کد sr-18470  
عنوان اول تاثیر آموزش مهارت های ادراک دیداری بر حافظه دیداری کوتاه مدت کودکان با آسیب شنوایی  
نویسنده مهدی گرمابی  
نویسنده نرگس ادیب سرشکی  
نویسنده محمد طاهری  
نویسنده گیتا موللی  
نویسنده سیده زهرا سیدنوری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه سلامت روان کودک  
شماره پیاپی 6  
سال 1395شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 71  
شماره صفحه (تا) 80  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: در ارتباط با توانایی های شناختی افراد با آسیب شنوایی، حافظه همواره موردتوجه متخصصان بوده است. به خصوص نقش حافظه دیداری در به یادسپاری و یادآوری علائم نشانه ای مانند حرکات دست در گفتار نشانه دار و زبان اشاره به کرات موردپژوهش قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های دیداری بر حافظه دیداری کوتاه مدت کودکان پسر با آسیب شنوایی بود.
روش: طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. بر این اساس از بین کل دانش آموزان با آسیب شنوایی پسر شهر تهران تعداد 36 نفر از دانش آموزان پسر 7 تا 10 سال مدرسه ناشنوایان باغچه بان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. پس از 10 جلسه مداخله بر روی گروه آزمایش، داده ها با استفاده از آزمون حافظه دیداری کیم کاراد جمع آوری شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های ادراک دیداری باعث بهبود حافظه دیداری کوتاه مدت در کودکان پسر با آسیب شنوایی گردیده است.
نتیجه گیری: جهت تقویت حافظه دیداری در کودکان با آسیب شنوایی می توان از مهارت های ادراک دیداری استفاده نمود؛ زیرا این مهارت های ادراکی باعث فعال سازی مناطق مربوط به حافظه دیداری و درنتیجه باعث تقویت حافظه دیداری می گردد.

کلیدواژگان: ادراک دیداری، حافظه دیداری کوتاه مدت، کودکان کم شنوا  
تاریخ ثبت در بانک 21 فروردین 1397