کد sr-18466  
عنوان اول سنجش انتظارات اعضاء بخش نابینایان و کم بینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از امکانات کتابخانه رقومی  
نویسنده فاطمه خراسانی پور  
نویسنده محسن حاجی زین العابدینی  
نویسنده فاطمه نوشین فرد  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات  
شماره پیاپی 3  
سال 1395شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 101  
شماره صفحه (تا) 121  
زبان فارسی  
متن هدف: تعیین انتظارات اعضاء بخش نابینایان و کم بینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از امکانات کتابخانه رقومی است.
روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق مصاحبه گردآوری شده اند که شامل 84 نفر عضو بخش نابینایان و کم بینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، بوده که از کتابخانه رقومی استفاده می کنند. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام شده است.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بیشترین انگیزه کاربران نابینا و کم بینای سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای مراجعه به کتابخانه رقومی با (1/64 درصد) برای کارهای تحقیقاتی است. به نظر می رسد انجام فعالیتهای پژوهشی برای کاربران خاص این کتابخانه رقومی مهم است و میزان رضایت این کاربران از کتابخانه رقومی متوسط است. نحوه ارائه منابع، کیفیت و کمیت منابع بیشترین رضایت و از امکانات رفاهی و محل کتابخانه رقومی کمترین رضایت را دارند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند مسئولان و دست اندرکاران را در برنامه ریزی جهت فراهم نمودن امکانات و فن آوری های اطلاعاتی برای امکانات خاص کم بینایان و نابینایان در کتابخانه یاری نماید

کلیدواژگان: نابینایان، کم بینایان، کتابخانه نابینایان، کتابخانه رقومی، سازمان اسناد و کتابخانه  
تاریخ ثبت در بانک 21 فروردین 1397