کد pr-23730  
نام فاطمه  
نام خانوادگی کاظمی  
سال تولد 1360  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت حافظ کل قرآن کریم  
کشور ایران  
استان کرمانشاه  
متن زندگی نامه وادی حفظ برای معلول واژه خواستن را به توانستن معنا می‌کند
گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بانوی روشندل حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه دورانی آرزو داشتم که حافظ قرآن باشم، گفت: وادی حفظ برای معلول واژه خواستن را به توانستن معنا می‌کند.

معلولیت، واژه‌ای که در ذهن ما شاید به معنای یک ناتوانی معنی شود که مشکلاتی را برای یک فرد ایجاد کند اما بارها در گوشه و کنار دیده‌ایم معلولان را که نه برای یکبار بلکه هزاران‌بار این خواسته را به اثبات رسانده‌اند که معلولیت محدودیت نیست، اینبار ایکنا به سراغ بانوی روشندلی رفت که حافظ کل قرآن کریم است و در کنار تحصیلات و زندگی موفق در امر حفظ نیز موفقیت را با واژه خواستن، توانستن است معنا کرده. در ادامه ایکنا گفت‌وگویی با فاطمه کاظمی، بانوی روشندل حافظ کل قرآن کرمانشاهی داشت که از نظر می‌گذرد.

ایکنا: خودتان را معرفی کنید
کاظمی: فاطمه کاظمی هستم و متولد سال 60 و 37 سال سن دارم و از سن 30 سالگی به حفظ قرآن کریم پرداختم طی مدت یکسال موفق به حفظ قرآن شدم و امروز 7 سال است که به تثبیت محفوظات قرآنی خود می‌پردازم.

ایکنا: از انگیزه رویکردتان به حفظ قرآن بگویید
کاظمی: از دوران کودکی آرزو داشتم که به حفظ قرآن بپردازم و این آرزو پس از دوران تحصیل من در دانشگاه به تحقق پیوست، هر وقت حافظی را می‌دیدم ناخودآگاه با اشک از خداوند می‌خواستم که به من توفیق حفظ عنایت فرماید و من هم حافظ قرآن باشم که این آرزو پس از دوران تحصیلاتم در دانشگاه به تحقق پیوست و توانستم حافظ کل قرآن کریم شوم و از سن 30 سالگی شروع به حفظ کردم که پس از گذشت یکسال حافظ کل قرآن کریم شدم و امروز 7 سال است که به تثبیت قرآن می‌پردازم و به جرئت می‌گویم در این راه هرچه دارم از عنایت امام حسین(ع) است چرا که ابتدای راه حفظ قرآن برای من از ماه محرم آغاز و پایان آن به ماه مبارک رمضان ختم شد.

ایکنا: در راه حفظ قرآن از چه شیوه‌ای بهره گرفتید
کاظمی: به لحاظ نوع معلولیتم که مشکل بینایی است خاص‌تر به حفظ قرآن پرداختم اما به لطف خداوند در این وادی موفق بودم از ابتدای راه خود موفق به حفظ 7 جزء از قرآن کریم شدم تنها خودم نقش استاد را برای خود داشتم اما بعدها با استاد رحمانی آشنا شدم و از جزء 8 قرآن کریم عملاً با یک استاد به حفظ پرداختم و هم‌اکنون نیز در کلاس‌های قرآنی حضوری مستمر دارم، هم به‌عنوان یک شاگرد و هم به‌عنوان یک استاد چون در کلاس‌های قرآنی تدریس و مشغول به تربیت شاگردانی در وادی حفظ هستم.

ایکنا: برای کسانی که مشتاق به حفظ کلام وحی هستند چه سفارشی دارید
کاظمی: ابتدا برای کسانی که تازه می‌خواهند حافظ قرآن شوند پیشنهادی دارم و آن اینکه یک حافظ با عشق باید به اینکار بپردازد و ممکن است در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو شود که این مسئله خود امکان تحلیل انگیزه را از فرد می‌گیرد و من پیشنهاد می‌کنم عشق به کلام وحی را جایگزین تمام مشکلات کنند و بعد از آن برای دوستانی که به‌صورت مداوم و به قولی حرفه‌ای در این وادی قدم نهاده‌اند هم پیشنهادی دارم و آن اینکه به تجوید و مقامات توجه کنند.

ایکنا: شما معلولیت را محدودیت می‌دانید
کاظمی: هیچ وقت معلولیت را محدودیت ندانسته و نمی‌دانم و دوستانی که از معلولیتی به هر نحو رنج می‌برند می‌توانند فعل خواستن را به توانستن برای خود معنا کنند و با حس بودن معلولیت خود را به دست فراموشی بسپارند.

ایکنا: از حس و حال خود در زمان حفظ قرآن بگویید
کاظمی: در زمان حفظ قرآن حسی خدایی دارم و احساسم نزدیکی بیشتر به خداست، احساس می‌کنم خدا همراه من است و از ابتدای راه هم از خداوند و ائمه اطهار(ع) در این راه مدد خواستم که به لطف خداوند و معصومین(ع) در این راه به موفقیت دست یافتم.

ایکنا: شاخصه‌های یک حافظ قرآن چیست
کاظمی: یک حافظ غیر از حفظ کردن در وادی قرآن باید شاخصه‌های دیگری نیز داشته باشد، یک حافظ قرآن باید یک حافظ عامل باشد و درکنار قرآن قرار گیرد و با معنای آیات آشنا و آنچه را که فرا گرفته در زندگی خود سرلوحه قرار دهد و بکار گیرد.

ایکنا: نکته پایانی که از دید ما پنهان ماند و بدان نپرداختیم
کاظمی: در خصوص طرح «مشکوه» که اکنون ویژه معلولان و نابینایان تحت حمایت بهزیستی برگزار می‌شود امیداواریم این طرح ادامه داشته باشد و شاهد این مسئله باشیم؛ چرا که نکاتی که از سوی اساتید این طرح ارائه می‌شود بسیار خوب است و معتقدم در این راستا پرسش هر چه بیشتر باشد موثرتر است.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 اردیبهشت 1398