کد jr-21467  
عنوان اول قانون خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان (آمریکا)  
نویسنده شیرین تعاونی  
عنوان مجموعه استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان  
نوع کاغذی  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1379شمسی  
شماره صفحه (از) 135  
شماره صفحه (تا) 137  
زبان فارسی  
متن قانون عمومی 522-89 که در هشتاد و نهمین اجلاس کنگره (30 ژوئیه 1966) تصویب شده مربوط به خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان در آمریکا است. این قانون بسیار پیشرفته و قابل توجه است.
اصلاحیه قوانین مصوّب 3 مارس 1931، و 9 اکتبر 1962 و ناظر بر تجهیز کتب و مواد دیگر مورد استفاده نابینایان، به منظور تصویب اجازه تجهیز این‌گونه کتاب‌ها و سایر مواد برای استفاده افرادی که دچار دیگر انواع معلولیت هستند.
مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در اجلاس کنگره، اصلاحیه قانون موسوم به «قانون تهیه و تدارک کتاب برای نابینایان بزرگسال»، مصوب 3 مارس 1931، و اصلاحیه‌های آن را به قرار زیر به تصویب می‌رسانند:
با تصویب نمایندگان مقرّر شد، علاوه بر بودجه‌های تخصیص داده شده به کتابخانه کنگره، بودجه دیگری سالانه به این کتابخانه اختصاص داده شود تا تحت نظارت رئیس کتابخانه کنگره و در صورت نیاز، برای تهیه کتاب در قالب حروف برجسته، مواد صوتی و یا اشکال دیگر هزینه شود و نیز برای خرید، نگهداری، و جایگزینی و تعویض دستگاه‌های تکثیر صدا جهت استفاده نابینایان و دیگر افراد معلول مقیم ایالات متحده... از آن استفاده شود. کتاب‌ها، مواد ضبط شده و دستگاه‌های تکثیر صدا جزء اموال کتابخانه کنگره باقی خواهند ماند، امّا در چارچوب مقررات تعیین شده توسط مدیریت کتابخانه کنگره در زمینه این‌گونه خدمات، آنها را می‌توان به افراد نابینا و دیگر معلولان جسمی امانت داد، به شرطی که از مقامات واجد صلاحیت گواهی ارائه کنند که در نتیجه محدودیت‌های جسمی قادر به خواندن مواد چاپی معمولی نیستند. در خرید کتاب‌ها، چه در قالب حروف برجسته، و چه به صورت مواد صوتی، رئیس کتابخانه کنگره بدون در نظر گرفتن مفاد بند 3709 قوانین و مقررات تجدید نظر شده ایالات متحده... باید در تمام مواردی که قیمت‌ها و پیشنهادات ارائه شده از سوی مدیریت مزبور، با توجه به تمام شرایط و ضرورت‌ها، منصفانه و معقول تشخیص داده شود، حق تقدم را به سازمان‌های غیرانتفاعی یا موسساتی بدهد که فعالیت‌های آنها در درجه اول در ارتباط با افراد نابینا و دیگر معلولان جسمی است.
بند 2 الف) مدیریت کتابخانه کنگره به نحوی که مقتضی می‌داند، می‌تواند با این‌گونه کتابخانه‌ها، موسسات و یا سازمان‌های عمومی و غیر انتفاعی قرارداد ببندد یا ترتیب دیگری را اتخاذ کند تا آنها نقش مراکز محلی و منطقه‌ای را برای امانت و گردش (1) کتاب، مواد ضبط شده و دستگاه‌های باز تکثیر صوتی مذکور در بند اول این قانون، و (2) پارتیتورهای موسیقی، متون آموزشی و دیگر مواد تخصّصی مذکور در قانون مصوب 9 اکتبر 1962و اصلاحیه آن... ایفا کنند. شرایط و مقررات این کار را مدیریت کتابخانه کنگره تعیین می‌کند. در امانت این‌گونه کتاب‌ها، مواد صوتی، دستگاه‌های باز تکثیر صوتی، پارتیتورها، متون آموزشی، و دیگر مواد تخصّصی، اولویت در تمام مواقع با نیازهای افراد نابینا و دیگر معلولان جسمی خواهد بود که آبرومندانه از خدمت در نیروهای مسلح ایالات متحده معاف شده‌اند. (ب) در صورت نیاز اجازه داده می‌شود که از بودجه مزبور مبالغی جهت تأمین هزینه اجرای مفاد این بند تخصیص یابد.
بند 2. قانون موسوم به «قانون تأسیس یک کتابخانه به ویژه نت‌ها دیگر مواد آموزشی برای ایجاد فرصت‌های آموزشی، حرفه‌ای، و فرهنگی بیشتر در زمینه موسیقی برای افراد نابینا» در کتابخانه کنگره، مصوب 9 اکتبر 1962...، به قرار زیر اصلاح می‌شود:
الف. مدیریت کتابخانه کنگره موظف است کتابخانه‌ای متشکل از پارتیتورها، متون آموزشی، و دیگر مواد تخصّصی جهت استفاده افراد نابینا و دیگر معلولان جسمی مقیم ایالات متحده برای گسترش فرصت‌های آموزشی، حرفه‌ای و فرهنگی این افراد در زمینه موسیقی تأسیس و راه‌اندازی کند. پارتیتورها، متون و مواد باید از طریق امانت و در چارچوب مقرراتی که مدیریت کتابخانه کنگره و یا فرد یا گروه منتخب او و یا مشورت با اشخاص، سازمان‌ها و موسسات فعال در زمینه ارائه خدمات به افراد نابینا و دیگر معلولان جسمی تعیین می‌کنند، در دسترس کاربران قرار بگیرد.
ب. تخصیص مبالغی جهت تأمین هزینه اجرای این قانون از محل بودجه مذکور بلامانع است.

منبع:
استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان، شیرین تعاونی، تهران، 1379، ص 135-137.
 
تاریخ ثبت در بانک 27 شهریور 1397