کد jr-21476  
عنوان اول سالمندان نابینا  
نویسنده شیرین تعاونی  
عنوان مجموعه استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان  
نوع کاغذی  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1379شمسی  
شماره صفحه (از) 27  
شماره صفحه (تا) 28  
زبان فارسی  
متن کتابخانه‌ها لازم است به گونه‌ای سامان‌دهی شوند که سالمندان هم بتوانند به راحتی از امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه‌ها استفاده کنند.
سالمندان بخش عمده‌ای از افراد نابینا و کم‌بینا را تشکیل می‌دهند. سازمان بهزیستی کشور، آمار نابینایان و کم‌بینایان بالای 60 سال ایران را در سال 1379، 27000 نفر برآورد کرده است. در سنین بالا، اغلب وقتی که فعالیت‌های پر تحرک‌تر رو به کاهش می‌گذارد، مطالعه اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کند و حتی برای بعضی از افراد به صورت فعالیت منحصر به فرد در می‌آید؛ بنابراین باید از این پیش‌داوری که تنها منابع مورد نیاز سالمندان مواد ساده و سبک است بر حذر بود. لازم است منابع تخصّصی موردنیاز این افراد از طریق امانت بین کتابخانه‌ای توسط کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های ملی تأمین شود. سالمندان معمولاً از جمله کاربران پابرجا و همیشگی کتابخانه‌ها محسوب می‌شوند؛ از این‌رو باید مجموعه‌های کتاب‌های چاپ درشت و گویای کتابخانه‌های عمومی مرتباً روزآمد شود و قبل از آنکه مراجعان سالمند تمام آنها ر بخوانند عناوین جدیدی به آن افزوده شود.
اشخاصی که به تدریج در سنین بالا دچار نارسابینی می‌شوند، احتمالاً تصویر روشنی از امکاناتی که کتابخانه‌ها می‌توانند برایشان فراهم کنند نخواهند داشت. در این موارد کتابخانه باید اطلاعات کافی درباره نارسابینی، تسهیلات موجود برای کم‌بینایان و نابینایان و نیز امکانات و خدمات سازمان‌های ملی و منطقه‌ای نابینایان را در اختیار آنان قرار دهد.

منبع:
استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان؛ شیرین تعاونی، تهران، 1379، ص 27-28.
 
تاریخ ثبت در بانک 27 شهریور 1397