کد pr-24930  
نام شیرین  
نام خانوادگی عربشاهی  
سال تولد 1351  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دیپلم گرافیک کامپیوتر  
مهارت شاعر  
کشور ایران  
استان اصفهان  
شهر کاشان  
توضیحات از اعضای موسسه کاشانه مهر کاشان است که به اجمال معرفی شده است:
شیرین عربشاهی توان‌یابی است که در اثر حادثه‌ای در کودکی، دچار ضایعه نخاعی شده است. از کودکی ذوق ادبیات، شعر و نوشتن داشته است. به فوتبال علاقه‌مند است و به مدت 10 سال در روزنامه «پیروزی» ستون ویژه برای شعرهایش داشته است. تاکنون سه کتاب به نام‌های «شوق شیرین»، «آوای سرخ» و «به تو فکر می‌کنم» از شیرین منتشر شده که کتاب «به تو فکر می‌کنم» با حمایت موسسه کاشانه مهر به چاپ رسیده است.
مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص3.
 
متن زندگی نامه نوع معلولیت: ضایعه نخاعی
متولد: 1351
خانم شیرین عربشاهی (متولد 1351) اشعار جذاب و زیبایی سروده است و در جامعه هدف مشهور است؛ حتی بسیاری از مردم او را می‌شناسند. برای دسترسی به تجارب و دستاوردهای زندگی‌اش و استفاده دیگران از یافته‌های ایشان در اردیبهشت 1399 مصاحبه‌ای با ایشان انجام دادیم.
این مصاحبه توسط مریم قاسمی به منظور درج در سایت دفتر فرهنگ معلولین و بانک اطلاعات معلولان انجام یافت.

متن گفت‌وگو

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.
ـ شیرین عربشاهی هستم، متولد بهمن 1351، و دیپلم گرافیک کامپیوتر دارم. دارای معلولیت ضایعه نخاعی هستم به دلیل سقوط از ارتفاع این ضایعه پدید آمد.

* از چه زمانی به شعر روی آوردید؟
ـ از دوره ابتدایی و در دبستان به شعر بسیار علاقه داشتم. یعنی در درس فارسی دبستان همیشه شاگرد اول بودم. به شعر و سرودن اشعار خیلی علاقه‌مند بودم. اما وقتی در ده سالگی حادثه ضایعه نخاعی برایم رخ داد، فرصت بیشتر پیدا کردم و علاقه‌ام افزون‌تر شد.
بعد در دوران نوجوانی به پرسپولیس علاقه‌مند شدم، و احساس خودم را در قالب شعر برای تیم محبوب خودم سرودم. بعد شعرگویی دیگر در همان دوران شروع شد به‌صورت تک بیتی یا دو بیتی، خیلی کوتاه بود. هشت سال هم با روزنامه پیروزی همکاری می‌کردم، بعد شعرهایم در قسمت «هوادار سرخ» چاپ می‌شد. یعنی هر سالی که می‌گذشت پیشرفت‌هایی به دست می‌آورم.
بعد روی آوردم به شعرهای عاشقانه، یعنی غزل، البته تمام قالب‌ها را کار کرده‌ام. سه تا کتاب هم چاپ کرده‌ام. یکی به نام «شوق شیرین» که سال 1395 چاپ شد، با حمایت بهزیستی کاشان، یعنی اسپانسریش را قبول کردند.
بعد کتاب دومم به نام «آوای سرخ»، مجموعه شعر پرسپولیس است، و در سال 1397 به چاپ رسید، و توسط باشگاه پرسپولیس در جشن هواداران در 16 شهریور و با حضور بزرگان پرسپولیس ازجمله علی پروین رونمایی شد.
بعد کتاب سومم اسمش «به تو فکر می‌کنم» است، آبان ماه سال گذشته چاپ شد، و در انجمن خودمان (موسسه کاشانه مهر) در همایش کاشان توسط دکتر نمکی و ساداتی نژاد نماینده شهرمان رونمایی شد، و یک چند جای دیگر در شهر برایم برنامه گرفتند، رونمایی کردند، جشن امضا گرفتند. این سه کتابی است که تا حالا چاپ کرده‌ام. این کتاب مضمونش عاشقانه است.

* ویژگی‌های شعری شما چیست؟
ـ کاملاً عاشقانه. یعنی جز آن کتاب «آوای سرخ» که مخصوص باشگاه پرسپولیس و بازیکنان و بزرگان پرسپولیس و پیشکسوتان است، دو کتاب دیگرم مضمون عاشقانه دارند، اکثریتش هم غزل است، چون به غزل خیلی علاقه دارم. شعر سپید، قطعه، دو بیتی هم کار کرده‌ام، ولی غزل را بیشتر دوست دارم.

* آیا شما در انجمن‌های شاعران و انجمن‌های شعر عضویت دارید؟
ـ بله، در انجمن ادبی مقبل کاشان عضو هستم، نیز در انجمن‌های دیگر هم گاهی شرکت می‌کنم.

* برای شعر حرفه شعر سرایی آیا کلاس خاصی رفته‌اید و استاد خاصی داشته‌اید؟
ـ در آغاز که نوجوان بودم به صورت خودجوش شعر می‌گفتم. یعنی شاعری از احساس درونیم می‌جوشید. ولی در ادامه برای یاد گرفتن اوزان و عروض و قافیه نزد استاد محمود علوی نیا رفتم و یک دوره گذراندم.

* آیا در جلسات مشاعره و نشست‌های شعری شرکت می‌کنید؟
ـ من در انجمن مقبل بیشتر شرکت می‌کنم، ولی خب انجمن‌های دیگر هم اگر باشد حتماً شرکت می‌کنم. یعنی تا حالا این کار را کرده‌ام.

* به نظر شما افرادی که شرایط شبیه شما را دارند و به نوعی معلولیت دارند، ولی استعداد شعر هم دارند، چطور می‌توانند رشد کنند و این توانایی خودشان را تقویت کنند؟
ـ به نظر من هرچه بیشتر کتاب بخوانند بهتر می‌توانند موفق باشند. تا می‌توانند کتاب‌های شعر بخوانند، ادبیات بخوانند، رمان بخوانند. یعنی آدم هرچه بیشتر بخواند بهتر می‌تواند بنویسد. نیز در دوره‌های ادبی و شعر شرکت کنند. و در انجمن‌ها و نشست‌ها هم شرکت کنند همه اینها واقعاً تکمیل کننده حرفه است. شرکت در انجمن‌های شعر و نقد شعر خیلی روی پیشرفت تأثیر دارد.

* در شهرهای مختلف کشورمان خانم‌ها و آقایانی هستند که استعداد شعر دارند و معلولیت هم دارند. به نظر شما نیاز است که یک تشکل صنفی، مثلاً انجمن شاعران دارای معلولیت، تشکیل شود؟
ـ تجمع شاعران و ادبای دارای معلولیت می‌تواند به تبادل تجارب و هم‌افزایی افراد کمک کند.

* معلولان در همه رشته‌ها مثل نویسندگی و نیز در ادبیات و شعر، تشکل صنفی ندارند، به نظر شما آیا تشکیل چنین تشکلی ضرورت دارد؟
ـ خیلی خوب می‌شود. یعنی واقعاً یک نیاز است. چون شرایط ما خاص است، خودتان هم می‌دانید، با شرایط خاص وارد جامعه شدن یا وارد مثلاً انجمن‌های خاص شدن یک مقداری شاید بعضی جاها مانع است، پله است، خیلی رفت‌وآمدها سخت است. ولی اگر ما خودمان بتوانیم تشکل داشته باشیم، تمام مناسب‌سازی‌ها و امکانات موجود است، و اینجا ما راحت‌تر می‌توانیم رشد بکنیم. اما در کنار آنها باید باشیم. یعنی انجمن ما باید در کنار انجمن‌های بزرگ باشد، تا بتوانیم رشد بکنیم. ولی خیلی خوب می‌شود.

* پس به نظر شما این انجمن می‌تواند به نوعی در رشد و تقویت و حالا پشتیبانی از این افراد موثر باشد.
ـ بله. خیلی هم انگیزه می‌شود. یعنی ارتباط ما اگر باهم برقرار باشد، برای هرکداممان یک نوع انگیزه می‌شود.

* کتابی دارید که در دست چاپ باشد، آماده کرده باشید، منظورم کتاب جدید است؟
ـ دنبالش هستم، یعنی دارم جمع‌آوری می‌کنم. شعرهایی که تا حالا گفته‌ام را مشغول آماده‌سازی هستم.

* در زمینه‌های دیگر چطور، مهارت خاصی دارید؟
ـ من همین شعر که می‌گویم، یک مقداری هم می‌توانم بنویسم.

* آیا در زمینه نویسندگی اثر دارید؟
ـ نویسندگی را نه حرفه‌ای فقط برای دل خودم پیگیری می‌کنم.

* آیا قصد دارید مجموعه داستان کوتاه منتشر کنید؟
ـ نه در کار داستان وارد نشده‌ام؛ ولی دلی نوشته‌هایی دارم که برای خودم نگه داشته‌ام و شاید در قالب یک مجموعه منتشر کنم.

در زمینه ورزشی یا مهارت‌های دیگر هنری مهارتی دارید؟
ـ من شرایطم چون خاص است، و ضایعه نخاعی و گردنی حاد هستم خیلی از ورزش‌ها و اینها را دکتر برایم منع کرده. ولی نرمش‌های خانگی خودم انجام می‌دهم.

* پس خارج از منزل تا حالا ورزش حرفه‌ای را دنبال نکرده‌اید.
ـ نه، نمی‌توانم، یعنی تواناییش را ندارم.

* ضایعه نخاعی از گردن دارید آیا این معلولیت مانع کارهای نویسندگی و شاعر شما نیست؟
ـ چون علاقه دارم، کارهایم را دنبال می‌کنم. اما آسیبی که به گردنم وارد شده، نخاعم تحت فشار است، یعنی بین دو مهره گیر کرده. و پزشک هم گفته که به هیچ عنوان نباید حرکاتی را انجام بدهی که احتمال پارگی نخاع را داشته باشد.

با تشکر از شما که در این مصاحبه شرکت کردید.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398