کد sr-18606  
عنوان اول بررسی شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در جانبازان جسمی شهرستان اراک  
نویسنده باقر قرمزچشمه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش)  
شماره پیاپی 15  
سال 1380شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 36  
شماره صفحه (تا) 41  
زبان فارسی  
متن آسیب دیدگان جسمی جنگ اغلب به دلیل ناتوانی های فیزیکی با تغییراتی در شیوه زندگی، اشتغال، فعالیت های اجتماعی و ارتباطات خانوادگی روبرو می باشند. مواجهه با فشارهای روانی ناشی از این تغییرات سلامت روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد.
این پژوهش توصیفی تحلیلی به منظور بررسی میزان شیوع اختلال افسردگی و عوامل موثر بر آن در جانبازان جسمی شهرستان اراک انجام گرفت.
یک نمونه تصادفی شامل 600 نفر از رزمندگان آسیب دیده در میدان های جنگ ایران و عراق با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون افسردگی بک ـ فرم کوتاه 21 جمله ای از نظر وجود علایم افسردگی مورد مطالعه قرار گرفتند.
174 نفر (29%) در این آزمون نمره 17 و بالاتر کسب کرده و افسرده شناخته شدند. استفاده از آزمونهای مجذور کای و فیشر رابطه معنی داری بین افسردگی و متغیرهای عضو آسیب دیده، میزان تحصیلات، تعداد فرزندان، اشتغال، نوع سازمان محل کار، درآمد ماهانه، رضایت از روابط خانوادگی، مصرف دخانیات، تغییر شغل پس از آسیب دیدگی و رضایت از شغل نشان داد (P<0.01).
همچنین بین شدت افسردگی بر حسب نمره آزمون بک و عضو آسیب دیده رابطه معنی داری وجود داشت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک نشان داد که عضو آسیب دیده، بیکاری، نارضایتی از شغل و روابط خانوادگی و همچنین مصرف دخانیات روابط معنی داری با اختلال افسردگی در جانبازان مورد (P<0.05) مطالعه داشتند.


کلید واژه: اختلال افسردگی، جانبازان، جنگ، معلولین جسمی  
تاریخ ثبت در بانک 26 فروردین 1397