کد pr-24931  
نام امیرمسعود  
نام خانوادگی مخمل فروش  
سال تولد 1378  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات مهندسی برق  
کشور ایران  
استان اصفهان  
شهر کاشان  
متن زندگی نامه از اعضای موسسه کاشانه مهر کاشان است که به اجمال به معرفی او می‌پردازد:
امیرمسعود مخمل فروش توان‌یاب جسمی حرکتی است با فلج مغزی مادرزادی، متولد 1378 است. بسیار توانمند و با استعداد بوده و توانسته با ممارست و پشتکارش ادامه تحصیل بدهد و با رتبه 700 رشته مهندسی برق دانشگاه کاشان را بیاورد. او ورودی 96 دانشگاه بوده و هم اکنون در حال تحصیل است.

عضو موسسه کاشانه مهر کاشان و مصاحبه زیر با او انجام شده است:
«امیرمسعود مخمل فروش» یکی از توان‌یابان کاشانه مهر است. او به دلیل نرسیدن اکسیژن هنگام زایمان و زردی زیاد در زمان تولد، دچار معلولیت سی‌پی یا فلج مغزی شد.
در موسسه او را یک علاقه‌مند به علم می‌شناسند که موفق شده با رتبه 700 در رشته مهندسی برق، وارد دانشگاه شود. دقایقی با این مهندس جوان و با انگیزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

* چه شد که به کاشانه مهر آمدید؟
سال‌ها پیش از طریق مددکاران بهزیستی با موسسه آشنا شدم. به دلیل شرایط روحی، برای مدتی ارتباطم با موسسه قطع شد تا بعد از کنکور. تابستان سال 96 با هدف کمک به بچه‌های هم نوع خودم برای همکاری اعلام آمادگی کردم. در کلاس‌های آموزش زبان برای اعضا همکاری داشتم و البته فعالیت‌های حاشیه‌ای و فوق برنامه را نیز انجام می‌دادم.

* آقای مخمل فروش قبل و بعد از حضور در کاشانه چه تغییری کرد؟
مسلماً انسان هر چقدر با اتفاقات مختلف در زندگی مواجه شود، دنیا و فکرش بزرگ‌تر می‌شود و این بزرگ شدن فکر می‌تواند از طریق آشنایی با یک موسسه مثل کاشانه مهر و یا ورود به دانشگاه باشد و حتی مهاجرت به شهری دیگر. هر یک از این موارد افق‌های جدیدی را پیش روی انسان باز می‌کند.
من وقتی که با معضلات و مسائلی که مربوط به توان‌یابان است آشنا می‌شوم، پنجره‌های مهمی برایم باز شده و خودم را درگیر حل یک سری مسائل می‌کنم که مسلماً باعث رشد و ارتقای فکری و شخصیتی‌ام می‌شود.

* به نظرتان جامعه ما، برای زندگی یک توان‌یاب جسمی ـ حرکتی، شرایط مطلوبی دارد؟
کاستی‌های زیادی در جامعه برای یک توان‌یاب جسمی ـ حرکتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها این است که بچه‌ها روحیه کمی برای خودباوری و تغییر در خود دارند؛ چه تغییر در زندگی فردی و شخصی و چه در سطح اجتماعی.
یکی از مهم‌ترین کاستی‌ها، اعاده حقوق یک توان‌یاب است؛ که دو بخش دارد: یک بخش آن با فرد توان‌یاب ارتباط دارد و بخش دیگر مربوط به جامعه است.
البته در رابطه با بخشی که مربوط به فرد توان‌یاب است، اولاً حقوق شهروندی و آگاهی کامل به این موضوع اهمیت دارد و ثانیاً تفرقه‌ای است که بین خود توان‌یابان وجود دارد.
از طرف دیگر جامعه، فرد دارای معلولیت را یک موجود اضافه، نیازمند ترحم، مراقبت و کمک تلقی می‌کند. بهایی به شخص دارای معلولیت داده نمی‌شود. مهم‌ترین آن در مورد تصمیم‌گیری‌هاست. ما باید خودمان تصمیم‌گیر باشیم.
قانونی تحت عنوان قانون حمایت از معلولان وجود دارد که من اطمینان دارم بیشتر بچه‌ها اصلاً از وجود چنین قانونی اطلاع نداشته و کسانی هم که اطلاع دارند آن را مطالعه نکرده‌اند و در حال حاضر با یک عدم آگاهی در میان بچه‌ها مواجه هستیم.

* برنامه‌ریزی شما برای قبول شدن در دانشگاه چه بود؟
در مدرسه خوبی تحصیل کردم، دوستان خوبی داشتم و پا به پای آنها و حتی شاید بیشتر درس خواندم. بخشی از علت قبولیم در دانشگاه مربوط به نحوه درس خواندن و بخشی از آن هم مدت زمان آن بود.
بیشتر، توجهم بر تلاش بود و نه کمیت و میزان ساعات درس خواندن. همه چیز به تلاش فرد بستگی دارد.

* برخورد و رفتار همکلاسی‌ها با شما چگونه است؟
معلولیت باعث تمایز شخصیتی میان من و دیگران نمی‌شود، تفاوت فقط در نحوه یک سری افعال است.
خوشبختانه سطح آگاهی جامعه از توان‌یابان در حال ارتقاست، اما نکته مهم سرعت اعمال این تغییرات است که ما در چه مدت زمانی بتوانیم تغییر ایجاد کنیم.
خوشبختانه در کشور با فشارهایی که جامعه معلولان بر دولت وارد می‌کند، قوانین به سرعت در حال پیشرفت و اجرایی شدن هستند.

* زندگی برای توان‌یاب بهتر بود اگر...
زندگی برای توان‌یاب بهتر بود اگر ابتدا از خودمان آغاز می‌کردیم و با قرار گرفتن در جهت مثبت و پیشرفت، دیگران و جامعه را وادار به پذیرش حقوق خودمان می‌کردیم.

* آینده را چطور می‌بینید و چه آرزویی دارید؟
آرزوی شخص من این است که به صرف نقص جسمانی، شخصیت و روحیه و دیگر جنبه‌های وجودم قضاوت نشود؛ یعنی اشتباه قضاوت نشوم. آرزوی بزرگ‌ترم هم این است که همیشه هر کس، چه خودم و چه دیگران، چه فرد سالم و چه توان یاب، هر لحظه یک قدم در جهت مثبت و بهبود زندگی‌مان برداریم.
مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص 3 و 11.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398