کد pc-16924  
عنوان سخن امام حسین(ع) در عرفات درباره معلولین  
نوع رنگی  
نوع سوژه پوستر  
توضیحات امام حسین(ع) پس از اعمال حج، نمایندگان قبایل و اقوام و بلاد را در صحرای عرفات جمع آورد و در سخنرانی و خطابهای، مسئولیتها و وظایف آنان را یادآور شد. ضمن راهنمایی اقشار مختلف، وظایف جامعه و مدیران درباره معلولین را هم گوشزد نمود. حضرت درباره معلولین و رعایت حقوق آنان چنین میفرماید:

ای مردم به چشم خود میبینید که پیمانهای خدا شکسته شده و شما هراس نمیکنید، بابت نقض تعهد پدران خود به هراس افتادهاید، و این در حالی است که تعهد به رسول خدا بیمقدار و خوار گشته، نابینایان و ناشنوایان و معلولان در شهرها بی‌یاور ماندهاند و به آنها رسیدگی نمیشود. شما به اندازه و مقام خود و در خور مسئولیت خود کار نمیکنید؛ حتی از کسانی که خادم معلولین‌اند تشکر نمی‌نمایید. (تحف العقول، ص237)

این حدیث بیانگر عنایت و توجه حضرت به رسیدگی و اهتمام به امور معلولین میباشد. ایشان در اوج فعالیتهای مبارزهجویانه و اصلاحطلبانه علیه جور و ستم یزید از توجه به مسائل دینی معلولین غافل نشده و عموم مردم و نخبگان را به امور معلولین توجه می‌دهد؛ نیز بیتوجهی به معلولین را در ردیف عهدشکنی با خدا و رسولش می‌داند. بنابراین بر اساس این فرمایشات اهتمام و توجه به معلولین از وظایف همگانی است.  
تاریخ ثبت در بانک 22 شهریور 1396  
فایل پیوست
تصویر