
عنوان مجموعه بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده  
نوع کاغذی  
ناشر سلیس  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1391شمسی  
شماره صفحه (از) 117  
شماره صفحه (تا) 118  
زبان فارسی  
متن بیش فعالی به عنوان ناتوان یا کم توان رفتاری یا روحی ـ روانی شناخته می‌شود و در سه دسته زیر طبقه‌بندی شده‌اند:
1ـ غالباً بی‌توجه
2ـ بیش فعال تکانشگر
3ـ مرکب
کودکان مبتلا به نوع اول، در توجه به دقت و تمام کردن کارها مشکل دارند و حواس‌پرت و آشفته هستند. محققان دریافته‌اند که این کودکان در انجام کارهای تحصیلی نیز مشکل دارند. کودکان مبتلا به نوع دوم و سوم در بیشتر حالات، علائمی مشابه از خود نشان می‌دهند و با تمام همکلاسی‌ها، اعضای خانواده، مسئولین مدرسه و دوستان دچار مشکل می‌شوند.
علائم تکانشی در نوع دوم ظاهر می‌شود که کودکان مبتلا در این نوع، بدون فکر کردن دست به انجام کارها می‌زنند. تمرکز بر روی یک موضوع واحد برای این کودکان بسیار سخت است. کودکان تکانشی نمی‌توانند با تأمل به ارزیابی یا پیش‌بینی حوادث و اندیشیدن به راه‌های مختلف، برای حل مسائل و مشکلات بپردازند. از این‌رو اکثر اعمالشان بدون تفکر انجام می‌گیرد.
پاسخگویی نامناسب و خارج از نوبت به سوالات در کلاس درس، بروز رفتارهای جسورانه، پرت کردن اشیا و یا اذیت کردن بچه‌های دیگر از علائم تکانشی در این کودکان است. کودکان بیش فعال، یک لحظه آرام و قرار ندارند. گویی موتوری به آنها وصل است که به ایشان اجازه نمی‌دهد، آرام بنشینند.
این اختلال در 3 تا 5 درصد از کودکان در سنین مدرسه رواج دارد و پسران با نسبت 3 به 1 بیشتر از دختران به این بیماری مبتلا می‌شوند.
درمان‌های رفتاری برای این کودکان از دارو درمانی، موفق‌تر بوده است چرا که تعارض‌های فرد مبتلا را کاهش داده و به درمان آن می‌پردازد.
 
comment منبع: بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده، حمیدرضا اشرفی، سلیس، تهران، 1391، ص 117-118.  
تاریخ ثبت در بانک 5 آبان 1397