کد jr-22195  
عنوان اول فاصله گرفتن والدین از کودکان زمینه‌ساز اوتیسم  
نویسنده حمیدرضا اشرفی  
عنوان مجموعه بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده  
نوع کاغذی  
ناشر سلیس  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1391شمسی  
شماره صفحه (از) 132  
شماره صفحه (تا) 134  
زبان فارسی  
متن در اوتیسم، کودک ارتباط روانی و اجتماعی را با اطرافیانش به کلی قطع می‌کند. این اطرافیان هم شامل نزدیک‌ترین فرد به کودک می‌شوند، یعنی مادر، تا افراد دیگر خانواده. دکتر مهری‌نژاد با بیان این که معمولاً از 2 یا 3 سالگی تراوشات اجتماعی در کودک باید از سوی والدین مشاهده شود و در غیر این صورت می‌توان برای این کودک تشخیص اوتیسم داد، می‌گوید: «در حال حاضر تعاملات مادر و کودک نسبت به قبل کاهش چشمگیری پیدا کرده و به خصوص در کشورهای پیشرفته این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد، در نتیجه حالات در خود فرورفتگی در کودک بیشتر شده است.» وی با بیان این که اوتیسم با طبقات اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها رابطه نزدیکی دارد، ادامه می‌دهد: «خانواده‌های تحصیل کرده و با سطح اقتصادی بالا بیشتر دارای کودکان مبتلا به اوتیسم هستند و شاید در دنیای امروز مهمترین علت احتمالی ابتلای کودکان به این بیماری دور شدن والدین و سرد شدن آنها در برقراری ارتباط با کودک باشد.»
این در حالی است که در کشور ما هیچ برنامه غربالگری برای این بیماران در نظر گرفته نشده است. دکتر طلیعه رافعی، روانپزشک کودک ضمن اشاره به این موضوع معتقد است: «حتی هنوز مشخص نشده که در کشور ما سن دقیق اوتیسم معمولاً چه سنی است و با این که در بسیاری از تحقیقات این بیماری را در پسرها تشخیص می‌دهند ولی به این تحقیقات نیز نمی‌توان استناد کرد. در جدیدترین متون علمی، شیوع این بیماری را پنج مورد در هر ده هزار کودک ذکر کرده‌اند ولی معلوم نیست که این آمار در جامعه ما هم صدق می‌کند یا نه.»
اگر چه متخصصان کم شدن روابط عاطفی و اجتماعی والدین با کودک در دنیای امروز را مهمترین عامل ابتلا به اوتیسم عنوان می‌کنند. اما بیشترین مواردی که برای این بیماری مطرح می‌کنند عوامل بیولوژیک و به طور خاص، ژنتیک است. دکتر مظاهری در مورد نقش عوامل بیولوژیک و ژنتیک در این کودکان ادامه می‌دهد: «چون در این کودکان صرع و عقب‌ماندگی ذهنی بیشتر دیده می‌شود، مسئله ژنتیک نیز در این افراد بسیار مهم به نظر می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد این بیماران اگر در آینده بخواهند ازدواج کنند 2 تا 4 درصد کودکانشان نیز به اوتیسم مبتلا می‌شوند. همچنین در مورد عوامل قبل زایمانی مادرانی که در سه ماه اول زایمان خونریزی داشته باشند احتمال ابتلای کودکشان به اوتیسم بیشتر است.» به هر حال همه تئوری‌ها در مورد اوتیسم شناخته شده نیست. برخلاف تصور عمومی اوتیسم لزوماً به معنای عقب‌ماندگی نیست. دکتر خوشابی در این باره می‌گوید: «دو سوم کودکان اتیستیک مبتلا به درجاتی از کم‌توانی ذهنی هستند و حدود یک سوم آنها بهره هوشی متوسط و نرمال دارند. همچنین درصد نادری از کودکان اتیستیک مهارت‌های خاصی دارند.»
به گفته دکتر مظاهری، کودکانی که بهره هوشی آنها بالای 70 است. پیش آگهی بیماری در آنها خوب است و همچنین یک تا دو درصد از این بیماران در سنین بزرگسالی قادر به استخدام هستند. 5 تا 20 درصد آنها نیز می‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و دو سوم آنها افراد وابسته‌ای هستند که به حمایت دیگران احتیاج دارند.
 
comment منبع: بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده، حمیدرضا اشرفی، سلیس، تهران، 1391، ص 132-134.  
تاریخ ثبت در بانک 5 آبان 1397