کد jr-21469  
عنوان اول شرایط استفاده از خدمات کتابخانه‌ای نابینایان  
نویسنده شیرین تعاونی  
عنوان مجموعه استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان  
نوع کاغذی  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1379شمسی  
شماره صفحه (از) 125  
شماره صفحه (تا) 127  
زبان فارسی  
متن الف. افراد زیر واجدین شرایط استفاده از این خدمات محسوب می‌شوند:
1. نابینایانی که میزان بینایی آنها، طبق تأیید افراد صاحب صلاحیت، در چشم بهتر با عینک طبی از 20/200 کمتر باشد، یا آنکه حداکثر دامنه دید آنها از زاویه 20 درجه بیشتر نباشد.
2. افرادی که نقص بینایی آنها، پس از درمان و بدون در نظر گرفتن اندازه‌گیری‌های بصری، طبق تأیید افراد صاحب صلاحیت، آنان را از خواندن مواد چاپی استاندارد باز می‌دارد.
3. کسانی که طبق تأیید افراد صاحب صلاحیت، به علت محدودیت‌های جسمی نمی‌توانند مواد چاپی استاندارد را بخوانند یا از آنها استفاده کنند.
4. کسانی که طبق تأیید افراد صاحب صلاحیت به دلیل اختلالات عضوی جدّی از خواندن عاجزند و این ناتوانی باعث می‌شود که نتوانند مواد چاپی را به شیوه معمول مطالعه کنند.
ب. در ارتباط با احراز شرایط استفاده از خدمات کتابخانه‌ای، «فرد صاحب صلاحیت» به شکل زیر تعریف می‌شود:
1. در موارد مربوط به تشخیص نابینایی، کم‌بینایی، یا محدودیت‌های جسمی، «فرد صاحب صلاحیت» عبارت است از پزشک، چشم پزشک، عینک‌ساز، پرستار حرفه‌ای، درمانگر، کارکنان متخصّص بیمارستان‌ها، مربیان توان‌بخشی و موسسات رفاهی مانند موسسات مددکاری اجتماعی و غیره.
2. در موارد مربوط به عدم توانایی در خواندن که ناشی از اختلالات عضوی باشد، «فرد صاحب صلاحیت» عبارت است از پزشک یا ارتوپد که می‌تواند پس از مشورت با همکاران خود در رشته‌های وابسته نظر خود را اعلام نماید.
ج. دستگاه‌های پخش صوت از طریق موسسات، کتابخانه‌ها و دیگر سازمان‌هایی که رئیس کتابخانه کنگره آنها را برای ارائه خدمات به نواحی جغرافیایی خاص، برای تأیید صلاحیت خوانندگان احتمالی آینده و برای تنظیم و تدارک نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها تعیین می‌کند، به افراد و مراکز واجد شرایط امانت داده می‌شود. کتابخانه‌هایی که توسط رئیس کتابخانه کنگره تعیین می‌شوند، در جریان امانت بی‌واسطه این‌گونه کتاب‌ها، دستگاه‌های پخش صوت و دیگر مواد تخصّصی به خوانندگان واجد شرایط در نواحی جغرافیایی خاص، نقش مراکز محلی و منطقه‌ای را بازی می‌کنند. از جمله وظایف مشترک آنها، تأیید صلاحیت خوانندگان احتمالی آینده و استفاده از تمام مجاری ارتباطی قابل دسترس برای آشنا کردن عموم خوانندگان حوزه جغرافیایی تحت پوشش خود با تمام جوانب این برنامه خواهد بود.
د. رئیس کتابخانه کنگره، از طریق «بخش خدمات کتابخانه ملی برای نابینایان و معلولان جسمی»، با همکاری دیگر کتابخانه‌ها و موسساتی که فعّالیت اصلی آنها در ارتباط با نابینایان و معلولان جسمی است، نیاز به کتابخانه‌های ناحیه‌ای جدید را تعیین و نواحی مورد نظر را مشخص می‌کند. این "بخش" نقش مرکزی را بازی می‌کند که به آن دسته از خوانندگان نابینا و معلول جسمی واجد شرایط که احتمالاً در خارج از محدوده جغرافیایی تعیین شده توسط قانون اقامت دارند، کتاب، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت، و دیگر مواد تخصّصی امانت می‌دهد. این «بخش» از مجموعه ویژه‌ای از کتاب‌های دارای حروف برجسته و کتاب‌های گویایی بهره می‌برد که در کتابخانه‌های ناحیه‌ای موجود نیست، و از طریق سیستم امانت بین کتابخانه‌ها این مواد را در دسترس کاربران واجد شرایط قرار می‌دهد.
هـ. مواد خواندنی و دستگاه‌های پخش صوت مورد استفاده نابینایان و معلولان جسمی را می‌توان به افراد واجد شرایط، و به سازمان‌هایی از قبیل آسایشگاه‌های سالمندان و بیمارستان‌ها، و مدارس ویژه نابینایان یا معلولان جسمی، فقط برای استفاده این افراد امانت داد. در عین حال می‌توان از مواد خواندنی و دستگاه‌های صوتی در آن دسته از مدارس دولتی یا خصوصی که معلولان نیز در آنها ثبت نام کرده‌اند، استفاده کرد. به هر حال لازم است صلاحیت این دانش‌آموزان برای استفاده از این مواد مورد تأیید قرار گیرد و آنان کاربران بی‌واسطه و منحصر به فرد این مواد و تجهیزات باشند.
منبع:
استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان، شیرین تعاونی، تهران، 1379، ص 125-127.
 
تاریخ ثبت در بانک 27 شهریور 1397