کد sr-17959  
عنوان اول Variations in the Baghcheban Manual Alphabet in Iranian Sign Language  
عنوان دوم تغییرات الفبای دستی باغچه بان در زبان اشاره ایرانی  
نویسنده زهره قاری  
دیگر ZOHREH GHARI  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Sign Language Studies  
شماره پیاپی Vol. 18 No. 1  
سال 2017میلادی  
شماره صفحه (از) 73  
شماره صفحه (تا) 129  
زبان انگلیسی  
متن خلاصه مقاله:
در سال 1924 جبار باغچه بان یک سیستم دستی جهت آموزش دانش آموزان ناشنوا اختراع کرد؛ در این سیستم ویژگی های آوایی زبان فارسی مورد استفاده قرار گرفته است (ابراهیمی 2007). این مقاله تغییر و تحولاتی را که به مرور زمان در این سیستم رخ داده و آن را از شکل آوایی به صورت الفبای دستی در آورده، مورد بررسی قرار می دهد.
جهت جمع آوری اطلاعات از 45 نفر ناشنوا (18 زن و 27 مرد) به عنوان نماینده 31 استان ایران، درخواست شد که در مقابل دوربین فیلم برداری 32 حروف الفبا را به طور جداگانه اشاره نمایند. سن شرکت کنندگان در این تحقیق 18 تا 49 سال بود. گردآوری داده ها در همایش "روسای کانونهای ناشنوای ایران" در شیراز صورت گرفت. سپس فیلمها بررسی شد و طبق عناصر اصلی زبان اشاره (مانند شکل، مکان، جهت، حرکت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج تحقیق عبارتند از: 1) تغییرات محلی در تولید الفبای دستی مشاهده می شود؛ 2) علائم تغییرات آوایی به تدریج کاهش یافته در حالیکه علائم نوشتاری افزایش می یافت. 3) گرایش به غیرمشابه کردن حروف مشابه (جهت ساده کردن تولید) به تدریج رو به افزایش است. اطلاعات حاصل از تغییرات در الفبای دستی باغچه بان می تواند به فراگیران زبان اشاره ایرانی (اعم از شنوا و ناشنوا) که علاقه آنان رو به رشد است کمک قابل ملاحظه ای نماید. علاوه بر این، با مطالعه و ثبت این تغییرات، ارتباط بین افراد ناشنوا در مناطق مختلف بهبود می یابد. در واقع هر گونه تحقیقی در مورد سیستم ارتباطی افراد ناشنو در جامعه ناشنوایان ایران می تواند منجر به پیشرفت این جامعه و بهبود وضعیت تحصیلی ناشنوایان گردد.  
تاریخ ثبت در بانک 13 بهمن 1396  
فایل پیوست
تصویر