کد co-41615  
عنوان موسسه خیریه محک  
نوع خصوصی  
زمینه فعالیت انجام امور خیریه در زمینه‌های پزشکی، پژوهشی، پیشگیری، درمانی، خدماتی، بهداشتی، بیمارستانی، رفاهی و صرفاً در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان  
دامنه فعالیت کشوری  
زبان فارسی  
وب سایت www.mahak-charity.org  
کشور ایران  
درباره موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک به عنوان یک سازمان غیر دولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی در سال 1370 با شماره 6567 به همت خانم سعیده قدس به ثبت رسید و از همان زمان فعالیت رسمی خود را جهت تسکین آلام کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان آغاز نمود. سعیده قدس متولد 1330 در تهران نویسنده و نیکوکار ایرانی است. از موسسین موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان است. او نویسنده چندین کتاب نیز بوده است. و در فهرستی که روزنامه وال استریت ژورنال برای 50 زن برتر سال 2008 (میلادی) معرفی کرد با رتبه 45 یکی از معرفی شدگان بود.
حدود بیست سال قبل، سعیده قدس، که کودکش مبتلا به سرطان بود، تصمیم گرفت پس از بهبودی فرزند، با کمک انسانی که او را در این مسیر سخت همراهی کرده بودند، مرکزی برای حمایت از کودکان بیمار دایر کند. این موسسه مشارکت افراد داوطلب و هیئت امنایی 16 نفره به ثبت رسید. محک، کار خود را نخست به صورت خیریه در بخش اطفال بیمارستان‌های دولتی دانشگاه آغاز کرد. این موسسه هم اینک دارای 63 کارمند تمام وقت، 200 داوطلب فعال و دفاتری در چند نقطه تهران است. حال 32 بیمارستان دارای بخش خون و اطفال، مورد حمایت این موسسه قرار دارند. منابع مالی محک، تماماً از محل کمک‌های مردم با شرکت‌های خصوصی تأمین می‌شود. این موسسه، در سراسر دنیا، بالغ بر 20 هزار نفر عضو دارد.
تأسیس محک، نتیجه مواجهه مستقیم یک مادر ایرانی با بیماری سرطان کودک بود. خانم سعیده قدس بنیان‌گذار محک به یاد می‌آورد که در آغاز دهه هفتاد، والدین کودکان بیمار، تنها و بی‌پول، بچه‌های تب‌دار و سرطانی خود را به دوش کشیده و در بیمارستان‌ها به این‌سو و آن‌سو می‌دویدند. سعیده قدس، برای مداوای فرزند خود به آلمان می‌رود و آنجا با پدر و مادرانی آشنا می‌شود که فرزندان بیمار داشتند و تشکلی برای حمایت از کودکان سرطانی تشکیل داده بودند. سعیده قدس در بازگشت، تصمیم می‌گیرد چنین گروهی را در ایران به راه اندازد.
از همان ابتدای تأسیس، به پشتوانه حضور خالصانه موسسین متخصص و پاک نیت، موسسه محک توانست ظرف کمتر از یک دهه با بهره‌گیری از اعتماد و حمایت‌های آحاد مردم و سخت‌کوشی اعضاء داوطلب و اعمال روش‌های علمی و تخصصی در مراقبت‌های ویژه از بیماران و خانواده‌های آنان در کنار پیشرفت‌های علم پزشکی آمار مرگ و میر را از 75 درصد در دهه 60، به 25 درصد در دهه 80 برساند.

سعیده قدس، بنیانگذار موسسه خیریه محک

موضوع فعالیت موسسه محک، انجام امور خیریه در زمینه‌های پزشکی، پژوهشی، پیشگیری، درمانی، خدماتی، بهداشتی، بیمارستانی، رفاهی و صرفاً در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد.
محک تبلوری از ایفای نقش مشارکت مردمی در جامعه است که در بخش اول اساسی‌ترین شعار محک یعنی «ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید» بر آن تصریح شده است.
زمانی که بنیان‌گذاران محک کار خود را شروع کردند، شاید افراد بسیاری اِبا داشتند که تقویم‌های محک را کنار دفتر تلفن یا روی میز آشپزخانه خود بگذارند. و نام سرطان، نوعی تابو بود. اما امروز شرکت‌های زیادی آمادگی دارند تا لوگوی خود را روی تقویم‌های محک قرار دهند و هزینه‌هایی هم برای همین پرداخت کنند. این تغییر در افکار عمومی، نتیجه دو دهه کار مداوم و نگاه مدرن و توسعه‌ای به موضوع بوده است. امروز محک تنها یک موسسه خیریه که اعانه پرداخت می‌کند، نیست. بلکه در کنار حوزه کمک خیریه، حوزه فعالیت درمان را گسترش داده است.
یکی از ویژگی‌های مهم موسسه خیریه محک، سبک مدیریتی و نحوه اداره این موسسه است که از یک نگاه مدرن پیروی می‌کند. با آن که این موسسه، رویکردی غیرانتفاعی دارد، اما به بهترین شکل ممکن از ابزار و رویکردهای مدیریتی نوین حوزه کسب و کار در سازمان خود بهره می‌گیرد. در حال حاضر آقای آراسب احمدیان مدیرعامل این موسسه خیریه موفق است که توانسته است، موسسه خود را به عنوان اولین موسسه خیریه بین‌المللی در خاورمیانه به ثبت برساند. محک از حدود سال 1383 وارد حوزه تحقیق سرطان اطفال شده و این به عقیده مدیرعامل این موسسه، تداوم همان نگاه مدرنی است که از آغاز در هیئت امنای محک وجود داشت. آراسب احمدیان می‌گوید: «نگاه توسعه‌ای به این معناست که ما از کسی پول نمی‌گیریم تا به دست دیگری بدهیم. اصولاً بیماران محک، رابطه مالی با آن ندارند. بیمار نسخه یک میلیون تومانی دارد اما از ما فقط یک معرفی نامه می‌گیرد و از داروخانه هلال‌احمر، دارویش را می‌گیرد. بعد ما با آن داروخانه تسویه حساب می‌کنیم. ما پول به دست بیمار نمی‌دهیم. دانش سازمان در سه فرایند اصلی شکل گرفته است: جلب مشارکت‌های مردمی در همه اشکال آن، تبدیل مشارکت مردم به خدمات حمایتی و ارائه خدمات حمایتی در بالاترین استانداردهای روز دنیا»
در دیدگاه کارآفرینی اجتماعی، محک موسسه‌ای است که نیاز اجتماعی کودکان مبتلا به سرطان را شناسایی کرده و تشکیلاتی برای رفع این نیاز راه‌اندازی کرده است. این موسسه در تأمین مالی و نحوه اداره موسسه خود داری روش‌های نوینی است که به جرأت می‌توان از آن به نوآوری یاد کرد. «قلک»، یکی از منسجم‌ترین و شناخته شده‌ترین روش‌های کمک به موسسه محک است. قلک‌های موسسه در انواع مختلف سفالی، کائوچوبی، پلاستیکی و فلزی تولید شده و بر حسب تقاضای خیرین و نیکوکاران در محل کار یا منزل به آنها تحویل داده شده و پس از پر شدن نیز با هماهنگی قبلی از افراد تحویل گرفته می‌شود. جشن قلک شکان نیز یکی دیگر از نوآوری‌های این موسسه است که امسال یازدهمین دوره آن برگزار شد.
«روز یاری»، یکی دیگر از روش‌های جلب کمک‌های مالی موسسه خیریه محک است. هزینه یک روز اداره بیمارستان محک با توجه به محاسبات انجام شده و برآوردهای صورت گرفته در سال 1388، 000/000/30 ریال در روز می‌باشد که یاوران می‌توانند با پرداخت تمام یا قسمتی از هزینه‌های یک روز بیمارستان محک فرصت ارائه خدمات درمانی را به کودکان معصوم مبتلا به سرطان فراهم آورند.
بررسی روند تأسیس موسسه خیریه محک توسط خانم قدس، نشان می‌دهد که داشتن الگوی نقش و تحصیلات و تجربه قبلی، سه عامل جمعیت شناختی موثر در راه‌اندازی و توسعه این موسسه بوده است. تشکیل هیئت امنای قوی و کارآمد در زمان تأسیس، نشان از برخورداری سرمایه اجتماعی بالای خانم قدس دارد. به نظر می‌رسد، وی به دلیل برخورداری از اعتماد بالا در بین دوستان و آشنایان، برخورداری از اعتبار شخصی قابل توجه و همچنین داشتن شبکه اجتماعی قوی، توانسته است افراد را کنار هم گرد آورد و مأموریت اجتماعی که در ذهن داشته است با آنها در میان بگذارد و با اهداف روشن و آشکار، ایده نوآورانه خود را برای حل مشکل اجتماعی کودکان سرطانی پیش ببرد. رویکرد رهبری مشارکتی برخورداری از مهارت بالای کار تیمی دو ویژگی رفتاری خانم قدس است که سبب شده تا بهتر بتوانند موسسه خود را مدیریت کند.

مأخذ
کارآفرینی اجتماعی، محمود احمدپور داریانی و زهرا بهروز آذر، تهران، 1393، ص 197-199


 
تاریخ ثبت در بانک 23 مهر 1399  
فایل پیوست
تصویر