کد sr-44544  
عنوان اول ویلچر  
نویسنده یاسمن رضایی  
نوع الکترونیک  
مقاله نشریه ماهنامه الکترونیکی پیک توانا  
شماره پیاپی شماره 4  
سال 1397شمسی  
شماره صفحه (از) 7  
زبان فارسی  
توضیحات ساخت اولین صندلی چرخ‌دار(ویلچر) و اینکه چه کسی مخترع آن بوده است به درستی مشخص نیست ولی اولین ویلچر برای فیلیپ دوم اسپانیایی در سال 1595 بوده است که توسط مخترعی ناشناس ساخته شده بود. در سال 1655 یک ساعت‌ساز به نام «استفان» صندلی خود را بر روی یک شاسی سه‌چرخ ساخته بود.
در سال 1783 «جان داوسون» ساکن شهر «بث» در انگلستان صندلی چرخ‌داری را اختراع کرد که بعدها با نام همان شهر یعنی بث نامیده می‌شد. وی یک صندلی را طراحی کرده بود که دارای دو چرخ بزرگ در عقب و یک چرخ کوچک در جلو بود که در قرن نوزدهم این نوع صندلی فروش فوق‌العاده‌ای داشته به طوری که باعث منسوخ شدن سایر صندلی‌های چرخ‌دار شده بود.
یکی از ایرادات این صندلی عدم راحتی آن بود و با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی ویلچرهای پیشرفته‌تری ساخته شد. در سال‌های بین 1867 تا 1875 چرخ‌های لاستیکی مشابه چرخ‌های دوچرخه به صندلی‌های چرخ‌دار اضافه شدند.
در سال 1900 اولین چرخ‌دنده بر روی صندلی چرخ‌دار استفاده شد.
در سال 1916 اولین صندلی چرخ‌دار موتوری در لندن ساخته شد. در سال 1932 مهندس «هری جنینگز» اولین صندلی چرخ‌دار تاشو را ساخت. این اولین صندلی چرخ‌داری بود که امروزه نیز در حال استفاده است. این صندلی چرخ‌دار را وی برای دوست خود «هربرت اورست» ساخت که بعدها آنها با یکدیگر شرکت «اورست و جنینگز» را تأسیس کردند که سال‌ها بازار صندلی چرخ‌دار را به طور انحصاری در دست داشتند.
در سال‌های بعد صندلی چرخ‌دار موتوری اختراع شد که بیمار به واسطه دسته چرخان آن قادر بود خودش به تنهایی صندلی را به راحتی حرکت دهد که البته اگر بیمار خود نمی‌توانست به دلیل محدودیت‌های حرکتی دسته چرخان را تکان دهد شخص دیگری می‌بایست از پشت صندلی چرخدار را حرکت می‌داد. تلاش برای اختراع صندلی چرخدار موتوردار از سال 1916 صورت گرفت اما در آن زمان تولید تجاری موفقی صورت نگرفت.
اولین صندلی چرخدار الکتریکی توسط مخترع کانادایی «جورج کلین» و تیم مهندسانش در حالی اختراع شد که شورای تحقیقات ملی کانادا در برنامه‌ای آن را برای استفاده جانبازان جنگ جهانی دوم که از کار افتاده شده بودن اختصاص داده بودند.
شرکت اورست و جنینگز که موسس صندلی‌های تاشو بودند برای اولین بار در سال 1959 صندلی چرخ‌دار برقی را در مقیاس وسیعی تولید کردند.
«جان دانگو» و «برین گت» صندلی چرخداری را برای بیمارانی اختراع کردند که تحرک بسیار محدودی داشته و قادر به کنترل ویلچر نیستند. این وسیله به مغز بیمار وارد شده و به کامپیوتر منتقل می‌شود و بیمار می‌تواند با استفاده از دستورات ذهنی که به کامپیوتر می‌دهد بتواند ویلچر را هدایت کند. این تکنولوژی جدید رابطه مغز و رایانه نام دارد.
مأخذ
ماهنامه الکترونیکی پیک توانا، شماره 4، ص7.
 
تاریخ ثبت در بانک 6 اسفند 1399