کد pr-24095  
نام جیسون  
نام خانوادگی مک الوین  
وضعیت جسمی فقدان ذهنی  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان انگلیسی  
مهارت بسکتبال  
کشور ایران  
متن زندگی نامه این داستان بسیاری از شنوندگانش را به اشک ریختن واداشت و حالا هالیوودی‌ها برای کسب حقوق داستان و تبدیل آن به فیلم، به جنگ و رقابت پرداخته‌اند. موج عاطفی که به واسطه این ماجرا به راه افتاد چنان وسیع بود که بعد از گذشت یک سال هنوز مردم آمریکا در مورد آن فیلم ویدیویی چهار دقیقه‌ای که یک نوجوان مبتلا به اوتیسم را تبدیل به یک چهره مطرح ملی کرد حرف می‌زنند. در دنیای پر آشوب و شلوغ ورزش حرفه‌ای در آمریکا، کمتر می‌توان به کسی مثل جیسون مک الوین 18 سال برخورد. بازی فوق‌العاده او در مسابقات بسکتبال‌ها دبیرستان‌ها در نظرسنجی شبکه تلویزیونی ESPN عنوان بهترین لحظات ورزش سال 2006 را از آن خود کرد. پس از آن بود که کمپانی کلمبیاپیکچرز قراردادی برای ساخت فیلم از روی زندگی‌اش با او امضا کرد و یک ناشر و نویسنده مطرح امتیاز چاپ کتاب زندگی‌اش را از او خریداری کرد. مک الوین که در سن 8 سالگی مبتلا به اوتیسم شناخته شد و تنها در پنج سالگی توانست اولین کلمات را به زبان بیاورد برای همکلاسانش در دبیرستان تبدیل به یک قهرمان شده است. او مانند بقیه مبتلایان به اوتیسم رشد کرد و رفتارهایی مشابه آنها داشت و در مدارس خاص تحت نظر مربیان و معلمان آموزش دیده تحصیل می‌کرد. اما جیسون همیشه بسکتبال را دوست داشت.
هر چند در دبیرستان گریک آتنا برای آموزش کار گروهی به کودکان آسیب دیده و معلول تیم‌های ورزشی تشکیل شده بود، ولی جیسون به لحاظ فیزیکی کوچکتر و ناتوان‌تر از آن به نظر می‌رسد که بتواند در تیم بسکتبال حاضر شود. موفقیت غیر مترقبه جیسون در تیم ژیمناستیک باعث شد به عنوان جایزه به او اجازه داده شود در آخرین بازی بسکتبال فصل بازی کند و این بازی همان فرصتی بود که در آن او پیروزی را برای تیم و شهرتی بی‌سابقه را برای خودش به ارمغان آورد. طی چهار دقیقه بازی جیسون، تیم 20 امتیاز جلو افتاد و دو پرتاب سه امتیازی جیسون وارد سبد شد. طی چهار دقیقه، او توانست 7 بار امتیاز کسب کند، تصاویر ویدیویی گرفته شده از این بازی به عنوان (معجزه جوان اوتیسمی) روی اینترنت قرار گرفت و توجهات صدها هزار بیننده را به خود جلب کرد و از شبکه‌های تلویزیونی هم پخش شد.
جیسون به شدت از این اتفاق هیجان زده بود. هیچ توجیه و توضیح علمی پزشکی برای موفقیت او وجود ندارد. حتی برای یک بازیکن حرفه‌ای هم آسان نخواهد بود طی این دقایق کوتاه شش ضربه از راه دور را به گل تبدیل کند و جیسون که به گفته پزشکان و والدینش نخواهد توانست دوره دبیرستانش را تمام کند و احتمالاً دوره بزرگسالی‌اش را در همین سوپرمارکتی که اکنون در آن کار می‌کند مشغول باشد، توانست به چنین موفقیتی دست یابد. هر چند تب رسانه‌ها بالاخره سرد خواهد شد و داستان‌های جدیدی جای داستان جیسون را خواهند گرفت و او فراموش خواهد شد، اما به هر حال او توانست به رغم معلولیت ذهنی‌اش به موقعیت و محبوبیتی بالا دست پیدا کند و تلاش و پشتکارش منبع الهام بسیاری از افراد شود و اعتماد به نفس الهام بسیاری از افراد شود و اعتماد به نفس و روابط اجتماعی سایر افراد مبتلا به ناتوانی‌های ذهنی و جسمی را ارتقا دهد.
به امید موفقیت‌های بیشتر جامعه معلولین ...
منبع: روزنامه اطلاعات 16/12/85
گردآورنده: امیر نظری
منبع: آوای نگاه، فصلنامه 8 و 9، زمستان و بهار 86 و 1385  
تاریخ ثبت در بانک 30 مرداد 1398