کد pc-16905  
عنوان بیانیه دومین همایش جامعه بینا، شهروند نابینا  
نوع رنگی  
نوع سوژه پوستر  
توضیحات گزارش دومین همایش جامعه بینا٬ شهروند نابینا در کاشان
در روز‌های بیست و سوم و بیست و چهارم آذر‌ماه 1395 همایشی تحت عنوان: دومین همایش جامعه بیناو شهروند نابینا در دانشگاه کاشان برگزار شد. در این همایش علاوه بر حدود صد نفر از نابینایان و کم بینایان که بیشتر آنها مسئولین انجمن‌های کشور بودند، تعدادی از دانشجویان دانشگاه کاشان و مقامات شهر کاشان نیز شرکت کرده ‌بودند. در صبح اولین روز، همایش با سخنرانی رئیس دانشگاه کاشان افتتاح گردید. پس از آن خانم دکتر نیک‌خواه، مسئول انجمن نابینایان کاشان و آقای نحوی ‌نژاد، معاون بهزیستی کشور سخنرانی کردند. بعد از ظهر همین روز، مقالات پذیرفته شده ارائه شد. انجمن موج نور نیز مقاله ای با عنوان: پروژه ی آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان در ایران را ارائه کرد که با استقبال مستمعین مواجه ‌شد. در این همایش انجمن موج نورغرفه ‌ای برای عرضه نمودن کتاب اول دبستان که اخیرا توسط انجمن و خانه ریاضیات اصفهان، آماده سازی و در مدرسه سامانی اصفهان تدریس می شود و همچنین فروش کتاب‌های انجمن برپا کرد که تعداد زیادی از شرکت کنندگان از این غرفه بازدید ‌کردند و کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری نمودند و برای استفاده از کتاب اول دبستان در مدارس شهرستان‌های خود اظهار تمایل کردند. در صبح روز دوم، آقای معینی در مورد شبکه نابینایان و خانم نیک ‌خواه در مورد انجمن‌های نابینایی صحبت و با مسئولین انجمن‌ها تبادل نظر کردند. در بعد از ظهر همین روز مراسم اختتامیه برگزار شد. در این مراسم یکی از مسئولین بهزیستی کاشان سخنرانی کرد و در انتها قطعنامه این همایش به شرح زیرقرائت شد.

بیانیه پایانی دومین همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا
حرکت روزافزون جامعه در تحقق چشم اندازهای توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاب می‌کند که تمامی تلاش خود را جهت تقویت مشارکت اقشار مختلف مردم در تأمین اهداف مورد نظر به کار گیریم. استفاده بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه افراد آسیب دیده بینایی نیز گامی متعالی در همین راستا محسوب می‌گردد که تحقق آن منوط به توسعه مشارکت تشکل‌های غیردولتی نابینایان در تصمیم گیری‌های خرد و کلان جامعه می‌باشد.
نظر به اهمیت نقش و جایگاه اجتماعی سازمان‌های غیردولتی نابینایان در جهت احیا حقوق گروه هدف و پیگیری مطالبات بر حق آنان و متعاقب آن ارتقا کیفیت زندگی و سطح سلامت افراد آسیب‌دیده بینایی، دومین همایش جامعه بینا و شهروند نابینا با محوریت چگونگی تقویت و گسترش دامنه اثرگذاری تشکل‌های مدنی نابینایان بر ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی این گروه برگزار گردید.
شرکت‌کنندگان در این همایش ضمن اذعان به ضرورت همسویی هر چه بیشتر تشکل‌ها جهت افزایش قدرت تصمیم‌گیری و حضور فعال در عرصه تصمیم‌سازی بر نقش این سازمان‌ها در ارائه خدمات موثر به افراد تحت پوشش در زمینه‌های بهداشت، سلامت، آموزش، اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی تاکید می‌ورزند.
در رستای تحقق اهداف فوق، شرکت‌کنندگان در این همایش با صدور این بیانیه راه‌کارهایی را به شرح ذیل مورد تاکید قرار می‌دهند:
نظر به تاکید کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت بر تلاش منسجم جهت احیای حقوق افراد معلول، پیگیران حقوق این افراد بر شکل‌گیری و تقویت شورای هماهنگی امور معلولان با حضور نمایندگان تشکل‌های خودیار افراد دارای معلولیت از جمله آسیب‌دیدگان بینایی و دستگاه‌های اجرایی جهت انسجام بخشیدن به اقدامات دستگاه‌ها و پیگیری مجدانه حقوق نابینایان بر اساس ماده 28 تصویب نامه شماره 77303 هیات دولت مورخ 15/6/1394 تاکید می‌نمایند.
از سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق معلولان انتظار می‌رود از طریق تقویت هر چه بیشتر ارتباط با تشکل‌های نابینایان به ویژه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان کشور، بسترهای لازم جهت مشارکت هر چه بیشتر این تشکل‌ها در تصمیمات مرتبط با نابینایان را فراهم ساخته و در تمامی اقدامات خود از بازخوردها و نظرات کارشناسی نخبگان و فرهیختگان نابینا در چارچوب ضوابط موجود بهره گیرد.
از تشکل‌های نابینایان انتظار می‌رود ضمن بررسی نیازهای افراد تحت پوشش خود و ارائه برنامه‌های متناسب با خدمات مورد نیاز آنان، اقدامات لازم جهت پیگیری مطالبات ملی نابینایان را به عمل آورده و از طریق همسویی کامل با شبکه ملی تشکل‌های نابینایان و کم بینایان چاووش جهت طرح این خواسته‌ها در مراجع رسمی کشور تلاش نمایند.
اهتمام تشکل‌های نابینایان به توسعه برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای متنوع جامعه هدف و تلاش در مسیر توانمند سازی خدمت گیرندگان برای کسب معیارهای زندگی مستقل و تدوین یک نظام ارزیابی منسجم برای رصد نمودن تلاش‌های انجام شده از دیگر مطالبات این تشکل‌ها می‌باشد.
شرکت کنندگان در همایش با اذعان به اهمیت نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تقویت رویکردهای علمی به مسائل نابینایان، خواهان توجه هر چه بیشتر فعالان عرصه‌های دانشگاهی نسبت به موضوعات مرتبط با آسیب‌های بینایی و ترغیب محققان و اساتید امر به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه معلولیت بینایی می‌باشند.
فعالان امور نابینایان با اعلام آمادگی جهت پیگیری حقوق افراد آسیب دیده بینایی خواستار اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تسریع در روند بازبینی لایحه حمایت از حقوق معلولین ارسالی دولت به مجلس و تصویب آن می‌باشند و از نمایندگان خانه ملت انتظار دارند تا به نقش نظارتی خود نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تحقق حقوق افراد نابینا و کم بینا توجه وافر نمایند.
با عنایت به ضرورت همراهی مجلس شورای اسلامی در پیگیری مطالبات معلولان، تسریع در روند تشکیل مجدد فراکسیون امور معلولان و ارتباط موثر این فراکسیون با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی از دیگر خواسته‌های فعالان امر می‌باشد.
نمایندگان تشکل‌های فعال، ضمن تقدیر از مدیریت دانشگاه کاشان به واسطه اهتمام جدی آنان در برگزاری هر چه بهتر این همایش، بر لزوم شکل‌گیری دبیرخانه دائمی همایش و تشکیل جلسات مستمر به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای برپایی همایش‌های بعدی و نهادینه‌سازی این اقدام به عنوان یک الگوی علمی و اجتماعی ارزنده، تاکید می‌نماید.
امید است در سایه تداوم این گونه نشست‌ها، توانمندسازی افراد نابینا و کم بینا و احقاق خواسته‌های به حق آنان را به عنوان یک وظیفه ملی بنگریم و مشارکت فعال نابینایان را در عرصه توسعه کشور شاهد باشیم.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 شهریور 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر