کد sr-23746  
عنوان اول سازمان جهانی معلولین  
عنوان دوم (Disabled People International (DPI  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه توان یاب  
شماره پیاپی 71  
سال 1398شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 18  
شماره صفحه (تا) 19  
زبان فارسی  
توضیحات سازمان جهانی معلولین، در سال 1981 همزمان با سال جهانی معلولان شکل گرفت. 38 سال از عمر این سازمان جهانی مرتبط با افراد دارای معلولیت می‌گذرد و تا کنون 160 کشور در آن عضویت دارند.

اهداف سازمان جهانی معلولین
1. بهبود و ارتقای وضعیت حقوق بشر افراد دارای معلولیت
2. تلاش در جهت تلفیق و یکپارچگی اجتماعی و اقتصادی افراد دارای معلولیت در جهان
3. حمایت از سازمان‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت در سراسر جهان
پس از شکل‌گیری این سازمان، در راستای هماهنگی و انسجام بیشتر در امور معلولان، دفاتر منطقه‌ای سازمان جهانی معلولین در حوزه‌های اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه و همچنین کشورهای عربی ایجاد شد و جوامع معلولان در کشورهای مختلف، دفاتر منطقه‌ای را شکل دادند که در نتیجه آن،
سازمان‌دهی و هدایت امور افراد دارای معلولیت منطقه، توسط این نهاد انجام می‌شود. در واقع سازمان جهانی معلولین، فعالان در این حوزه را به تلاشی مضاعف در سطح جهان واداشت.
تا اواخر دهه 1970 نظرات در خصوص افراد دارای معلولیت در سطح ملی و بین‌المللی از طریق تدارک دهندگان خدمات توانبخشی، کارشناسان و اعضای خانواده ارائه می‌گردید. «سازمان جهانی توانبخشی (Rehabilitation International (RI))» در آن زمان، تنها سازمان تخصصی مرتبط با افراد دارای معلولیت بود که اعضای آن را متخصصان و کارشناسان توانبخشی در سطح جهانی شکل می‌دادند. سیاست این سازمان جهانی این بود که افراد دارای معلولیت، تنها به صورت ناظر می‌توانند در کنفرانس‌ها و سیاست‌گذاری‌های توانبخشی شرکت نمایند و اجازه اعلام نظر و سخنرانی را نداشتند. این رویکرد باعث شد تا در کنفرانس توانبخشی بین‌المللی که در سال 1980 در کشور کانادا برگزار شد، افراد دارای معلولیت که در این کنفرانس شرکت کرده بودند به نشانه اعتراض به این گونه تبعیض‌ها، سالن کنفرانس را ترک نمایند.
این اعتراض، زمینه را برای تشکیل یک سازمان جهانی معلولین که تمامی اعضای آن را افراد دارای معلولیت شکل می‌دهند، فراهم کرد. لذا در دهه 1980، انقلابی در زندگی افراد دارای معلولیت در سطح جهانی رخ داد و آنان مصمم شدند که خودشان روی مسائلی که در زندگی آنها اثرگذار است، تصمیم بگیرند و از قیمومیت متخصصان و موسساتی که برایشان تصمیم سازی می‌نمودند، خارج شوند. لذا شعار "هیچ اقدامی درباره ما بدون نظر و حضور ما نباید باشد” (Nothing About Us, Without Us) سرلوحه اقدامات این تشکل قرار گرفت.
در واقع، دهه 80 و 90 میلادی شاهد رشد تدریجی جوامع و انجمن‌های افراد دارای معلولیت، تحت نظارت سازمان جهانی معلولین بوده است. سازمانی که در تمامی بحث‌ها و مسائل مربوط به جایگاه و حقوق افراد دارای معلولیت پیشرو است و کنوانسیون حقوق معلولین، یکی از ثمرات و پیامدهای این حرکت منسجم جوامع مرتبط با افراد دارای معلولیت و در رأس آن، سازمان جهانی معلولین است.

منبع: توان یاب شماره 71، بهار 1398، ص 18-19
 
تاریخ ثبت در بانک 7 خرداد 1398