کد jr-22198  
عنوان اول افزایش اوتیسم و زنگ خطر  
نویسنده حمیدرضا اشرفی  
عنوان مجموعه بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده  
نوع کاغذی  
ناشر سلیس  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1391شمسی  
شماره صفحه (از) 131  
شماره صفحه (تا) 132  
زبان فارسی  
موضوعات اوتیسم  
متن نتایج مطالعه محققان آمریکایی مبنی بر این که در این کشور، از هر 150 کودک یک کودک به بیماری اوتیسم مبتلاست، منتشر شد. در حالی که آمارهای قبلی در آمریکا، شیوع اوتیسم را یک نفر در هر 500 کودک نشان می‌داد. افزایش آمار کودکان مبتلا به اوتیسم در آمریکا، زنگ خطر را برای سایر کشورها هم به صدا در آورد. روانشناسان و متخصصان روانپزشکی کودک در کشور ما نیز معتقدند، شیوع اوتیسم در کشورهایی مثل کشور ما نیز رو به افزایش است.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. در زبان فارسی اوتیسم را «در خود ماندگی» ترجمه کرده‌اند. تا به حال هیچ علت قطعی و مشخصی را برای این بیماری ذکر نکرده‌اند، اما ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی، در ایجاد بیماری موثر است.
دکتر کتایون خوشابی، روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ضمن اشاره به این که آمارها در مورد بیماری اوتیسم در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، می‌گوید: «حتی آمار یک کودک در هر ده هزار کودک نیز گزارش شده است. ولی مسئله مهم این است که در همه جوامع و حتی در جامعه خودمان این آمار در حال افزایش است. به هر حال اگرچه در مورد این بیماری نمی‌توان آمار دقیقی داد، اما می‌توان گفت در پنج سال اخیر این آمار یک روند کاملاً صعودی را طی کرده است.»
اما دکتر ابوالقاسم مهری‌نژاد، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به این که آمار ارائه شده توسط محققان آمریکایی نشان‌دهنده اوتیسم شدید در همه موارد نیست، می‌گوید: «بیماری اوتیسم درجات مختلفی دارد؛ انواع اوتیسم شدید، متوسط و خفیف را می‌توان در کودکان تشخیص داد. همچنین در مورد این بیماری طیفی از علل مطرح است. هر چقدر ما تعداد موارد مبتلا به اوتیسم شدید داشته باشیم امکان این که ناهنجاری‌های الکتروشیمی و سلولی مغز در این امر دخیل باشند زیاد است ولی اوتیسم‌های خفیف بیشتر ماهیت روانی اجتماعی دارند.»
 
comment منبع: بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده، حمیدرضا اشرفی، سلیس، تهران، 1391، ص 131-132.  
تاریخ ثبت در بانک 5 آبان 1397