کد pr-44420  
نام فرود  
نام خانوادگی گرگین پور  
سال تولد 1324  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی موسیقی  
مهارت موسیقی دان  
کشور ایران  
استان فارس  
شهر آباده  
متن زندگی نامه همایش چهره های ماندگار قشقایی شهرستان آباده
استاد فرود گرگین پور چهره ماندگار موسیقی ایل قشقایی
نویسنده: همایش چهره های ماندگار قشقایی آباده - 1391/7/22
فرزند بزرگ زنده یاد استاد حبیب خان گرگین پور متولد 1324 در ایل قشقایی است. او در کودکی با تشویق والدین موسیقی را آغاز نمود. ابتدا با آکوردئون آشنا شد سپس با ویلون مانوس شد و والدینش را بر آن داشت تا او را به تهران برده تا او در محضر اساتیدی همچون حبیب الله بدیعی ، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد. روشن ضمیری است که به لحاظ استعداد خداوندی در مدت دو سال شش کلاس ابتدایی و در مدت دوسال دوره دبیرستان را به اتمام رساند.
او در سال 1352 از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد و سپس در سال 1354 با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از تجارب استادانی نظیر نورعلی خان برومند ، علی اصغر بهاری ، محمدرضا لطفی بهره مند گردید . بدیعی درباره او گفته ، گرگین پور تنها شاگرد من است که به او حسادت میکنم.
وی در سال 1358 در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد . وی در مسابقات سراسری موسیقی کشور که قبل از انقلاب هر ساله برگزار می شد در سال 1356به مقام نخست نوازندگی ویلن در کشور دست یافت و بعدها در سال 1372 در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر نیز مقام نخست نوازندگی کمانچه کشور را از آن خود ساخت . او به مدت چهل و اندی سال عاشقانه در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی زحمات زیادی را متحمل شد و به تدوین و گردآوری آهنگ های قشقایی که در حال فراموش شدن بودند پرداخت .
وی در طول فعالیت های هنری با استادان بزرگ نواحی و سنتی ایران زمین همکاری نزدیک داشته و برای تعدادی از بزرگان موسیقی کشور هم آهنگ هایی ساخته که منتشر شده اند ولی متاسفانه عموم نمی دانند آهنگساز این اثرها چه شخصی است .
از آثار دیگر ایشان می توان به اثر جاودانه 1354 با همکاری محمد حسین کیانی ، کاست شماره 1ترکمن صحرا سال 1358 ، هجران ، کوراغلو ، مجموعه آلبوم 6 کاسته موسیقی قشقایی منتشر شده توسط انجمن موسیقی ایران ......و تعداد بی شماری از نواخته های خصوصی وی که در دسترس علاقه مندان قرار دارد. و همچنیناجراهای متعدد کنسرت هایی که در شهرهای مختلف مانند شیراز ، اهواز ، گچساران ، تهران و ..... به روی صحنه برده .
متاسفانه این استاد بزرگ سال هاست که بیماری عصبی گریبان گیر اوست و او را رنج می دهد و این روزها اوقات استاد به معالجه بیماری و استراحت می گذرد. از خداوند بزرگ سلامتی آن استاد را آرزو داریم .انشاالله به زودی شاهد رفع کسالت استاد و همچون گذشته او را در صحنه های موسیقی سالم و شاداب نظاره گر باشیم .
 
تاریخ ثبت در بانک 4 بهمن 1399