کد co-41616  
عنوان موسسه خیریه جامعه باوری فرهنگی  
نوع -  
زبان فارسی  
کشور ایران  
درباره جامعه یاوری فرهنگی، موسسه خیریه‌ای است که سنگ بنای آن در سال 1365 توسط گروهی متشکل از افراد مختلف از ادیان و مذاهب متنوع شکل گرفت. جرقه تأسیس این موسسه در سال 1262، زمانی که مرحوم مجتبی کاشانی سراینده شعر «همشاگردی سلام»، از سر اتفاق به جنوب خراسان سفر می‌کند تا در همایشی مدیریتی در بیرجند سخنرانی کند، زده می‌شود. او طی بازدیدی که به همراه همایون حاجی خانی و نیکول فردیدنی (عکاس مشهور ایرانی)، عثمان محمد پرست (دو تار زن مشهور و نوازنده قطعه نوایی نوایی) از منطقه خراسان جنوبی داشت، تحت تأثیر فقری که به چشم می‌بیند شعری به نام «سفرنامه خواف» می‌سراید. شنیدن این شعر عده زیادی از مهندسان همکار را در سمینار به گریه می‌اندازد. پس شاعر، که خود بیش از همه متأثر شده، تصمیم می‌گیرد به مناطق محروم‌تر سفر کند. در این سفرها، صحنه‌هایی می‌بیند که برای مسافران روستاهای جنوب خراسان دور از ذهن نیست: خانه‌های بدون برق، کودکان بدون کفش، بزرگسالان معتاد، مردمی که بر اثر زخم معده یا حتی آب‌مروارید می‌مردند. دیدن این وقایع تلخ موجب می‌شود، این گروه همسفر تصمیم بگیرند «کاری بکنند». جماعتی که راه را با شعر کاشانی و دو تار عثمان محمد پرست طی کرده بودند، برای جمع‌آوری پول به قصد انجام دادن کاری در جنوب خراسان صندوق خیریه‌ای تأسیس می‌کنند. مشکلات منطقه به حدی زیاد بود. که این گروه تصمیم می‌گیرد، فقط روی یکی یا دو موضوع خاص تمرکز کند و توافق می‌کنند تا به سراغ نیازهای آموزشی و در درجه اول به سراغ مدرسه‌سازی می‌روند.
نکته جالب توجه این است، که بنیان‌گذاران موسسه خیریه یاوری، هیچ یک دارای سرمایه مالی زیاد و ثروت فروان نبودند، اما آنچه در بین آنها شاخص و ممتاز بود، سرمایه اجتماعی فوق‌العاده قوی بود، که هر یک از افراد حاضر در گروه به نحوی بر تقویت آن می‌افزود. حلقه جامعه یاوری توانست از این سرمایه اجتماعی خود استفاده نماید و یاوران بیشتری را به جمع خود اضافه نماید و حلقه یاوری را بگستراند، به حدی که بعدتر، افرادی همچون سیاوش کسرایی (نقاش)، محمدرضا شجریان، پرویز کلانتری، رسام عرب‌زاده، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی و بسیاری دیگر به این جمع پیوستند.


مرحوم مجتبی کاشانی بنیانگذار موسسه خیریه جامعه یاوری

مجتبی کاشانی در سال 1327 در خانواده‌ای معمولی در مشهد به دنیا آمده بود. پس از اخذ دیپلم جهت ادامه تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه شیراز شد. و در سال 1356 فوق لیسانس خود را از مرکز مطالعات مدیریت وابسته به دانشگاه هاروارد دریافت نمود و در سال‌های 1356 و 1367 و 1369، به ترتیب دوره‌های مدیریت صنعتی، مهندسی صنایع و کنترل کیفیت فراگیر را در ژاپن گذراند. حس نوع دوستی و عدالت خواهی از مواردی بوده که همیشه او را تحت تأثیر قرار می‌داده و این را در همه آثارش می‌توان مشاهده نمود. مجتبی کاشانی متخلص به سالک از جمله افرادی بود که برای بلوغ فرهنگ مدیریت در ایران تلاش فراوان کرد. او پرچم‌دار جامعه یاوری شد تا بتواند کاری برای جامعه خویش کند. او در سمینارهای مختلف با کلام موثر و شعرهای دلنشین خود اهداف جامعه یاوری فرهنگی را برای شنوندگان خود تشریح می‌کرد. تا سال 1383 که بیماری بر وجود کاشانی چیره گشته حدود 200 پروژه در خراسان، فارس و هرمزگان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بعد از فوت مجتبی کاشانی، جامعه یاوری فرهنگی با تشکلی جدید در قالب یک هیئت امنای بیست نفره و هیئت مدیره پنج نفره کار خود را ادامه داد و سپس اقدام به ثبت نمودن جامعه یاوری فرهنگی به شماره 26350 نمود. این موسسه تا پایان سال 1389 بیش از 550 واحد آموزش در کشور تأسیس کرد و در کنار مدرسه‌سازی در نقاط محروم کشور اهدای بورسیه به دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد مناطق محروم نیز در دستور کار جامعه یاوری قرار داد. همچنین برپایی نگارخانه آب در محل خانه یاوری با هدف کسب درآمد برای اهداف جامعه یاوری نیز تحقق پیدا کرد.

مآخذ
ـ کارآفرینی اجتماعی، محمود احمدپور داریانی و زهرا بهروز آذر، تهران، 1393، ص 183 ـ 185.
- www.yavari-soc.com

 
تاریخ ثبت در بانک 23 مهر 1399  
فایل پیوست
تصویر