کد pr-32657  
نام مسعود  
نام خانوادگی نصر اصفهانی  
سال تولد 1329  
مرتبط با معلولان عمومی  
نوع فعالیت اجتماعی  
زبان فارسی  
مهارت کارشناسی ارشد مدیریت صنایع و کارشناسی ارشدمدیریت اجرایی  
اهم فعالیت ها خدمتگزار معلولین  
کشور ایران  
استان اصفهان  
متن زندگی نامه در 16 اردیبهشت ماه 1399 توسط مدیرعامل انجمن بهشت دعوت شدیم که بازدیدی از این انجمن داشته و در جلسه هیئت مدیره هم شرکت کنیم. عازم اصفهان شدیم و بعدازظهر سه‌شنبه به محل انجمن بهشت در خیابان فروغی اصفهان رسیدیم. این انجمن فعالیت‌های بسیاری داشته و در عرصه معلولین کارهای زیادی انجام داده است. پس از شرکت در هیئت مدیره قرار شد با همه اعضا گفت‌وگو کنیم و روی سایت منتشر نماییم.
از همان روز کار شروع شد و با کمک حاج رضا نریمانی و خانم نصر سوالات برای اعضاء ارسال و پس از دریافت پاسخ، آماده سازی شده و بارگزاری شده است. آقای مسعود نصر اصفهانی از اعضاء فعال هیئت مدیره است که در 25 خرداد مصاحبه با ایشان انجام یافت.
این مصاحبه توسط آقای محمد نوری پرسش نگاری و توسط خانم مریم قاسمی اجرا و توسط آقای علی نوری نهایی شده است.

متن مصاحبه

* لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
ـ مسعود نصر اصفهانی متولد 1329 هستم. در دو رشته مدرک کارشناسی ارشد دارم، مدیریت صنایع و مدیریت اجرایی.

* مختصری از زندگی خودتان برای آشنایی کاربران بیان کنید.
ـ تحصیلاتم در زمینه مدیریت و کارم در زمینه کامپیوتر و مدیریت بوده است. در نتیجه تخصص اصلی‌ام و زمینه کاری‌ام فناوری اطلاعات می‌باشد؛ یعنی حدود سی و اندی سال در این حوزه کار کرده‌ام؛ در صنایع و کارخانجات در رشته فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کار کرده‌ام. همچنین حدود 35 سال و احتمالاً چهل سال به تدریس اشتغال داشته‌ام. عمدتاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در زمینه تخصص خودم تدریس کرده‌ام و آن سی سال کاری‌ام در صنعت در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات بوده است؛ یعنی به عبارتی من هم مدیریت خوانده‌ام و هم مدیر بوده‌ام، هم کارشناسی کار کرده‌ام و هم کارشناس بوده‌ام. سپس با همین دو تخصص به کمک این انجمن آمده‌ام و اگر خدا قبول کند با عنایت خدا قدمی برای این عزیزان بردارم و تجاربی که داشته‌ام در اختیار این بزرگواران قرار دهم.

* از چه زمانی وارد عرصه معلولیت شدید؟ انگیزه شما برای ورود به این عرصه چه بود؟
ـ از سال 1392 وارد این انجمن شدم، یعنی دعوت شدم تا وضعیت موجود فناوری اطلاعات را مطالعه کنم و طرح‌ها و پروژه‌هایی برای بهبود وضعیت ارائه کنم.

* فعالیت‌هایی که تا الآن در حوزه معلولان داشته‌اید چه بوده است؟
ـ اول در سمت مشاور فناوری اطلاعات به این انجمن آمدم، پس از بررسی، یک ساختار تشکیلاتی برایشان درست کردم به نام «کمیته راهبری فناوری اطلاعات». اعضای این کمیته این افراد بودند: مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره. چون می‌خواستیم تصمیماتی بگیریم، الزاماً باید آنها حضور می‌داشتند؛ خودم به عنوان مشاور؛ یک نفر کارشناس نرم‌افزار، یک نفر هم کارشناس آی‌تی که آنجا کار می‌کرد؛ یک نماینده از طرف کاربران. اولین کارهایی که ما کردیم تقویت زیرساخت‌هایشان بود، یعنی در بخش‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و شبکه تقویت شد. سیستم مشترکین نداشتند که به صورت پکیجی از یکی از موسسات خیریه که خدا خیرشان بدهد با قیمت خوب دادند و آن سیستم الآن دارد کار می‌کند و راضی هستند.
سیستم خدمات الکترونیکی به مددجویان را در کل ایران مطالعه کردیم، دیدیم سیستم کارآمد ندارند. دلیلش این است که ماهیت خدمات موسسات خیریه و ان‌جی اُیی متفاوت است. مثلاً انجمن خیریه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام امور کلیه و پزشکی و خدمات پزشکی دارد، ولی توانیابش با توانیاب ما در این موسسه فرق می‌کند، نیازش با این نیاز فرق می‌کند؛ و دیدیم، سیستم جامع وجود ندارد. لذا یک سیستم بسیار عالی با محور مددجویان نوشته شده که به نظر من قابل ارائه به کل مددجویان است، منتها اگر با معلولین جسمی حرکتی و ذهنی طرف‌اند که استفاده کنند، اگر که نه بایستی خدمات خودشان را در این سیستم تطبیق بدهند. آن قابل ارائه است، فوق‌العاده سیستم خوبی است، چهار بخش متفاوت دارد و نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که داینامیک (پویا) است و می‌شود تغییراتی داد، مدیریت اطلاعات، مدیریت خدمات، مدیریت نیازمندی‌ها و مدیریت گزارشات. چهار بخش بسیار خوبی دارد، الآن دارند با آن کار می‌کنند، ان‌شاءالله اگر بشود و خدا توفیق بدهد می‌رویم سراغ بقیه کارهایش. ولی تا اینجا من احساس کردم هزینه‌شان که می‌دانید، اینها روی درآمد محدودیت دارند، روی هزینه‌ها هم محدودیت دارند، چون اولویت با عزیزان معلول است، حالا از هر نوعی، درنتیجه در این راستا باید یک مقدار حرکت اصولی باشد.

* مهم‌ترین تجاربی که به دست آورده‌اید چه بوده است؟
ـ تجارب من این است که کلاً اگر ما بخواهیم به این معلولین و یا همه توانیابان در هر ابعادی تلاش کنیم، لازمه‌اش مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات است. در بانک اطلاعات شما من یک پَرسه‌ای زدم، انگار بیشتر افراد، نابینایان محوریت دارند، نمی‌دانم آیا بقیه اطلاعات نداده‌اند یا من ندیدم، ولی این بانک کار عالی‌ای است و چنین چیزی تا حالا نداشتیم. ولی اینکه بیشتر نابینایان هستند قابل اصلاح و تکمیل است.

* ما تعریفی که از نخبه داشتیم شامل همه معلولان می‌شد، یعنی خاص نابینایان قرار نداده‌ایم، ولی مطالبی که ما داشتیم یا حالا موسساتی که با ما همکاری داشتند بیشتر نابینایان فعال بودند و همکاری داشتند.
ـ من امیدوارم ان‌شاءالله با این قدم‌هایی که برمی‌دارید اینها هم بیاید. من با تجربه‌ای که کسب کرده‌ام و با این دانش اندکی که دارم این‌طور فهمیدم که اگر می‌خواهیم به این معلولین یا انواع دیگر معلولان خدمت کنیم، توانمندی‌های فناوری اطلاعات فوق‌العاده مهم است، تجربه من این را می‌گوید. الآن اشتغال فیزیکی خوب است باشد، ولی شما فکر کنید فروشگاه مجازی، فروش اینترنتی، تبلیغات الکترونیکی، ما می‌توانیم. اگر می‌خواهیم ایجاد اشتغال کنیم لزوماً سرمایه‌گذاری مغازه و فیزیک و مکان نیست، نمی‌خواهد. بهتر است ما در آن بستر برویم و برای آن معلول اعم از جسمی، حرکتی و ذهنی؛ یعنی من می‌خواهم خدمتتان بگویم که دنیای فعلی ما مبتنی بر توانمندی‌های آی‌تی (فناوری اطلاعات) است. من نظر خودم این است که این موسسات و ان‌جی‌اُها به ویژه موسسات خیریه باید خودشان را مجهز کنند و از این توانمندی‌ها در جهت بالا بردن و ارتقاء توانمندی‌های توانیابان استفاده کنند و ان‌شاءالله بشود حرکت‌هایی ایجاد کرد.
و همزمان اعتقادم این است که ما هنوز در مورد همسان‌سازی، مناسب‌سازی و فرهنگ‌سازی فاصله تا وضعیت مطلوب داریم؛ یعنی اگر توجه کنید، فضاهای شهری ما، فضاهای شهری که می‌گویم منظور مسیرها نیست. ببینید، در باشگاه‌های ورزشی تفریحی حالا یا پارکی چیزی باید امکانات مساوی در اختیار این عزیزان قرار بگیرد؛ یعنی در زمینه تحصیل در زمینه تفریح در زمینه رفت و آمد باید. هنوز ما به لحاظ فرهنگی خیلی باید کار بکنیم و بسیار فاصله داریم با وضع مطلوب. شما فرض کنید یک معلول ما بخواهد از این پل هوایی رد بشود، شما توجه کرده باشید هیچ امکانی نیست برایش. خیلی از اینها این‌جوری است.
به نظر من همه اینها را می‌شود از این توانمندی‌ها استفاده کرد، امروز دنیا دنیای دیجیتال است. این عزیزان هم بلدند هم خوب یاد می‌گیرند هم دوره‌های کامپیوتر می‌بینند و باید رفت در آن عرصه برایشان کار کرد، این هم پیشنهاد من است.

* به نظر شما اقشار آسیب‌پذیر به ویژه معلول‌ها چه مشکلات اساسی دارند؟ و حالا چطور می‌توانیم این مشکلات را سامان بدهیم؟
ـ مشکلاتشان، خودتان می‌دانید، هم در زمینه تغذیه و زندگی و فضای زندگی و منزل و اینها است و هم مسائل فرهنگی. تجربه‌ای که دارم کمتر دیده‌ام معلولی و خانواده‌ای در ارتزاق کمبود داشته باشد. چون خدا رزاق است و می‌رساند. ولی من دیده‌ام که معلول می‌گوید «در توانبخشی مشکل دارم؛ در کاردرمانی مشکل دارم؛ در آموزش مشکل دارم». اینها را من باز مرتبط می‌دانم با مسائل فرهنگی. ما همه، یعنی ما که داریم به توانیابان سرویس می‌دهیم، نگاه ما به آنها، مثلاً به ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند «شما یک جور دیگر به ما نگاه می‌کنید، نگاه ترحم آمیز دارید.» توهین آمیزترین چیز به یک معلول این نگاهی است که ما به آنها داریم. می‌فهمند هم که ما این‌جوری نگاه می‌کنیم. اینها کار می‌برد.
معلول‌های ما اگر با آنها صحبت بکنید، مثلاً در همین ایام کرونا که همگی درگیر آن هستیم، جالب است در مصاحبه‌ای که شد و آقای دکتر فرامرزی استاد ما که در هیئت مدیره ما هستند آن را انجام دادند، یعنی دانشجوی دکترایشان که این بررسی را انجام دادند، با پنجاه خانواده و پنجاه نفر توانیاب این مصاحبه را انجام دادند، جالب است که اولین آن به هیچ عنوان نان و آب نبوده. اولیش بوده که عصبانیت و خشم و اینها در خانه. دومیش تحلیل رفتن اعضا. اینها گفتند در این مدت به علت ممنوعیت تردد و حضور نیافتن در کلاس‌ها، یعنی همین حرکت، حالا بیاید، اگر کامپیوتر است، اگر میناکاری است، اگر نقاشی است، هرچه است. اصلاً آن نیازش را من می‌خواهم خدمتتان بگویم، این نیازها در طول زمان تغییر می‌کند. ولی الآن این مصاحبه نشان داده که هیچ‌کدام شماره یکشان نان و آب نیست.

* به نظر شما بیشتر مشکلات فرهنگی، آموزشی، اشتغال آنان مهم است؟
ـ من نظرم این است.

* با توجه به اینکه شما با انجمن کودکان بهشت هم آشنا هستید و همکاری دارید، به نظر شما این تشکل‌هایی که برای معلول‌ها است چه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد؟
ـ من احساسم این است که خدمات مساوی و تکراری خوب نیست. سیستم جامع خدمات رسانی جرقه‌اش در اصفهان توسط خیریه آفتاب زده شده، خیریه‌ای که آقای مهندس کسایی و اینها هستند که من هم مثلاً یکی از اعضای آن گروه بالاخره قابل دانستند می‌رویم در جلساتشان. آن همین است که شما اشاره می‌فرمایید. یکی از معضلات، خدمت رسانی موازی و درنتیجه غفلت از خدمات اصلی است.

* و خیلی‌ها هم شاید این وسط اصلاً خدماتی دریافت نکنند.
ـ آفرین؛ یعنی ما کسی را داریم که اصلاً خدماتی دریافت نکرده و بلعکس کسی را داریم که از چند خیریه خدمات می‌گیرد. الآن این ضعف کاملاً مشهود است. در این زمینه هم باید از توانمندی آی‌تی استفاده کرد. به این صورت که اگر نصر آمد اینجا، حالا دیگری هم هست، اشکال ندارد، اجازه بده به آن هم مثلاً نوشت‌افزار برای اول مهر خوب است دیگر. حالا اینجا می‌گیرد، آنجا می‌گیرد، کمیته امداد می‌گیرد، الآن ببینید این نقطه ضعف است. این را هم باز من از نظر رشته خودم دارم می‌گویم، ان‌شاءالله اگر این بشود، حالا چه آقای نوری چه شما، یک جامعی که، نه الزاماً محدود کننده باشد، ما اصلاً قصدمان برای این عزیزان محدود کردن نیست، قصدمان توزیع بهینه خدمات است.

* چه توصیه‌ای برای معلولان و خانواده‌های آنها دارید؟
ـ من توصیه‌ام این است که پذیرش اولین نکته این عزیزان است، یعنی باید قبول کنند «این معلول هست، واقعیت است، حالا چرا و چگونه‌اش به ما مربوط نیست.» دومیش این است که در راه خودسازی خودشان و معلولشان و توانمندسازیش واقعاً قدم بردارند، حالا که موسساتی هستند، حالا که مجموعه‌هایی هستند. ببینید، این‌طور که من اطلاع دارم ما خانواده‌هایی داریم که اصلاً یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند. در حالی که شما می‌دانید وجود دارند، یکی در زمینه آموزش فعال است، یکی در زمینه ارتزاق، یکی خیریه امام حسین که در بحث ساخت و ساز فعال است و همه دست به دست هم داده‌اند تا بلکه این مشکلات حل بشود؛ بنابراین درست است که کمبود وجود دارد، درست است که دولت هم باید گام‌های جدی‌تری برای پشتیبانی از این موسسات بردارد، همه اینها وجود دارد. ولی اگر یک خانواده تصمیم بگیرد، هر جایی که برود اسمش را بنویسد، شروع کند، یعنی قدم بردارد. صرف اینکه معلول دارم معلول دارم معلول دارم این هیچ کاری را حل نمی‌کند. در اینجا من معتقدم به مددکاری و معتقدم به آگاهی خانواده‌ها و معتقدم به شناسایی خانواده‌ها که خودش می‌تواند واقعاً ثواب زیادی داشته باشد.

* در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بیان بفرمایید؟
ـ من باز هم برای شما و تمامی همکارانتان و آقای نوری و تمام کسانی که در این عرصه دارند زحمت می‌کشند آرزوی توفیق دارم و از خدا می‌خواهم که عنایت کند و این توفیق را به ما بدهد که دل این عزیزان را شاد بکنیم به هر طریق ممکن. از شما هم خیلی سپاسگزارم.

* با تشکر از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید.
 
تاریخ ثبت در بانک 1 تیر 1399