کد pr-19729  
نام فاطمه  
نام خانوادگی برقول  
سال تولد 1357  
وضعیت جسمی کم بینا  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان فارسی  
تحصیلات دیپلم ادبیات  
مهارت قهرمان بین‌المللی و کشوری شطرنج  
کشور ایران  
استان خوزستان  
شهر آبادان  
متن زندگی نامه خانم فاطمه برقول کم بینا بوده و دارای دیپلم ادبیات است. او حدود بیست سال است که در رشته شطرنج فعال است. او شطرنج را از برادرش که او نیز کم بیناست آموخت. خانم برقول از سال 1378 وارد مسابقات کشوری و بین‌المللی شد. از آن سال تاکنون همیشه عضو تیم ملی بوده است.
اولین حضورش در سال 1378 در مسابقات جهانی اسپانیا بود، که آنجا با اسرائیل بازی نکرد و مقام چهارم را کسب کرد. تقریباً دو سال بعد یعنی سال 1380 در مسابقات ترکیه که مسابقه تیمی بود، آنجا مقام چهارم تیمی را بدست آوردند، و او مقام اول را کسب کردم. تا سال 1390 اعزام نداشتند. در سال 1390 در مسابقات آنتالیای ترکیه مقام سوم جهان را به دست آورد. اینها مسابقاتی بود که از طرف فدراسیون نابینایان شرکت کرد.
جدای از اینها شخصاً به صورت آزاد در مسابقات بین‌المللی هم شرکت کرده که در مسابقات اسلوونی که مسابقه استاد بزرگ‌ها بود او در جدول آخرین نفر بود، ولی خوب بازی کرد و از بین 29 نفر، نهم شد. در سال 1394 در مسابقات امارات در رقابت با بینایان او خوب بازی کرد و حتی از خود عضو تیم ملی بینایان هم توانست ببرد و در بخش خانم‌ها توانست در مسابقات سریعشان اول شود. در مسابقات کشوری همیشه مقام اول تا سوم را داشته است. در استان هم در بخش بینایان همیشه قهرمان استان بوده است. در سال 1383 تیم منتخب نابینایان با تیم بینایان مسابقه داشت که آنجا هم اول شدند.
او از علاقه‌اش به شطرنج می‌گوید:
«برادرم من را در این رشته آورد. واقعاً شطرنج را یک نوع خداشناسی می‌دیدم. چون هم نظم داشت، هم صبوری به انسان یاد می‌داد، و هم آن 64 خانه‌ای که داشت آنقدر نظم و هماهنگی داشت که گفتم این جهان به این بزرگی که خداوند ما را آفریده چه مغزی به ما انسانها داده که حداقل بتوانیم از مغزمان به نحو احسن استفاده بکنیم. یک نوع جهان بینی و خداشناسی در شطرنج دیدم که من را علاقمند کرد. همان پیاده‌ای که به هرحال تلاش می‌کند و در آخر تبدیل به یک مهره ارزشمند می‌شود باعث شد که به هرحال من تلاش خودم را مضاعف کنم و بتوانم در یک امر موفق باشم که شکر خدا این رشته را من ادامه دادم».
ایشان حدود دو سال است آکادمی شطرنج اروند را با حمایت دوستان منطقه آزاد تأسیس کرده است. این آکادمی از نظر آموزشی، اساتید آموزشی و مسابقاتی که برگزار می‌کند یکی از بهترین مدارس استان است. این آکادمی برای بینایان و نابینایان است. همه اقشار معلولین در این آکادمی شطرنج یاد می‌گیرند.
 
تاریخ ثبت در بانک 5 خرداد 1397